دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1394 - 11:58

سه نقاشی باستانی ربوده شده بعد از 60 سال پیدا شدند + تصاویر

سه اثر نقاشی دیواری متعلق به شهر باستانی پمپی امپراتوری رم حدود شصت سال پس از ربوده شدن، به ایتالیا بازگردانده شدند.
کد خبر : 20344

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، تحقیقات پلیس بین‌الملل در دو سوی اقیانوس اطلس سرانجام در مورد سه اثر نادر نقاشی دیواری متعلق به شهر پمپی در امپراتوری رم باستان و چند اثر دیگر نتیجه داد و روز چهارشنبه این سه نقاشی به ایتالیا باز پس داده شدند. نقاشی‌های فرسک (رنگ روی گچ) یاد شده در سال 1957 ربوده شده و در میان اشیای تاریخی فروخته شده به دانشگاه‌ها، موزه‌ها و کلکسیونرها در ایالات متحده آمریکا بودند. این سه اثر نقاشی فرسک متعلق به قرن اول پس از میلاد در شهر پمپی بودند، شهری در امپراتوری رم که در سال 79 پس از میلاد با فوران آتشفشان وزو نابود و در زیر خاکستر و مواد مذاب مدفون شد.


نقاشی‌های فرسک در سال 1957 از شهر پمپی به سرقت رفته بودند، یک تصویر از زنی با کودک یا موجودی فرشته مانند روی شانه‌اش و زنی با ردای بلند قرمز و کوزه‌ای در دست را شامل می‌شد.



سه نقاشی فرسک شهر پمپی که امروز به ایتالیا باز پس داده شدند


به گزارش تلگراف، علاوه بر سه اثر یاد شده، گلدان‌هایی از یونان باستان که با نام یونانی «کراتر» شناخته می‌شوند، ظروفی متعلق به تمدن باستانی اتروسک و مجسمه‌های کوچک برنز نیز در میان اشیائی بودند که از آمریکا به کشورهای مدیترانه بازگشت داده شده‌اند.





به گفته سخنگوی واحد ویژه میراث فرهنگی پلیس ایتالیا سه فرسک دیگر همزمان با این آثار ربوده شده‌ بودند و در سال‌های گذشته به ایتالیا بازگردانده شده بودند. یکی از آن آثار از بریتانیا در سال 2008، دیگری از آمریکا در سال 2009 و سومی از سوییس در سال 2000 به ایتالیا بازگشته بودند.



آلن پولسن، تاجر میلیاردر مجموعه‌داری که تعدادی از اشیای تاریخی ربوده شده را خریداری کرده بود.


گفته می‌شود وی که در سال 2000 از دنیا رفته، از مسروقه بودن آثار یاد شده اطلاع نداشته است.


تعداد آثار ربوده شده در مجموع به 25 رسیده بود و تعدادی از آنها با ادعای دروغ قاچاقچیان در مورد صدور قانونی آنها در حراجی‌های ساتبی و کریستیز به فروش رفته بودند.


طبق برآوردهای پلیس بین‌الملل، تجارت غیر قانونی آثار میراث فرهنگی سالانه بیش از 9 میلیارد دلار برای سارقان و قاچاقچیان درآمد در بر دارد و پس از قاچاق انسان، مواد مخدر و اسلحه از این لحاظ در جایگاه چهارم قرار دارد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته