دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1396 - 17:52
رهبر در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی؛

ملاک دانشگاه آزاد اسلامی شایسته‌سالاری است/ لزوم ثروت‌آفرینی در حوزه نانو

دکتر فرهاد رهبر در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، اعلام کرد ملاک این دانشگاه شایسته‌سالاری و سرمایه‌های آن اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان هستند.
کد خبر : 203429

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر در این نشست گفت: «من تخصصم پزشکی نیست، ولی گوش‌های خوبی برای شنیدن دارم تا از متخصصین امر راهنمایی بگیرم. بهتر است که رؤسای هریک از واحدها نظام پیشنهادی را در حوزه تخصصی خود طراحی کنند که متناسب با مقدورات دانشگاه باشد. ما این نظام پیشنهادی را به مراتب بالاتر یعنی هیات امنا ارائه خواهیم داد تا در آنجا به سرانجام برسد.»


رئیس دانشگاه ازاد اسلامی ادامه داد: «سرمایه دانشگاه، ساختمان، زمین و تجهیزات نیست، بلکه سرمایه هیات علمی، کارکنان و دانشجویان هستند. نیروی انسانی در همه امور حضور دارند و باعث پیشرفت می‌شوند.»


رهبر افزود: «محدودترین عامل پیشرفت کشورهای دنیا نیروی انسانی است. خوشبختانه ما به وفور نیروی انسانی داریم و این وفور باعث شده که قدرناشناس باشیم. ما این نیروی انسانی را ساماندهی خواهیم کرد تا به نتایج مهم دست یابیم.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در تغییر و تحول باید بدانید که چگونه می‌شود استفاده بهینه کرد تا تداوم انقلاب اسلامی را به دست جوانان‌مان بسپاریم. امام‌خمینی‌(ره) با کسانی جنگ را اداره کرد که ریش هم درنیاورده بودند. چون امام(ره) باور داشت و به آنها باورانده بود که می‌شود و شما می‌توانید. باید با نوآوری در شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های این فناوری، نانو و بایو بتوانید فعال‌تر باشید و ثروت‌آفرینی کنید. دنیا برنامه‌ریزی کرده که در سال‌های آینده از نانو 1000میلیارد دلار بهره مالی داشته باشد، شما هم برنامه‌ریزی کنید که چند درصد سهم‌مان، تعداد مقالات ما در این زمینه چقدر است، همان‌قدر هم باید سهم ما از 1000 میلیارد دلار باشد.»


رهبر لازمه تغییر را تفکر، توکل، تعامل و تلاش دانست و گفت: «من دانشگاه تهران را با سیاست‌زدگی اداره نکردم. در دانشگاه آزاد اسلامی هم ملاک شایسته‌سالاری است، دکتر ابطحی به امور آشنا بودند و به خاطر تخصصی که داشتند ما این مسئولیت را به او سپردیم. ما باید تعاملات بین‌المللی داشته باشیم، چرا که علم با سرعت زیاد پیشرفت می‌کند و اگر نتوانیم تعامل کنیم، نمی‌توانیم موفق باشیم. همچنین باید تلاش مضاعف داشته باشیم تا به نتایج مطلوب دست یابیم، در کنار همه اینها توکل هم ضروری است. بدون توکل نمی‌توان به نتیجه‌ای دست یافت.»


عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «من اعتقاد به مدیریت فردی ندارم و به این موضوع معتقد نیستم که یک نفر باید راه را نشان دهد؛ بلکه باید با خرد جمعی و حرکت جمعی امور را پیش ببریم. یک ایراد بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی این است که مجموعه‌ها به صورت مجمع‌الجزایری اداره می‌شوند. باید مدیریت مجمع‌الجزایری و ملوک‌الطوایفی از دانشگاه آزاد اسلامی برداشته شود. دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های خشکسالی‌اش به سر می‌برد و در سرازیری زیان‌ده شدن قرار دارد؛ با این وجود این دانشگاه اعتبار بالایی دارد. ما باید از همه توانمندی‌های فکری‌مان استفاده کنیم تا نیازمندی‌های مالی را برطرف کنیم.»


او در پایان تشکر از سیدمحمود طباطبایی، رئیس پیشین دانشگاه علوم‌پزشکی تهران را نمادین اعلام کرد و گفت: «ما از همه اعضای هیات علمی و دانشجویان که باعث شور و نشاط دانشگاه می‌شوند، تشکر می‌کنیم.»


لزوم مدیریت ظرفیت‌ها و ارائه رشته‌های جدید پزشکی


همچنین در این نشست دکتر سیدعلی ابطحی، سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: «مدیریت میز و کلاس و دانشجو نیست، بلکه به فکر است. در حال‌حاضر بسیاری از واحدهای ما مهندسی شده‌اند ولی در برخی جاها همچنان با نیازها فاصله داریم. بسیاری از واحدهای ما امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات بالایی دارند ولی متاسفانه درشان بسته شده است چون دانشجو ندارند، باید ظرفیت‌ها مدیریت شود و رشته‌های جدید به دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شود.»


ابطحی ادامه داد: «اگر پذیرش دانشجو در رشته روانشناسی بالینی به ما اضافه شود، 60 رشته‌محل به واحدهای دانشگاهی افزوده خواهد شد. ما به الزامات قانونی و اعتباربخشی ملی پایبندیم، قبلا وزارت بهداشت رویکرد بدی به ما داشت، ولی اکنون رابطه ما با این وزارتخانه خوب است.»


سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی همچنین از تجمیع واحدهای علوم‌پزشکی تهران که شامل واحدهای داروسازی، علوم‌پزشکی و دندانپزشکی است، حمایت کرد و گفت: «امیدوارم با کمک شما برنامه‌های آموزشی را با قوت بیشتری ادامه دهیم.»


رؤسای واحدهای علوم‌پزشکی تهران در این جلسه نظرات خود را با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در میان گذاشتند و از او خواستند برنامه‌ریزی لازم را برای حل مشکلات دانشگاه انجام دهد. در پایان این نشست، فرهاد رهبر از ساختمان‌های واحد علوم‌پزشکی تهران به همراه رؤسای واحدهای علوم‌پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بازدید کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته