دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1396 - 17:39

مشروح اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

در جریان بررسی برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش، 2 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و 2 نفر دیگر به عنوان موافق برای بیان نظرات خود ثبت نام کردند که بخشی از این افراد وقت خود را به دیگر نمایندگان برای اظها رنظر درباره وزیر پیشنهادی اختصاص دادند.
کد خبر : 203428

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، در نشست علنی امروز ( سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش، 2 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و 2 نفر دیگر به عنوان موافق برنامه وزیر پیشنهادی، برای بیان نظرات خود ثبت نام کردند که برخی از این افراد بخشی از وقت خود را در اختیار سایر همکاران خود قرار دادند.


مشروح این اظهارات در ادامه خواهد آمد.


فضای سیاسی در آموزش و پرورش/افراد شایسته را خانه نشین کردند



قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمرتین و تاثیر گذارترین وزارت خانه ها وزارت آموزش و پرورش است.


وی افزود: از خدوم ترین و شریف ترین انسان ها به عنوان معلم در این وزارت خانه حضور دارند. بیش از یک میلیون نفر در این وزارت خانه مشغول فعالیت هستند. در وزارت اموزش و پرورش انسان های بزرگ در کشور داریم و هم روشنی بخش جهان هستند؛ مانند خانم میرزاخانی.


جاسمی با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: سند مادر برای سیاسگذاری و برنامه ریزی در آموزش و پروش است. اجرای آن نیازمند فراهم آوردن زیر ساخت هاست که بدون توجه به آن زیر ساخت ها اجرای آن آغاز شد.


نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه اجرای آن زیر ساخت ها نیازمند همراهی و همدلی تمام دستگاههاست، گفت: متاسفانه این گفتمان سازی انجام نشده و مردم اطلاع دقیقی از مفاد سند ندارد.


وی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان گفت: معلمان از سختی های فراوانی رنج می برند که انگیزه آنان را به حداقل رسانده اما در برنامه وزیر پیشنهادی به آن اشاره نشده است.


جاسمی کنکور را یکی از معضلات آموزش و پرورش دانست و گفت: برای حل این مشکل توسط وزیر پیشنهادی راه حلی ارائه نشد.


وی با بیان اینکه در برنامه ارائه شده توسط بطحایی توجه به رفاه و معیشت معلمان بسیار کمرنگ است، افزود: متاسفانه هنوز تعداد قابل توجهی از مدارس ما به شبکه های ارتباطی متصل نیستند و کتب درسی مورد اعتراض دانش آموزان است و از حجم آنان گلایه‌مند هستند که باید در این زمینه برنامه ریزی جدی انجام شود.


نماینده مردم کرمانشاه بر پیگیری و تعیین تکلیف معلمان حق التدریس تاکید کرد و گفت: یک فردی که در آموزش و پرورش تربیت شده بود با تحولات دولت نه تنها به عنوان یک معلم ساده از او استفاده نکردند بلکه به عنوان انباردار از او استفاده کردند. لذا فضای سیاسی در آموزش و پرورش همه را خفه کرده است. آنهایی که شایسته بودند را خانه نشین و بازنشسته کردند که وزیر جدید باید به این وضعیت رسیدگی کند.


وی خطاب به وزیر گفت: اجازه ندهید افرادی سودجود در آموزش و پرورش رخنه کنند لذا توفع دارم این برادر عزیزم اگر رای آوردند شرایط و بستری را فراهم کند که دانش آموزان ما به جایگاه مهم برسند.



طحایی حقوق فرهنگیان را ۱۱۲ درصد رشد داد


تجری


فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: متأسفانه آموزش و پرورش غرق در روزمره است و برنامه‌ریزی‌های مدونی ندارد که نیازمند این است فردی با تجربه و تخصص سکان آن را به دست گیرد.


وی افزود: کمبود اعتبارات آموزش و پرورش به مشکل اساسی در این وزارتخانه تبدیل شده که باید در آینده با مدیریت صحیح چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.


نماینده مردم قصرشیرین در مجلس با بیان اینکه نبود آمار واقعی از نیازهای آموزش و پرورش جزو مشکلات این وزارتخانه است، اظهار داشت: عزم عمومی می‌طلبد وزیری سکان وزارت آموزش و پرورش را به دست بگیرد که پله به پله مقاطع را در این وزارتخانه طی کرده باشد و با این حوزه نیز آشنایی کامل داشته باشد.


تجری اضافه کرد: اهمیت این حوزه می‌طلبد که بودجه ویژه داشته باشد که به جای خودش مصرف شود تا کارآیی و بازدهی مناسبی ایجاد کنند.


وی اجرای دقیق سند بنیادین آموزش و پرورش را دغدغه بزرگان نظام و یکی از مطالبات مجلس عنوان کرد و گفت: باید به این بخش در حوزه وزارت آموزش و پرورش در سال‌های آتی پرداخته شود.


نماینده مردم قصر شیرین در مجلس اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان به صورت سرپرست اداره می‌شود که باید به مشکلات این بخش توجه شود و فردی لایق مدیریت آن را بر عهده گیرد.


تجری با تأکید بر اینکه آقای بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کارنامه موفقی در گذشته در حوزه سامان بخشی کارکنان رسمی و حق‌التدریسی داشته است، گفت: البته این حوزه به ساماندهی بیشتری نیاز دارد که وزیر آینده باید بیشتر به آن توجه کند.


وی تصریح کرد: حضور آقای بطحایی در وزارت آموزش و پرورش فرصتی برای تقویت این بخش ایجاد می‌کند، ایشان فردی است که همواره به امکانات رفاهی توجه داشته است.


نماینده مردم قصر شیرین در مجلس اظهار داشت: در حوزه رتبه‌بندی معلمان کارنامه درخشانی داشته و مرحله اول آن را به بهترین نحو انجام داده و می‌تواند مرحله دوم هم به همین نحو ادامه یابد.


تعهد بطحایی زبان زد عام و خاص است



ولی الله داداشی نماینده که تجری بخشی از وقت خود را در اختیار وی قرار داده بود، در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: مهمترین رکن جامعه ما آموزش و پرورش است و شما مستحضرید که بخش اعظم تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی در دست این نهاد است.


وی با اشاره به دو اصل تعهد و تخصص اظهار داشت: تعهد بطحایی زبانزد خاص و عام است و مسئولیت، سوابق و تحصیلات وی در حوزه آموزش و پرورش بوده است.


نماینده مردم آستارا در مجلس با بیان اینکه از مخالفان می‌خواهم نیم نگاهی به برنامه‌های بطحایی داشته باشند، گفت: اجرای متوازن سند تحول اموزش و پرورش لوازمی دارد که ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و ارتقای منزلت معلمان از جمله آن است.


داداشی با اشاره به اینکه امروز معلمان ما در شرایط بد اقتصادی زندگی می‌کنند و این نیاز به برنامه دارد گفت: 400 هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش امسال بازنشسته می‌شوند که وزیر پیشنهادی برای این کار برنامه دارد.


وی با بیان اینکه بطحایی جزو معدود وزرایی است که با برنامه مدون آمده و در راستای همین برنامه اگر کوتاهی کند می‌توان طرح سوال کرد و وی پاسخگو باشد، ادامه داد: نظام جامع پرداخت ویژه فرهنگیان و تسهیلات و اعتبارات افزایش پیدا می‌کند و عملکرد بطحایی عملکرد قابل تحسینی بوده و امیدوارم با رأی بالایی وارد کابینه شود.



وضعیت آموزش و پرورش بحرانی است/ آیا بطحایی یک ژنرال است؟!



محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مخالفت با سید محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش با بیان اینکه امروز وضغیت آموزش و پرورش بحرانی است، اظهار داشت: نگرانیم که آقای بطحایی نتواند این کشتی را به سلامت و آسایش به مقصد برساند.


وی گفت: امروز وضعیت معیشتی معلمان به گونه ای است که متاسفانه در سختی زندگی می کنند؛ آموزش و پرورش امروز یک ابرمرد و یک ژنرال می خواهد و سوال این است که آیا آقای بطحایی یک ژنرال است!؟


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: با این وضعیت بحرانی و شکافی که در بدنه آموزش و پروش ایجاد شده، این وزارتخانه فردی را می خواهد که به سهم خواهی ها و فسادهای میلیاردی «نه» بگوید.


بیگلری ادامه داد: فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، معلمان را آرزده کرده است؛ آیا وزیر پیشنهادی حاضر است در این رابطه شفاف سازی کند؟


وی خطاب به وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی، شما که معاون پشتیبانی وزیر بوده اید آیا از خود پرسیده اید که معلمان با حقوق های یک میلیون تومانی چطور زندگی می کنند؟ امروز وضعیت کلاس های درس در مدارس روستایی و مناطق محروم نگران کننده است و هر لحظه امکان تکرار حادثه شین آباد وجود دارد.


نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: چه برنامه ای برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است، دارید؟ دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی است و بعد از ۴ سال این دانشگاه هنوز با سرپرست اداره می‌شود.


وی افزود: اگر این فرد لیاقت نداشت چرا او را عزل نکردید و اگر لیاقت داشت، ادامه سرپرستی او توجیهی ندارد.


هیچ اثری از تخلف بطحایی در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد



جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه به نظر من مخالفان هم در جهت دفاع از برنامه‌های بطحایی صحبت می‌کنند و مطمئنم دوستانی که مخالف هستند نسبت به شخصیت بطحایی تعرضی ندارند و از آن دفاع می‌کنند، گفت: از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که وزیری متدین، انقلابی و اعتدالگرا برای این وزارتخانه معرفی کرده است.


وی افزود: وزارت آموزش و پرورش حساس‌ترین وزارتخانه کشور است و شتابزدگی در این وزارتخانه خسارت جبران ناپذیری دارد.


نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه وزیری که معرفی شده تنها وزیری است که همه عمرش را در این وزارتخانه صرف کرده و با حضور وی کمترین اشتباه را خواهیم داشت، گفت: وزیر بسیار پخته‌ای معرفی شده و از دوره معلمی کارشناس در بخش‌های مختلف بوده و در شورای عالی وزارتخانه که سیاست‌گذاری می‌کند حضور داشته است.


کوچکی‌نژاد با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش دچار مشکلات اساسی است و کسی نیست که از معیشت فرهنگیان خبر نداشته باشد، گفت: بیش از همه وزیر پیشنهادی از این مسائل خبر دارد و از نداشتن سرانه مدارس نگران است و این مشکل را حل می‌کند.


وی افزود: کل گزارشات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان آماده است و بعد از اتمام رأی اعتمادها به وزرا آن را خواهیم گفت. در این گزارش هیچ اثری از تخلف بطحایی و خانواده‌اش وجود ندارد.


بطحایی تمام سلسله مراحل دبیری و مدیریتی را طی کرده است



محمد بیرانوندی در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه، 24 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موافقت با وی ضمن آرزوی توفیق برای دولت دوازدهم و تشکر از تلاش های دو وزیر پیشین گفت: ما همه به درستی می دانیم که مردم از همه کاستی ها و کم کاری های برخی وزرا، مدیران و دستگاه ها در دولت یازدهم آگاهی داشته و به برخی از فرصت سوزی ها کاملا آگاه بودند.


نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت بر این باورند که اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش رخ دهد حتما نیاز به عزم ملی دارد که در این رابطه عزم ملی یعنی همت و حمایت همگان، مجلس و ریاست جمهوری.


وی با اشاره به اظهارات امروز صبح رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور در سخنان خود در پیشگاه مردم و نمایندگان ملت آموزش و پرورش را مهم ترین و بزرگترین وزارتخانه این کشور خواند و گفت این وزارتخانه مهم را به دست کسی می سپارم که از وی خواسته ام که در این دستگاه تحول ایجاد کند.


بیرانوندی خطاب به رئیس جمهور افزود: بنده به عنوان یکی از همراهان دولت و مسئول ستاد شما در استان لرستان می گویم که فرمایش شما مورد اعتماد ما است.


وی با اشاره به سوال نمایندگان در خصوص اینکه دولت چه میزان از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حمایت می کند، تصریح کرد: بنده به عنوان رئیس کمیته آموزش و پرورش با استناد به سخنان رئیس جمهور در خصوص اینکه بزرگترین و عریض ترین وزارتخانه، وزارت آموزش و پرورش است می گویم که در آینده تحول در این حوزه ایجاد می شود.


بیرانوندی با اشاره به توانمندی ها و پتانسیل محمد بطحایی گفت: در زمینه ویژگی های شخصی آقای بطحایی باید به اخلاق و ادب و اهل تعامل بودن وی اشاره کرد اما در حوزه سوابق کاری وی باید گفت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم معلم پرورشی بوده و هم معلم کلاس درس که این مسئولیت پذیری تا معاونت و مدیریت آموزش و پرورش و حتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش نیز ادامه دارد.


این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری تقاضای فرهنگیان تصریح کرد: مطالبه فرهنگیان بیش از هر چیزی در خصوص انتخاب وزیر آموزش و پرورش این بود که فردی برگزیده شود که از جنس فرهنگیان باشد.


وی ادامه داد: یک میلیون فرهنگی اعلام کردند کسی که توانایی مدیریت بر این وزارتخانه را دارد تنها آقای بطحایی است.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محمد بطحایی به خوبی می داند که راه تامین نیروی انسانی در بدنه وزارت آموزش و پرورش چیست، گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نیازهای فرهنگیان در حوزه معیشت مطلع بوده و اقدام وی در سال 94 یعنی 112 درصد رشد حقوق فرهنگیان از دغدغه های ویژه ای بود که به سرانجام رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته