دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران؛

صادرات یک میلیارد دلاری نرم‌افزار دور از دسترس نیست

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم با فراهم‌سازی زیرساخت‌های اقتصادی دیجیتال به فعالان بخش‌خصوصی در این حوزه کمک کند تا صادرات یک میلیارد دلاری نرم‌افزار که اصلا دور از ذهن نیست، محقق شود.
کد خبر : 203280

محمدرضا طلایی رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره به کارگیری ظرفیت بخش‌خصوصی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: ایجاد تعامل سازنده بین این وزارتخانه و بخش‌خصوصی به‌عنوان میعادگاه تجربه تجاری و سرمایه، در سال‌های گذشته مورد غفلت قرارگرفته و تاکنون وزارت ارتباطات از ظرفیت بخش‌خصوصی برای توسعه و رشد فضای ICT بهره‌برداری چندانی نکرده است.


وی به حجم ارزش صاردات نرم‌افزار در کشور اشاره کرد و ادامه داد: رقمی نزدیک به 300 میلیون دلار ارزش این نوع صادرات در کشور است اما خود تحریمی‌ها همیشه صنایع صادراتی کشور را با چالش مواجه می‌کند؛‌ موانع و مشکلات مربوط به گمرک و سازمان امور مالیاتی درباره اخذ مالیات از صادرات نرم‌افزار باید در این وزارتخانه در دولت دوازدهم برطرف شود.


طلایی همچنین با اشاره بر اهمیت تعامل میان وزارت ارتباطات و دیگر سازمان‌های اقتصادی بدنه دولت تصریح کرد: ترانزیت ترافیک، یکی از نکات حائز اهمیت در برنامه راهبردی ارائه شده از سوی محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی این وزارتخانه است اما حقیقت اقتصادی این است که در سازمان‌هایی نظیر گمرک، سازمان امور مالیاتی و ... هیچ نقشه راهی برای حمایت از این نوع ترانزیت وجود نداشته و اگر وزیر پیشنهادی از ابتدا در راستای ایجاد تعامل گام بر ندارد، این موضوع نیز مانند سایر حرکت‌های توسعه‌ای در اقتصاد با شکست مواجه می‌شود.


وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید با استفاده از پتانسیل‌های موجود بخش‌خصوصی، از حداکثر توان موتور محرک این صنعت در کشور بهره لازم را ببرد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نبود برنامه‌های بلندمدت در این حوزه تاکید کرد: متاسفانه عدم تدوین برنامه‌های بلندمدت، باعث درجا زدن‌های مکرر این صنعت در فضای جهانی شده و هیچ توسعه خاصی نیز در کشور رخ نداده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته