دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1396 - 10:50

فاز نخست مرمت حمام خسروآقا تا پایان سال به اتمام می‌رسد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از اتمام فاز نخست مرمت حمام خسروآقا تا پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر : 203241

فریدون الله‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره مرمت حمام خسرو آقا که میراثی از دوره صفویه است گفت: «فاز اول مرمت با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری در حال انجام است. ما در این مرحله بخشی از حمام را که در مسیر رفت‌وآمد مردم نیست را بازسازی خواهیم کرد.»


وی در خصوص مرمت این بنای تاریخی که در سال 1374 تخریب شده و پس از 22 سال مورد بازسازی قرار گرفته، ادامه داد: «طرح مرمت حمام خسروآقا از یکسال گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی و شعرداری آغاز شده است. بخشی که در مسیر خیابان است مستلزم طراحی برای ترافیک است که طبیعتا زمان‌بر هم خواهد بود.»


مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در صحبت‌های خود در خصوص روند این پروژه تشریح کرد: «آغاز عملیات اجرایی پروژه با بخشی که در خیابان قرار ندارد انجام شده و به تایید شورای فنی اتسان و سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده است. بخشی از فاز اول این پروژه مربوط به خاک‌برداری و تخلیه آوارها و همچنین خارج شدن پلان‌ها می‌شود.»


وی در خصوص اتمام بخش نخست این طرح عنوان کرد: «اتمام کار بر اساس توافق انجام شده با سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری صورت می‌گیرد و احتمالا تا پایان سال جاری نیز به اتمام خواهد رسید. البته منظور از اتمام کار چارچوب‌های اصلی است و شاید نازک‌کاری و بخش تزیینات نیازمند زمان بیشتری باشد.»


الله‌یاری درباره فاز بعدی مرمت حمام خسروآقا گفت: «در پلان دوم کالبد حمام مورد توجه رقار خواهد گرفت. ما در فاز دوم گزینه‌های مختلفی را به عنوان اولویت در نظر گرفته‌ایم که نیازمند بررسی بیشتر است. در حال حاضر برای ما تغییر ر رویکرد و نگرش اداره شهری اصفهان بسیار مهم است، اینکه مرمت این حمام قدیمی آغاز شده امری ارزشمند محسوب می‌شود»


مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در خصوص پایان مرمت این حمام تصریح کرد: «گام‌های بعدی نمی‌تواند چندان زمان‌بر باشد و از نظر من مهم این است که باید به این تصمیم می‌رسیدیم که این کار باید انجام شود.»


وی درخصوص مسائل مالی نیز بیان کرد: «ما آمادگی مشارکت را داریم و به لحاظ مالی نیز مشکلی نداریم.»


لازم به یادآوری است، حمام «خسرو آقا» با ۹۲۰ متر مربع مساحت در زمان شاه سلیمان صفوی و به همت یکی از کارگزاران او به نام خسرو آقا (آغا) ساخته شد. این حمام که تا حدود پنجاه سال پیش مورد استفاده همگانی بود، از سوی سازنده آن وقف شد تا عایدات آن صرف نسخه‌برداری از کتب شود. این بنای تاریخی که در سال ۱۳۵۳ با شماره ۹۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، در سال ۱۳۵۸ از سوی افرادی ناشناس و سودجو که می‌خواستند شرایط را برای احداث امتداد خیابان استانداری آماده کنند تا بتوانند زمین‌های منطقه را به بهای گران‌تر بفروشند، با شایعه تبدیل این مکان به مراکز فساد و تجمع افراد بزهکار، منفجر و دچار خسارت عدیده‌ای شد، که به دنبال آن سازمان میراث فرهنگی مرمت‌های مختلفی در چند مرتبه انجام داد.



با وجود تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی برای احیای این حمام قدیمی، بار دیگر حمام خسروآقا در سال 1374 مورد تخریب قرار گرفت. باا شکایت سازمان میراث فرهنگی وقت اصفهان مبنی بر تعقیب عاملان تخریب، حکم اجرای عملیات بازیابی فضا و اجرای معماری این اثر تخریب شده از سوی دادسرای عمومی اصفهان صادر ‌شد. علی‌رغم صدور این حکم خیابان حکیم روی این حمام در امتداد خیابان استانداری احداث شد، هنوز بقایای این اثر در زیر خیابان موجود است، حتی پس از این تخریب، این اثر از سوی یونسکو، مردم، علاقمندان تاریخ و فرهنگ و آثار معماری ایران به دفعات مورد اعتراض قرار گرفت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته