دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1396 - 14:48
رفتار بهنجار در برابر رفتار نابهنجار

کیم در برابر ترامپ

دونالد ترامپ سعی دارد رفتار کیم جونگ­‌اون رهبر کره‌شمالی را رفتاری نابهنجار و تهدید کننده ثبات و امنیت منطقه­‌ای و جهانی نشان دهد اما برخلاف تصور رایج، رفتار دونالد ترامپ و دولت‌های مختلف آمریکا در چند دهه اخیر، رفتاری نابهنجار و تهدید کننده بوده است.
کد خبر : 203012

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، با اینکه ترامپ و دولت کنونی ایالات متحده می­کوشند رفتار رهبر کره‌شمالی و دولت این کشور را در سطح بین­‌المللی یک رفتار نابهنجار نشان دهند اما در واقع، رفتار ترامپ و دولت‌های آمریکا در دهه های اخیر، نابهنجار و مخالف موازین بین‌المللی بوده است.


دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مورد کره‌شمالی گفته است: «ما می‌خواهیم در مورد کشوری صحبت کنیم که برای سال­‌های بسیار و دهه­‌ها درست رفتار نکرده است.» درست رفتار نکرده است؟ عناصر این رفتار نابهنجار کره‌شمالی چه هستند؟ آیا کره‌شمالی از زمان پایان جنگ در شبه جزیره کره، به کشوری حمله کرده است؟ رفتار ایالات متحده از سال 1953 - پایان جنگ کره - تا کنون چگونه بوده است؟


واقعیت این است، ایالات متحده از آن زمان تاکنون به کشورهای زیادی چون: ویتنام، گرانادا، پاناما، سومالی، هائیتی، یوگسلاوی سابق، افغانستان، عراق، لیبی و سوریه حمله کرده است. اکنون این سوال مطرح می شود: کدام کشور، تهدیدی واقعی برای صلح در سراسر جهان است؟ بیراه نیست این تهاجم‌های ایالات متحده را به عنوان سوء­رفتار در نظر بگیریم. چنین اقدام­‌هایی جنایت­‌های جنگی هستند. برای مثال، در سال 1986، دیوان بین‌­المللی دادگستری (International Court of Justice) ایالات­‌متحده را به خاطر استفاده غیرقانونی از زور در نیکاراگوئه مجرم شناخت. ایالات متحده این حکم را رد کرد. به تازگی هم، اتهام‌هایی علیه آمریکا به خاطر نسل‌کشی در عراق مطرح شده است.


اما کره‌‌شمالی تنها در حال ساخت سلاح­ های هسته‌­ای و آزمایش موشک­ های بالستیک قاره­‌پیماست. شمار سلاح‌های هسته­‌ای کره‌شمالی را بین 10 تا 60 سلاح تخمین می‌زنند و در مورد توانایی موشک‌های قاره‌پیمای کره‌شمالی برای رسیدن به خاک آمریکا، اساسا شک و تردیدهایی مطرح است. در مقابل، آمریکا حدود 1800 سلاح هسته‌ای دارد و ترامپ از بارگذاری و قفل شدن سلاح‌های هسته‌ای کشورش روی کره‌شمالی سخن گفته است.


اما فراموش نکنید همه این ها، از سیاستِ «بازی با آتش» آمریکا و کره جنوبی ناشی می­‌شود. چرا؟ چون که هیچ حمله هسته‌ای یا پرتاب موشک یا حمله نظامی دیگری در کار نیست. چرا؟ چون که این کار دیوانگی محض است. رهبری کره شمالی هیچ گونه حمله نظامی را آغاز نخواهد کرد؛ مگر اینکه آرزوی مرگ داشته باشد.


رهبری کره‌شمالی شاید لفاظی‌­های اغراق‌آمیزی انجام دهد اما به دنبال ویرانی کشور و نابودی حکومت نیست. کیم جونگ‌­اون رهبر کره‌شمالی و مشاوران سیاسی او می­دانند که آغاز جنگ، دیوانگی و خودکشی است. کره‌شمالی منطقی­‌تر از آن است که فکر می­‌کنید. این فرض که کشور از سوی یک دیوانه اداره می‌شود، نه تنها نادرست بلکه خطرناک است. چهره­‌های سیاسی منطقی در ایالات متحده از این امر آگاه هستند. در حقیقت، این دونالد ترامپ است که دیوانه به نظر می‌رسد! شروع یک جنگ هسته‌ای به مرگ عده زیادی در کره‌شمالی، کره جنوبی و ژاپن و به مرگ پرسنل نظامی آمریکا در منطقه می‌انجامد.



آیا کره‌شمالی سلاح­‌های هسته‌ای خود را کنار می­‌گذارد؟


سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی برای بازدارندگی‌اند. بدون سلاح هسته‌ای، بقای کره‌شمالی به صداقت و حسن نیت ایالات‌­متحده بستگی دارد. در حال حاضر، مردم لیبی و عراقی به خوبی می­دانند نباید به این صداقت و حسن نیت تکیه کرد! اگر قلدرِ زمینِ بازی، برای تهدید بچه‌­های دیگر یک چوب بیسبال داشته باشد، آیا کسی می‌تواند بچه‌های دیگر را به خاطر حمل چوب بیسبال سرزنش کند؟ آن قلدر می­‌داند اگر چوبش را به سمت کسی بلند کند چوب‌های دیگری برای تلافی سمت او بلند خواهند شد.


از این‌رو، کره شمالی به خوبی از کارایی بازدارندگی هسته­‌ای آگاه است. سابقه تاریخی، کارایی بازدارندگی هسته‌ای را نشان می­دهد. هیچ قدرت هسته­‌ای تا به حال از سوی قدرت هسته­‌ای دیگر مورد حمله قرار نگرفته است. آنها در برابر یکدیگر، انواع و اقسام گزافه‌­گویی می­‌کنند اما هرگز به دنبال رویارویی نظامی نمی‌روند. وضعیت فعلی منطقه فلات دوکلام (Plateau Doklam) را در نظر بگیرید. بیش از 50 روز است که میان هند و چین دو نیروی هسته‌­ای پرجمعیت، حالت بن­‌بست وجود دارد و هیچ یک از آن دو، هنوز به خشونت دست نزده است.


کره‌شمالی هرگز به آمریکا حمله نکرده است. در عوض، این ایالات متحده بود که با دخالت در جنگ داخلی کره، در نبرد علیه کره‌شمالی وارد شد.


پس آمریکا برای تهدید کره‌شمالی چه اعتبار اخلاقی‌­ای دارد؟ وقتی درباره تهدیدهای نظامی صحبت می‌کنیم باید بدانیم این ایالات متحده است که مانورهای نظامی خصمانه در آب­‌های کره برگزار می‌کند و این کره‌شمالی نیست که مانورهای نظامی در آب­‌های ایالات­‌متحده برگزار می‌کند. لنگ زدن دیپلماسی ایالات متحده - همش چماق و کمبود یا نبود هویج - به معنای شکست در دستیابی به یک دنیای عاری از سلاح‌های هسته‌ای است.



پایانی خوش برای یک کشمکش


در پایین‌­ترین حد، کره‌شمالی خواهان: یک معاهده صلح، پایان حضور نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی(که بسیاری از مردم کره جنوبی هم چنین چیزی را می‌خواهند) و پایان تحریم‌هاست. این اقدامات ممکن است کره‌شمالی را برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای خود تشویق کند. اما کره‌شمالی نسبت به تضمین‌های ایالات متحده بد گمان است.


آیا ایالات متحده به چارچوب موافقت‌­شده با کره‌شمالی وفادار می­‌ماند؟ چه چیز باعث توقف ایالات­‌متحده از برافراشتن یک پرچم دروغین برای حمله به یک کره‌­شمالی غیرهسته­‌ای می­‌شود؟ با وجود شک و تردیدهای دست راستی‌های افراطی در آمریکا، دادن چنین امتیازاتی به کره‌شمالی تقریبا هزینه‌­ای در بر ندارد و آمریکا برای این دیپلماسی خود، در سراسر جهان ستایش خواهد شد.


دونالد ترامپ، خواستار کاهش شمار پایگاه­‌های ایالات­‌متحده در خارج از کشور شده است. از این‌رو، این کار می­‌تواند پیروزی بزرگی برای او باشد؛ نخستین رئیس­‌جمهور آمریکا که رسما به جنگ کره پایان می­‌دهد و موجب غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کره می‌شود.


در نظر داشته باشید به باراک اوباما برای انجام هیچ کار خاصی جایزه صلح نوبل داده شد. حال، بردن صلح به شبه جزیره کره، مطمئنا برای او جایزه صلح نوبل به ارمغان خواهد آورد. بالاتر از همه، اگر همه طرف‌ها به چنین توافقی احترام بگذارند، این امر برای بقیه دنیا هم یک پیروزی خواهد بود.



منبع: سایت گلوبال ریسرچ/ نویسنده: کیم پِتِرسِن/ ترجمه و تلخیص: محمدرضا پارسا






انتهای پیام/

برچسب ها: جنگ دونالد ترامپ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته