دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همراه با جشنواره فیلم سلامت؛

نگاهی به مستندهای رسیده به جشنواره فیلم سلامت

در دومین جشنوراه فیلم سلامت که از یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار می‌شود، آثار مستندی از مستندسازان شاخص کشور از جمله «مادر زمین»، «تنگراه»، «ساکن گلخانه» و «دور از سرزمینم» حضور دارند.
کد خبر : 202999

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا،‌ دومین جشنواره فیلم سلامت با هدف ساخت فیلم‌هایی با رویکرد بهداشت و سلامت و برخورد مناسب با محیط‌زیست در آستانه برگزاری است. در این جشنواره مانند دوره قبل تعدادی مستند نیز حضور دارند که نگاهی گذرا به آن‌ها خواهیم داشت.


تلاش خستگی‌ناپذیر برای افزایش عمر زمین در مستند «مادر زمین»


مستند «مادر زمین» با نگاهی محیط زیستی و به کارگردانی مهناز افضلی در دومین دوره جشنواره فیلم سلامت حضور دارد. مهناز افضلی؛ کارگردان این مستند عنوتن کرد: «مادر زمین» درباره زنی خستگی ناپذیر است که تمام دغدغه‌اش سلامت محیط زیست و زمین است. این زن با بازیافت زباله در پى طولانى‌تر کردن عمر تنها زیستگاه انسان «زمین» است.


رخشان بنی‌اعتماد مشاور پروژه «مادر زمین» است و تحقیق و پژوهش این مستند را فیروزه صابر، زهرا عمرانی و علیرضا خوشبخت انجام داده‌اند و در خلاصه داستان این فیلم مستند آمده است: نگاهی به زندگی و کارِ مشترک هایده شیرزادی و همسرش ادموند لمپگز و تلاش آن‌ها برای قطع کامل دفن زباله‌های شهری و تبدیل پسماند به بیوکمپوست و ...


این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.



فراز فرودهای «تنگراه» عشق به زندگی


مستند «تنگراه» با به نگاهی رابطه طبیعت و بیماری تولید شده است. مهوش شیخ الاسلامی که از مرحله پژوهش، فیلمنامه تا کارگردانی و تدوین این مستند را به انجام رسانده درباره «تنگراه» گفته است: سفری بود به امید، در طول راه شاهد تخریب جنگل بودم، فریاد درختان در صدای اره برقی و بلدوزر گم شده بود. پیاده شدم و به ‌‌طرف ماشین‌های غول پیکر رفتم فریادم در صداهایی که برای کشتن درختان آمده بودند، گم شده بود و جثه کوچکم در بین چنگک‌هایی که با ولع درختان را از ریشه بیرون می‌آوردند دیده نمی‌شد.


او ادامه داد: و ناامید برگشتم به خالد نگاه کردم مدام سرفه می‌کرد و او که از ریزگردهای شهر اهواز فرار کرده بود به امید یاری گرفتن از طبیعت شرمنده‌ام کرد.


مستند«تنگراه» 53 دقیقه محصولی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.



«ساکن گلخانه»؛ مستندی درباره فرهیخته بنیان‌گذار طب کودکان در اصفهان


مستند «ساکن گلخانه» زندگی دکتر فضل‌اله سرلتی از بنیانگذاران طب کودکان در اصفهان را روایت می‌کند. رسول انتشاری کارگردان، نویسنده و پژوهشگر مستند «ساکن گلخانه» می‌گوید: مستند چهره‌نگار یا پرتره، عنوان خود را از هنرهای کهن‌تر مانند مجسمه‌سازی، نقاشی و عکاسی گرفته است و به شیوه خود سعی می‌کند چهره مورد نظرش را که دارای ویژگی خاصی است از دیگر چهره‌های جامعه خود برجسته کند و به این چهره جاودانگی ببخشد.


او ادامه داده است: سینمای مستند اگر در زمان حیات به چهره مورد نظر برسد، او را در یک حال ازلی ثبت می‌کند و حتی گذشته او را از زبان خودش مستند می‌کند. «ساکن گلخانه» چهره‌نگاری دکتر فضل‌اله سرلتی از بنیانگذاران طب کودکان در اصفهان است.


انتشاری درباره این بنیان‌گذار گفته است: او از شاگردان دکتر محمد قریب بوده و به همین نسبت می‌توان او را بنیانگذار طب کودکان در اصفهان نامید. او در شهر اصفهان و جامعه پزشکی فرهیخته و نمونه است.


وی تاکید می‌کند: در فیلم اگرچه کم ولی سعی شده استاد را کمی فارغ‌تر از چهره علمی و انسانی کهنسال با دریافتی شخصی نسبت به زندگی‌اش نشان دهیم. «ساکن گلخانه» در یک مجموعه از بیست چهره پیشگام پزشکی اصفهان و به سفارش انجمن فرهیختگان داشگاه علوم پزشکی اصفهان ساخته شد.


مستند «ساکن گلخانه» در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.



مستندی با محوریت تاثیرات اعتیاد به الکل و مواد مخدر


«دور از سرزمینم» عنوان مستند تازه پناه‌برخدا رضایی است که دشواری‌های اعتیاد به الکل و مواد مخدر را سوژه قرار داده است.


پناه‌برخدا رضایی کارگردان، پژوهشگر، نویسنده و تهیه‌کننده مستند «دور از سرزمینم» درباره داستان این فیلم می‌گوید: «دور از سرزمینم»روایت زندگی یک ورزشکار که به مواد مخدر و الکل آلوده شده و مدتی است بیماری «ای ال اس» گریبان او را گرفته است.


او در پاسخ به این سوال که چرا مخاطبان باید به تماشای این مستند بنشینند عنوان کرد: «دور از سرزمینم» تجربه تلخ و پر فراز و نشیب زندگی است. تجربه‌ای که بیننده با دیدن این اثر می‌تواند در انتخاب مسیر شخصی زندگی به آگاهی برسد.


این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.



بازیگر نقش‌های منفی سینما در «جای خالی من» به مبارزه با بیماری برخواست


مستند «جای خالی من» به کارگردانی سید مرتضی کاظمی‌نیا زندگی یکی از بازیگران نقش‌های منفی سینما را دست‌مایه قرارداده تا تلاش‌های او برای مبارزه با بیماری فرزندش را به تصویر بکشد.


کاظمی‌نیا که علاوه برکارگردانی، پژوهش، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این مستند را برعهده دارد درباره «جای خالی من» گفت: نورالدین اعلمی بازیگر نقش‌های منفی در تعدادی از فیلم‌های دهه شصت، پس از بیماری فرزندش مجبور به مسافرکشی شد.


او درباره انگیزه‌اش از ساخت این مستند بیان کرد: انگیزه ساخت این مستند از اینجا شکل گرفت که بازیگری که در دهه 60 و 70 خوب پیش می‌رفت تا به یکی ازبازیگران مهم نقش منفی تبدیل شود چطور به‌‌طور ناگهانی ناپدید شد.


کاظمی‌نیا ادامه داد: کسی که برای سلامتی فرزندش مجبور به رانندگی در جاده‌ها شد تا ابتدا خودش را پیدا کند و بعد خانواده‌اش را از بحرانی سخت نجات دهد. اما رانندگی هم داستان‌های دیگری را برایش رقم زد و حالا او با شغلی آشنا است که خود پر از ناامنی و سختی کار است.


او تاکید کرد: البته این شغل همچنان ادامه دارد و جالب است تلاش او و همکارانش برای تغییر این شغل به دلیل ساختار غلط آن ره به جایی نمی‌برد و نورالدین اعلمی این روزها با چنگ و دندان سلامت خانواده، شغل و همکارانش را حفظ کرده و به آینده امیدوار است.


مستند «جای خالی من» در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته