دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1396 - 18:01
با اجرای کمپین «کاغذ زباله نیست» در جوانرود کرمانشاه صورت گرفت؛

جمع‌آوری کاغذ باطله برای حمایت از تحصیل کودکان بی‌بضاعت

در حالی سالانه مقدار زیادی کاغذ بدون بازیافت مناسب در ایران دور ریخته می‌شود که بازیافت کاغذ باطله و بازگرداندن آن به چرخه مصرف می‌تواند به ایجاد منابع مالی کمک کند که یکی از مصارف این منابع مالی کمک به تحصیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت در استان کرمانشاه است.
کد خبر : 202875

سارا امیری- گروه اجتماعی خبرگزاری آنا: مقدار زیادی از زباله‌های تولید شده توسط ایرانیان زباله خشک است که در این میان «کاغذ» که امروزه به آن زباله سبز گفته می‌شود، جزو بیشترین مواد دور ریختنی شده است این در حالی است که برای تولید یک تن کاغذ 17 درخت قطع می‌شود.


با توجه به بالا بودن سرانه مصرف کاغذ در ایران و ضعف فرهنگ تفکیک زباله باید گفت طی سال‌های آینده محیط زیست ایران با خطر جدی مواجه خواهد شد این در حالی است که می‌توان با مصرف بهینه کاغذ، تفکیک زباله از مبدا و بازیافت مجدد کاغذهای باطلع از وقوع این خطر پیشگیری کرد.


چندی است کمپین‌هایی با موضوع «کاغذ زباله نیست» در برخی از شهرهای ایران با هدف ارتقای فرهنگ بازیافت و جلوگیری از قطع درختان تشکیل می‌شود اما اخیر در جوانرود استان کرمانشاهی کمپینی تشکیل شده که علاوه بر تلاش برای حفظ محیط زیست به یاری کودکان بی‌بضاعت نیز پرداخته است.



«سردار صدیقی» یکی از فعالان حوزه محیط زیست استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا در خصوص اهداف کمیپن «کاغذ زباله نیست»، می‌گوید: کمپین کاغذ زباله نیست با هدف حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی بازیافت کاغذ باطله تشکیل شد. پس از اخذ مجوزهای قانونی برای تشکیل این کمپین مردمی قرار شد، درآمد حاصل از فروش کاغذ‌های باطله صرف خرید لوازم التحریر برای دانش آموزان بی‌بضاعت شود.


این کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی می‌افزاید: خوشبختانه با تشکیل کمپین از 1 تا 6 تیرماه مردم همکاری بسیار خوبی داشتند به گونه‌ای که در نهایت 5 تن و 128 کیلوگرم کاغذ باطله جمع آوری شد.


وی می‌گوید: از فروش این اوراق به بازیافت تهران مبلغی حدود 3 میلیون و 30 هزار به دست آوردیم که قرار شد با این مبلغ برای 164 دانش آموز دوره ابتدایی لوازم التحریر تهیه کنیم. که در شناسایی این دانش آموزان اداره آموزش و پرورش و بهزیستی منطقه کمک‌ بسیاری ما کردند.


این ایده پرداز و حامی محیط زیست هم‌چنین درباره تحویل لوزام التحریر تهیه شده، یادآور شد: قرار شده برای حفظ شان و روحیه دانش آموزان مسابقه نقاشی با موضوع «کاغذ زباله نیست» طراحی و این 164 نفر در این مسابقه شرکت داده شوند که در پایان به رسم تقدیر این هدایا به آنها تعلق بگیرد.


فعالیت کمپین‌های مردمی به دلیل نبود حمایت‌های کافی از سوی مسئولان همیشه گذرا بوده است و پاسخگو نیست به همین دلیل مسئولان محیط زیست و شهرداری باید با همکاری یکدیگر هشدار‌ها و آموزش‌های لازم در خصوص سرانه مصرف کاغذ، عدم تفکیک زباله از مبدا و بازیافت زباله به مردم بیاموزند و علاوه بر آن سطل‌های مخصوصی در اختیار مردم قرار دهند تا این فرهنگ در کشور نهادینه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته