دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1396 - 08:45

ادعای روزنامه آلمانی: ایران به روسیه سلاح قاچاق می‌کند

یک روزنامه آلمانی مدعی شد که ایران از خاک سوریه، سلاح قاچاق به روسیه ارسال می‌کند.
کد خبر : 202859

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه آلمانی دی‌ولت آم سانتونگ با استناد به منابع ناشناس در سازمان های اطلاعاتی کشورهای غربی ادعا کرد ایران برای دور زدن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، از خاک سوریه اقدام به قاچاق اسلحه به روسیه می‌کند و برخی از این محموله‌ها سلاح‌های تهاجمی سنگین هستند.


طبق ادعای این نشریه، ظاهرا در ماه ژوئن (خرداد) هواپیماهایی از ایران دو بار در پایگاه هوایی سوریه در فرودگاه بین‌المللی باسل الاسد لاذقیه به زمین می‌نشیند و این هواپیماها در آنجا اقدام به تحویل محموله‌های نظامی به مقصد ترانزیت به روسیه می‌کنند.


این روزنامه نوع سلاح‌ها را بیان نکرده است.


به‌نوشته این روزنامه، این محموله‌های سلاح سپس با کامیون به بندر طرطوس سوریه در دریای مدیترانه فرستاده شدند و سرانجام با کشتی روسی اسپارتا-3 به نووروسییسک در روسیه ارسال می‌شدند.


این روزنامه به‌عنوان شاهد، یک تصویر ماهواره‌ای از فرودگاه دمشق با آرم هواپیمای بوئینگ متعلق به ایران را چاپ کرده است. منبع دقیق این تصویر مشخص نشده است، اما وجود هواپیماهای ایرانی در فرودگاه دمشق موضوعی عادی به‌شمار می‌آید.


واکنش مسکو به خبر قاچاق سلاح از ایران به روسیه


فرانس کلینتسوییچ، معاون اول رئیس کمیته شورای دفاع و امنیت فدراسیون روسیه در بیانیه‌ای ادعای روزنامه آلمانی دی‌ولت آم سانتونگ را درباره قاچاق تجهیزات نظامی از ایران به روسیه تکذیب کرد.


سناتور روس در واکنش به ارسال سلاح قاچاق از ایران گفت: «روسیه تجهیزات نظامی بسیاری به ایران ارسال کرده است. به‌طور قطع، این تجهیزات نیاز به انجام خدمات تعمیر و نگهداری روزمره دارد. در این راستا روسیهبه آموزش متخصصان ایرانی اقدام کرده است، اکنون متخصصان ایرانی قادر به انجام این امور هستند.»


این سناتور افزود که آموزش متخصصان ایرانی برای انجام خدمات تعمیر تجهیزات نظامی ارسالی، مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.


از سوی دیگر ایگور کوروتچنکو، مدیر مرکز تجزیه و تحلیل تجارت جهانی اسلحه، در مصاحبه با ریانووستی گفت خبر روزنامه آلمانی جعلی است. وی افزود: «این خبر جعلی و ساختگی، با هدف بدنام کردن روسیه و ایران به اتهام نقص قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده است.»


به عقیده کوروتچنکو، هدف از این اقدام تحریک‌آمیز، تلاش بر بی‌اعتبار کردن تلاش‌های مسکو برای حل و فصل بحران سوریه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب