دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1396 - 16:32
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

سرطان پستان شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در زنان ایرانی است

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سرطان پستان شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در زنان ایرانی به شمار می‌رود، این بیماری از دسته سرطان‌های قابل پیشگیری و قابل تشخیص زودرس است که می‌توان با ارائه راهکارهایی شاهد درمان موثر به منظور افزایش طول عمر و کاهش مرگ ومیر باشیم.
کد خبر : 202743

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سودابه شهید ثالث تصریح کرد: افزایش سن از عوامل خطر بسیار مهم در سرطان پستان به شمار می‌رود و این در حالی است که میانگین سن بروز سرطان پستان در زنان ایرانی بین ۱۵-۱۰ سال کمتر از کشورهای غربی است و بیشتر ین موارد سرطان پستان در بین سنین ۴۹-۴۰ سال گزارش شده است.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: سابقه فامیلی مثبت سرطان پستان، عوامل ژنتیکی، سن زودرس اولین قاعدگی، شروع دیررس یائسگی، ایجاد یائسگی مصنوعی (ا عمل جراحس حذف تخمدان‌ها)، فقدان حاملگی یا حاملگی در سنین بالا، مصرف قرص‌های ضد بارداری، هورمون درمانی و سقط جنین از دیگر فاکتورهایی است که می‌تواند در بروز سرطان پستان نقش داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه سرطان پستان قابل شناسایی زودهنگام و پیشگیری است، تصریح کرد: رژیم‌های غذایی حاوی میوه و سبزی تازه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف نکردن هر نوع ماده دخانی، الکل، کاهش وزن، ورزش روزانه به ویژه در سنین پایین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.


عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص تاثیر استعمال دخانیات در بروز سرطان، اظهار کرد: در یک بررسی در سال ۲۰۰۰ در کانادا، نشان داده شد که سیگار کشیدن و یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شود به‌خصوص در زنان سنین قبل از یائسگی، سال‌های استعمال سیگار و مقدار آن و تعداد سال‌های ترک سیگار، در بروز سرطان دخیل است.


ثالث افزود: تماس با میدان‌های الکترومغناطیسی و مواد حشره‌کش ارگانوکلراید، نیز از عوامل احتمالی دخیل در بروز سرطان پستان گزارش شده اما هنوز ارتباطی قطعی آنها ثابت نشده است.


وی در خصوص علائم بروز این بیماری گفت: علائم سرطان پستان به صورت توده، درد و با شیوع کمتر، بزرگی پستان، ترشح از نوک پستان، تغییرات نوک پستان، عدم تقارن پستان‌ها، تغییرات پوستی پستان و وجود توده زیربغل است که این علائم، امروزه به کمک معاینه شخصی پستان توسط خانم‌ها زودتر کشف می‌شوند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: که معاینه شخصی پستان از ۲۰ سالگی به صورت ماهانه توسط هر خانم انجام شود. علاوه بر آن از سن ۲۰ سالگی تا ۳۹ سالگی هر ۳ سال این معاینه توسط پزشک نیز انجام شود و از ۴۰ سالگی به بعد به طور سالانه معاینه پستان‌ها توسط پزشک انجام شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته