دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1396 - 15:35

نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه نادر ابراهیمی و مسعود عرب‌شاهی

چهارمین و پنجمین «کاشی ماندگار» با هدف ارج نهادن به مقام ارزشمند نادر ابراهیمی، داستان‌نویس، مترجم، کارگردان و مدرس فقید هنر و مسعود عرب‌شاهی، نقاش و مجسمه‌ساز معاصر کشورمان، امروز یکشنبه 22 مرداد 96، بر سردر خانه این دو فرهیخته عرصه فرهنگ و هنر نصب شد.
کد خبر : 202725
به‌گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، چهارمین کاشی ماندگار امروز 22 مردادماه بر سردر خانه نادر ابراهیمی، در مراسمی با حضور فرزانه منصوری، همسر او، نصب شد. نادر ابراهیمی نویسنده، کارگران و مدرس هنر بود و در طول حیات پربار خود توانست بیش از 90 کتاب منتشر کند. او در حوزه فیلمنامه‌‌نویسی، ترانه‌سرایی، ترجمه، کارگردانی و تدریس هنر نقش فعالی داشت.

فرزانه منصوری در حاشیه نصب این «کاشی ماندگار» گفت: «این اقدام سازمان میراث‌فرهنگی احترام به بزرگان و قدردانی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر است که حرکت زیبا و بجایی است.»


وی افزود: «از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌خاطر این کار زیبا تشکر می‌کنم. نصب این کاشی باعث می‌شود تا افرادی که از این محله عبور می‌کنند یا در این محله سکونت دارند با زندگی و شخصیت بزرگانی مانند نادر ابراهیمی بیش‌ازپیش آشنا شوند.»


کاشی پنجم بر سردر خانه مسعود عرب‌شاهی


همچنین امروز پنجمین «کاشی ماندگار» در مراسمی با حضور همسر و دو فرزند مسعود عرب‌شاهی بر سردر خانه این نقاش و مجسمه‌ساز معاصر کشورمان نصب شد.


مسعود عرب‌شاهی متولد 1314 است و او را یکی از نقاشان پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران می‌دانند. جایزه‌ نخست چهارمین بی‌ینال تهران (جایزه اول هنرهای زیبای کشور) در فروردین ۱۳۴۳، جایزه‌ اول در نمایشگاه بین‌المللی موناکو فرانسه را در سال ۱۳۵۲، جایزه‌ اول در نمایشگاه روز مادر ۱۳۵۲ و همچنین جایزه‌ اول در مسابقه مجسمه‌سازی تهران را در سال ۱۳۵۳ از افتخاراتی است که در کارنامه او ثبت شده‌اند.


گیتی عربشاهی، همسر استاد مسعود عرب‌شاهی، در حاشیه نصب این کاشی گفت: «این یک کار خیلی ارزشمند است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام داده و درحقیقت یک نوع احترام خاص و ویژه به هنرمندان است تا هم هنرمند قدر خود را بهتر بداند و هم مردم و مسئولان ارزش این هنرمندان را درک کنند.»


وی افزود: «استفاده از کاشی به‌عنوان یک نماد و یادمان فرهنگی برای بزرگان عرصه فرهنگ و هنر انتخاب هوشمندانه‌ای است و جنس و رنگی که برای این یادمان استفاده شده متناسب با فرهنگ و هنر بومی است.»


رامین عرب‌شاهی، فرزند استاد عرب‌شاهی، نیز در این مراسم افزود: «بسیار خوشحالم که این کاشی بر سردر این خانه نصب شده و بابت این حرکت زیبای فرهنگی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکر می‌کنم.»


طرح نصب «کاشی ماندگار» با نصب اولین کاشی در 27 اردیبشهت 96، بر سردر خانه ایران درّودی، نقاش برجسته کشورمان، و با هدف پیگیری کنوانسیون 2003 یونسکو که به پاسداری از میراث ناملموس بشری اشاره دارد آغاز شد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در اولین مرحله 200 کاشی ماندگار بر سردر خانه فرهیختگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر نصب خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نادر ابراهیمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته