دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ونزوئلا: ترامپ ثبات آمریکای جنوبی را تهدید می‌کند

اتحادیه تجاری و اقتصادی آمریکای جنوبی (مرکوسور) در بیانیه ای تاکید کرد با توسل به زور (تهدید ترامپ به مداخله نظامی) در ونزوئلا مخالف است.
کد خبر : 202537

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از صدا و سیما، دولت ونزوئلا روز شنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به تلاش برای تهدید کردن ثبات آمریکای جنوبی از طریق « تهدید وقیحانه » وی به « گزینه نظامی » علیه ونزوئلا در پی بحرانی شدن روابط با این کشور متهم کرد.


خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، خورخه آریزا در بیانیه ای که به نام نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا قرائت کرد گفت: « تهدید گستاخانه ترامپ با هدف وارد کردن آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب در تنشی است که به ثبات، صلح و امنیت منطقه ما آسیب جدی خواهد زد.»


در این بیانیه، اظهارات خصمانه رئیس جمهور آمریکا به طور قاطع و نهایی رد شده است.


وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز از جامعه بین المللی درخواست کرد اینگونه اظهارات خطرناک ترامپ را که تهدید کننده صلح و ثبات قاره آمریکا است به شدت محکوم کنند.


ابراز مخالفت مرکوسور با تهدید ترامپ به مداخله نظامی در ونزوئلا


اتحادیه تجاری و اقتصادی آمریکای جنوبی روز شنبه در بیانیه ای که وزارت امور خارجه آرژانتین آن را منتشر کرد تاکید کرد با توسل به زور در ونزوئلا مخالف است.


این بیانیه یک روز پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید به مداخله نظامی در ونزوئلا کرد. این اتحادیه که آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه و برزیل از اعضای آن هستند هفته گذشته عضویت ونزوئلا را برای مدت نامحدودی به حال تعلیق درآورد.


در بیانیه مرکوسور آمده است از دیدگاه کشورهای عضو، گفتگو و دیپلماسی تنها ابزارهای قابل قبول برای تقویت دموکراسی در ونزوئلا است.


در خبری دیگر؛ لی مک کلنی Lee McClenny، کاردار آمریکا در ونزوئلا به همراه سایر دیپلماتهای مقیم کاراکاس با وزیر خارجه ونزوئلا دیدار کرد.


قرار است خورخه آریزا،‌ وزیر امور خارجه ونزوئلا، در جمع دیپلماتهای خارجی مقیم کاراکاس سخنرانی کند. گفته می شود وزیر امور خارجه ونزوئلا قرار است در این سخنرانی از اظهارات دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور امریکا،‌ مبنی بر روی آوردن به اقدام نظامی برای حل بحران سیاسی ونزوئلا انتقاد کند. کاردار امریکا در ونزوئلا درباره حضورش در این مراسم اظهار نظری نکرد. آمریکا و ونزوئلا از سال 2014 تا کنون روابط خود را به سطح کاردار تنزل داده اند.


همچنین وزارت امور خارجه کلمبیا با صدور بیانیه ای اعلام کرد هر گونه توسل به زور و اقدام نظامی برای حل بحران سیاسی ونزوئلا را مردود می شمارد. در بیانیه وزارت امور خارجه کلمبیا تصریح شده است بحران سیاسی ونزوئلا باید از طریق راه های مسالمت آمیز و با رعایت احترام به حق حاکمیت این کشور حل و فصل شود.


وزارت امور خارجه کلمبیا در این بیانیه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است به منظور مذاکره جهت یافتن راه حلی سیاسی برای بحران ونزوئلا وارد عمل شود.


حمایت مجلس موسسان ونزوئلا از رئیس جمهور این کشور در مقابل آمریکا


دلسی رودریگز رئیس مجلس جدید موسسان ونزوئلا در صفحه توتیر خود نوشت: ما تهدید های گستاخانه، شرم آور و بزدلانه دونالد ترامپ علیه حاکمیت ونزوئلا را رد می کنیم. وی افزود مجلس جدید موسسان که 545 عضو دارد و همگی اعضای آن از حزب حاکم هستند نیکولاس مادورو را در دفاع از کشور همراهی می کند.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای که با حضور خبرنگاران روز جمعه در ایالت نیوجرسی انجام شد اعلام کرد ما برای ونزوئلا چندین گزینه از جمله امکان گزینه نظامی در صورت لزوم، در نظر گرفته ایم.


این در حالی است که ولادیمیر پاردینو وزیر دفاع ونزوئلا سخنان دونالد ترامپ را « ابلهانه» توصیف کرد و گفت در صورت هر گونه تهاجم، همگی ما برای دفاع از منافع و حاکمیت ونزوئلا در صف اول قرار خواهیم گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته