دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جشن حافظ بدون معلم اش برگزار شد+ عکس

هفدهمین جشن حافظ در غیاب على معلم با حضور هنرمندان در تالار بزرگ کشور برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.
کد خبر : 202511

به گزارش خبرنگار فرهنگى آنا، در ابتداى این جشن که با تاخیر دو ساعته آغاز شد، کلیپى از صحبت های شهید محسن حججی و وصیت به پسرش، پخش شد و یاد این شهید گرامی داشته شد. سپس ایمان معلم فرزند کوچک علی معلم به حضار خوشامد گفت. در ادامه ضمن پخش تصویری از مرحوم علی معلم، کلیپی از مراسم جشن حافظ در سال های گذشته پخش شد.


سپس رضا یزدانى قطعه اى را اجرا کرد و پس از آن شیلا خداد با آمدن روى صحنه شعرى را قرائت کرد.



امید معلم: پدر می گفت اگر روزی نبود ما این جشن را پایدار نگه داریم


امید معلم ضمن خوشامدگویى گفت: خوش آمدید به هفدهمین جشن حافظ این بار بدون پدر. سخت بود بدون او این راه را ادامه دهیم اما همیشه از ما مى خواست که اگر روزی نباشد جشن او پایدار باقى بماند.


وى ادامه داد: خوشحالم که در کنارمان هستید و از ما همیشه به عنوان تنها جشن مستقل سینماى ایران حمایت کردید. نبود پدر باورکردنى نیست اما تقاضا دارم که انرژی داشته باشید. ما هم کارى کردیم که در طول مراسم حضور پدر احساس شود.


امید معلم در ادامه هیات داوران این دوره از جشن را معرفى کرد که متشکل بود از خسرو دهقان، آرش خیروى، جواد طوسى، امیر پوریا، مانى باغبانى، هیوا مسیح، علیرضا مجمع، محمدرضا لطفى، امیررضا نورى پرتو، کسرى ولایى، دکترامیرهوشنگ هاشمى، آذر معماریان.



مهران مدیری: به احترام علی معلم تا انتهای مراسم حضور داشته باشید


در ادامه این مراسم مهران مدیرى به عنوان مجرى برنامه روى صحنه آمد و ضمن سلام گفت: خیلى سخت بود که من جاى على معلم برنامه را اجرا کنم. مطمئنم که امشب اینجا هست و از این شور و هیجان کیف مى کند. خواهش میکنم به خاطر و به احترام على معلم تا آخر حضور داشته باشند.


وى در خصوص اسپانسرهاى این جشن بیان کرد: از طریق بانک صادرات، شرکت مهر ایران، شرکت پوپر، مجموعه رستوران های مایا، آژانس هواپیمایى وی آ پی ستاره ونک، داتیس خودرو و....جوایز جشن امشب اهدا مى شود.



تندیس مزین شده به فیروزه برای اصغر فرهادی


آذر معماریان؛ همسر على معلم براى اهداى تندیسى که به نام على معلم ثبت شده است روى سن آمد و ضمن عرض سلام و خوشامدگویى گفت: امسال به دلیل اینکه على معلم طراحى این تندیس ها را پسندیده بود یکی از همین تندیس ها را به نام او طراحى و در آن از فیروزه کار کردیم و این تندیس به یکی از سینماگران تعلق می‌گیرد اما ممکن است از سال آینده به یک ایرانی که نام ایران را پرآوازه می کند تعلق بگیرد.


مهران مدیری در این بخش اعلام کرد که تندیس علی معلم اهدا می‌شود به اصغر فرهادى که البته در این مراسم حضور ندارد و سپس کلیپى از اصغر فرهادى پخش شد که وی در آن عنوان کرد: هیج شبی به اندازه امشب جای خالی علی عزیز حس نخواهد شد روحش شاد و جایش خالی آرزوی تن درستی برای خانواده این عزیز دارم.


ساره بیات در غیاب اصغر فرهادی این نشان را دریافت کرد و گفت: بهتر است صحبتی نکنم اما امشب بیشتر از هر شب دیگر جای علی معلم خالی است و خوشحالم که می توانم این تندیس را از طرف او به دستان آقای فرهادی برسانم.


پس از صحبت‌های ساره بیات، مهران مدیری از جواد طوسی برای اهدای دستاورد نوشتاری دعوت کرد و طوسی گفت: دوست و همکارى که قرار است جایزه یک عمر فعالیت نوشتاری را دریافت کند واسطه محرمی است برای ابراز ارادت به علی معلم. شهرام جعفری نژاد از یک جهت دوست و هم محله‌ای معلم بود و سر حلقه خانه فرهنگ بود. ویژگى بارز جعفرى نژاد مستقل بودن او است.



شهرام جعفرى نژاد: علی جان بالاخره آمدم و تو نیستی...


شهرام جعفرى نژاد روى صحنه آمد و با صدایى بغض آلود گفت: علی جان دیدی بالاخره آمدم، اصلا فکر نمی کردم روزی که تو نباشی این جایزه را بگیرم، مدام به این فکر می کنم تو بر میگردی. خانه فرهنگ پاتوق من و علی و جواد بود و ما باهم ضمن صحبت کردن فیلم می دیدیم.


جعفری نژاد در ادامه به نقل خاطراتی از علی معلم پرداخت و اظهار کرد: او با همه کارهایش حتی با رفتنش مارا مبهوت کرد، نمی دانم چه زمان دوباره او را می بینیم اما امیدوارم جای خوبی برای ما در آن دنیا بگیری.


پس از صحبت هاى جعفرى نژاد بزرگداشت محمدعلى کشاورز برگزارشد و جمشید مشایخى و مهران مدیرى براى اهداى تندیس نزد محمدعلى کشاورز رفتند.


تجلیل از محمدعلی کشاورز توسط جمشید مشایخی


کشاورز از همان جایى که نشسته بود ضمن سلام و یادیود على معلم عنوان کرد: معلم در مجله خود راجه به همه هنرها مثل سینما و تئاتر صحبت می‌کرد. اگر ما اعتقاد داریم که اگر سینمایمان شاخص شود باید تئاترمان را تقویت کنیم. امشب استادانم را چون جمشید مشایخى در کنارم دارم. اگر سینما مى‌خواهیم سینمایمان سینما باشد باید تئاتر را تقویت کنیم.


مشایخی نیز بیان کرد: على معلم در قلب ما جا دارد. قربون همتون و خاک پاى همه شما.



سلبریتی ها و چهارلیبریتی ها!


در این بخش مراسم، مدیری که امین حیایی را در تصویر دید، گفت: ما سلیبریتی هستیم اما او چارلیبریتی است، اصلا ماها یه لیبریتی هستیم. گلزار را ببینید، اصلا با این تیپ ها من باید به خانه بروم.


داریوش ارجمند: معلم نیست و سینما بی پشت و پناه است


در بخش اهدای بهترین فیلم مستند داریوش ارجمند روى صحنه آمد و گفت: به گفته آقاى جعفرى نژاد بدون معلم چقدر سخت است از وقتى وارد سالن شدم دلم گرفت چرا که علی به استقبالمان نیامد. روزهاى اول نبودش احساس کردم سینما بی پشت و پناه شد چون او یک پشت و پناه آزاده و مستقل بود که میشد به او تکیه کرد.


وی ادامه داد: به من گفتند که بهترین مستند را اعلام کنم که اتفاقا برگزیدگان آن دو نفر و زن و شوهر هستند بهتاش صناعى ها و همسرشون مریم مقدم براى فیلم دیپلماسى شکست ناپذیر این جایزه را دریافت می کنند. من خوشحالم که این جشن این اعتبار را براى مستند قایل بوده است.


خداحافظی سروش صحت با کت 17 ساله اش


در ادامه آزیتا حاجیان و کوروش تهامى برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزیونى روى صحنه آمدند و این جایزه را به سروش صحت و ایمان صفایی براى سریال لیسانسه ها اهدا کردند.


سروش صحت گفت: این کت هفده ساله را از تنم درمی آورم و یک کت دیگر براى هفده دوره بعدى جشن حافظ می‌خرم.



گلزار: نمی توان نبود علی معلم را تصور کرد


جایزه ویژه هیات داوران توسط امیر پوریا، حمید نعمت اله و علیرضا رئیسیان به محمدرضا گلزار براى فیلم سلام بمبئى اهدا شد و گلزار در این بخش بیان کرد: عرض ادب و احترام دارم تشکر و قدردانی می‌کنم از هیات داوران. جای آقای معلم خیلی خالی است و نمی توان تصور کرد که ایشان اینجا نیست! روحشون شاد. این جایزه را بعد از هفده سال به فال نیک می گیرم.



سیما تیرانداز و هوتن شکیبا بهترین بازیگران کمدى تلویزیون


براى بهترین بازیگر زن کمدى تلویزیون میلاد کیمرام و الهام حمیدى به روى سن آمدند و تندیس این بخش به سیما تیرانداز براى سریال پادرى تعلق گرفت. همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد کمدى توسط مرجانه گلچین به هوتن شکیبا براى سریال لیسانسه ها اهدا شد.


هوتن شکیبا ضمن دریافت جایزه خود گفت: آشنایی من با علی معلم به دوره پانزدهم بر می گردد که از من درخواست کرد با صدای دیبی این صحبت کنم. علی معلم امروز در کنار ما نیست دیبی هم دو سال است ممنوع الکار است. جایزه را به پدرم تقدیم می کنم.



ساره بیات و هومن سیدی بهترین بازیگران درام تلویزیونى


جایزه بازیگر زن درام تلویزیونى توسط هنگامه قاضیانى و امین حیایى به ساره بیات براى بازى در مجموعه عاشقانه تعلق گرفت و بیات پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: از هیئت داوران تشکر می کنم که من را لایق این جایزه دانستند. از منوچهر هادی تشکر می کنم که محیطی امن برای بازیگران عاشقانه فراهم کرد.


جایزه بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونى توسط پوران درخشنده به هومن سیدى براى بازى در مجموعه عاشقانه اهدا شد و سیدى پس از دریافت جایزه گفت: فکر می کنم فقط در ایران اتفاق می‌افتد که انسان در عین واحد هم خوشحال باشد و هم غمگین! من هم براى دریافت این جایزه خوشحالم و از نبود على معلم غمگینم.



منوچهر هادی بهترین کارگردان تلویزیونی


جایزه بهترین کارگردانى مجموعه تلویزیونى توسط مهناز افشار و بهاره کیان افشار به منوچهر هادى براى کارگردانى سریال عاشقانه اهدا شد و منوچهر هادی پس از دریافت جایزه اش عنوان کرد: اول این جایزه متعلق به همه عاشقانه ای هاست و بعد مادر سوفیا؛ یکتای عزیزم. تشکر میکنم از عوامل و بازیگران عاشقانه مخصوصا رضا گلزار که در برابر مشکلات ارشاد براى ساخت این مجموعه پشت من بود.


سپس مهناز افشار ضمن ابراز خوشحالی از جایزه گرفتن محمدرضا گلزار گفت: سال گذشته آقاى معلم براى برگزارى این جشن خیلی بازخواست شد کسانی که از او بازخواست کردید آیا امروز دلتان نمی سوزد؟ کارى نکنیم که نتوانیم جبران کنیم.


در ادامه این مراسم برای اهدای جایزه بهترین سریال تلویزیونی مهران غفوریان، یوسف تیموریان و رضا داودنژاد به روی صحنه آمدند و جایزه را به رضا جودی برای تهیه کنندگی سریال لیسانسه ها تقدیم کردند.



احسان علیخانی و مهران مدیری بهترین چهره های تلویزیونی


سپس جایزه بهترین چهره تلویزیونی توسط لادن مستوفی و یکتا ناصر به احسان علیخانی برای اجرای برنامه ماه عسل اهدا شد.


احسان علیخانی پس از کسب جایزه اش گفت: در بین نامزدها دو رفیق خوب به نام رامبد و عادل دارم و نفر سوم هم مهران مدیری است که گویا مهران مدیری از من دلخور است چون هرگاه از من دعوت کرد نتوانستم به برنامه او بروم، صالح علا نیز حکم معلمی برای من دارد.


وی افزود: هرکدام از ما تلقی از جسارت و شجاعت داریم، من افراد شجاع را بسیار دوست دارم، چند روزی است عکسی دست به دست می شود که معادله شجاعت را تغییر داده است خدا باعث و بانی هر جنگی را به زمین گرم بزند دوست دارم جایزه ام را خانواده محسن حججی این بچه شیر ایرانی تقدیم کنم.


سعید راد در ادامه برای اهدای جایزه دوم ابتدا مقابل محمدعلی کشاوز تعظیم کرد و گفت: دوست دارم از نوید محمدزاده که بازی بسیار خوبی نیز دارد یاد کنم.


وی در ادامه یادی از علی معلم کرد و اظهار کرد: سال هایی که در غربت بودم افرادی در آنجا برنامه اجرا می کردند، مردی را دیدم که فوق العاده بود، او کسی نیست جز مهران مدیری.


تندیس دوم این بخش به مهران مدیری اهدا شد. مدیری گفت: این پنجمین تندیسی است که از جشن حافظ می گیرم و خوشحالم که این جایزه را از دست سعید راد گرفتم.


وی در ادامه با شوخی بیان کرد: احسان علیخانی چه گفت؟ گفت من با او قهرم؟ بله درست است قهرم! این را هم بگویم که محمدصالح علا کسی است که همه ما در تلویزیون شاگردش بوده‌ایم و به نظرم همه جایزه‌های دنیا را باید به او داد.



نشان کیارستمی برای رضا درمیشیان


نوبت به اهدای نشان عباس کیارستمی رسید که دومین سال آن است. همایون ارشادی برای اهدای این نشان روی سن آمد و گفت: از خانواده علی معلم که کاری کردند این جشن ادامه پیدا کند تشکر می کنم، مطمئنم حضور معنوی علی معلم و عباس کیارستمی سال ها ادامه خواهد داشت.


این جایزه به رضا درمیشیان تعلق گرفت. درمیشیان پس از کسب جایزه اش گفت: من نبود کیارستمی و معلم را باور ندارم اما می دانم حتما آنها در اینجا حضور دارند.



کیهان کلهر؛ بهترین آهنگساز


در ادامه مراسم مهران مدیری از کیهان کلهر به عنوان یک چهره جهانی یاد کرد و نام او را به عنوان برنده بهترین سازنده موسیقی متن اعلام کرد. مدیری به حضور کیهان کلهر اشاره کرد که در هیچ مراسمی شرکت نمی کند و او برای موسیقی متن فیلم لانتوری روی سن آمد و گفت: خیلی ممنونم از شما. امیدوارم لایق محبت تان باشم.


در بخش دیگر سیدضیاالدین دری برای اهدای جایزه بهترین تندیس دستاورد هنری روی صحنه آمد و گفت: امشب شب علی معلم است. انشالله تا سی سال دیگر این جشن ادامه یابد و به جشنی مستقل در خاورمیانه تبدیل شود.



عبدالله اسکندری؛ بهترین چهره پرداز


جایزه این بخش به عبدالله اسکندری برای چهره پردازی سه بعدی لانتوری تعلق گرفت و اسکندری با تشکر از خانواده علی معلم اظهار کرد: به رضا درمیشیان تبریک می گویم و می خواهم از شهامتش تشکر کنم.


بعد از تبریک های اسکندری، مدیری با شوخی گفت که آیا نمی خواهید از من تشکر کنید؟ چون من و اسکندری سال هاست اسنوکر بازی می کنیم و او همیشه مرا می برد و اخرین بار من او را بردم و به همین دلیل از من تشکر نکرد.


در میان مراسم کلیپی از هنرمندان زنده و درگذشته در دوران های مختلف جشن حافظ و سخنان کوتاهی از جایزه گرفتن آنها نمایش داده شد.



سالار عقیلی؛ بهترین خواننده


در ادامه لوریس چکناواریان روی سن آمد تا برنده جایزه بهترین ترانه را اعلام کند. تندیس حافظ بهترین ترانه تیتراژ اهدا شد به سالار عقیلی برای قطعه خون غزل در سریال معمای شاه. عقیلی گفت: خوشحالم با وجود مشکلاتی که سال گذشته بود این جشن برگزار شد، بها دادن به هنر این مرز و بوم از وظایف همه ما و دولت است. او همچنین با یادی از زنده یاد افشین یداللهی قطعه ای را زنده اجرا کرد.


مهران مدیری در سخنانی عنوان کرد: امشب از همه درگذشتگان یاد شد و من هم می‌خواهم نام عارف لرستانی را بیاورم (تشویق حضار) روحش شاد.



سجاد پهلوان؛ بهترین تدوینگر


در ادامه مراسم جایزه بخش تدوین و فیلمبرداری سینمایی اهدا شد. نسرین مقانلو و بهنوش بختیاری برای اهدای جایزه روی سن آمدند.


جایزه بهترین تدوین تعلق گرفت به سجاد پهلوان زاده برای ماجرای نیمروز. پهلوان زاده در سخنانی گفت: ما جوان‌ها کمی دیر رسیدیم و آقای معلم را خوب ندیدیم. روحش شاد. از پدر و مادرم تشکر می‌کنم. آقای مدیری! تدوین فیلمتان خیلی خوب نبود، اما ما دوستتان داریم.


هومن بهمنش؛ بهترین فیلمبردار


جایزه بهترین فیلمبرداری تعلق گرفت به هومن بهمنش برای «اژدها وارد می‌شود» و بهمنش پس از دریافت جایزه اش خطاب به مهران مدیری گفت: آقای مدیری فیلمبرداری فیلمتان فوق العاده بود.



«دراکولا» و «نفس» بهترین های فیلمنامه


تندیس حافظ بهترین فیلمنامه به رضا عطاران برای فیلمنامه «دراکولا» تعلق گرفت. از آنجا که امسال دو جایزه فیلمنامه اهدا می‌شود تندیس دوم حافظ برای بهترین فیلمنامه سینمایی اهدا شد به نرگس آبیار برای فیلمنامه «نفس».



معتمدآریا، شاکردوست، حسینی، محمدزاده و عزتی بهترین های سینمایی


جایزه بهترین بازیگر زن را سارا رسول‌زاده اهدا کرد که جایزه اول به فاطمه معتمدآریا برای آباجان رسید. برنده جایزه دوم بهترین بازیگر زن نیز الناز شاکردوست برای فیلم «مبارک» بود.


نخستین تندیس بهترین بازیگر مرد سینما به جواد عزتی برای بازی در «ماجرای نیمروز» رسید.


دومین تندیس بهترین بازیگر مرد به شهاب حسینی برای بازی در فیلم فروشنده رسید که وی در سالن حضور نداشت و سومین تندیس بهترین بازیگر مرد هم به نوید محمدزاده برای بازی در لانتوری رسید.






محمدحسین مهدویان؛ بهترین کارگردان


تندیس بهترین کارگردان سینما به محمدحسین مهدویان برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد. او در سالن حضور نداشت و جایزه محمود رضوی تهیه کننده فیلم گرفت.


«فروشنده»؛ بهترین فیلم


فاطمه معتمدآریا آخرین و مهم‌ترین جایزه جشن حافظ را اعلام کرد جایزه بهترین فیلم به «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی رسید. فرید مصطفوی، مدیر تولید «فروشنده» روی سن آمد تا پیام اصغر فرهادی را قرائت کند.


گفتنی است در این مراسم که على اوجى کارگردانى آن را بر عهده داشت هنرمندانى چون مهران مدیری، مرجانه گلچین، محمدرضا گلزار، شهرام شاه حسینی، مهدی کرمپور، مجید قناد، ایرج راد، مریم کاویانی، منوچهر هادی، یکتا ناصر، احسان علیخانی، محسن افشانی، ساعد هدایتی، مهناز افشار، ویشکا آسایش، جواد طوسی، نوید محمدزاده، دانیال عبادی، محمد معتمدی، جواد عزتی، بهتاش صناعی ها، مریم مقدم، جمشید مشایخی، اسماعیل عفیفه، همایون ارشادی، عبدالله اسکندری، مهران غفوریان، رضا داوودنژاد، کوروش تهامی، حسین سلیمانی، بهرام افشاری، داریوش ارجمند، احمد مهرانفر، مجید مظفری، سعید راد، رضا عطاران، پوران درخشنده، الناز شاکردوست، فقیه سلطانی، ملیکا شریفی نیا، سروش صحت، سارا رسول زاده، بهرنگ علوی، مجید مشیری، بهروز شعیبی، در تالار حضور داشتند.




انتهای پیام/

برچسب ها: هنرمندان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته