دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1396 - 13:33

دیوار تخریب شده از خانه تاریخی ابرکوه، باید عین به عین بازسازی شود

با توجه به ثبت جهانی شهریزد و همچنین جایگاه ویژه شهر ابرکوه و اینکه در زمره 14 شهر نمونه گردشگری قرار دارد، طبیعی است که میراث فرهنگی آن نیازمند حفاظت و صیانت بیشتری است.
کد خبر : 202356

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابرکوه خانه‌ای قدیمی در محله درب‌قلعه دارد که سال‌گذشته به علت فرسودگی و همچنین بارش شدید باران، دچار تخریب شد. این فرسودگی باعث شد تا بخش دیوار این خانه خراب شود و مالک به فکر دریافت مجوز افتد.


این روند با تلاش مالک خانه و درخواست همکاری از سوی شهرداری برای رفع خطر ریزش دیوار آغاز شد‌، در حالی که روز گذشته خبر تعرض به این خانه و تخریب بخشی از آن از سوی مالک منتشر شد.


ساشا ریاحی‌مقدم در این‌باره به خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «مالک خانه به بهانه جمع کردن دیوار، بخشی از پلاک و دیواره این بنا را تخریب کرده است.»


معاون میراث فرهنگی استان یزد در‌خصوص اینکه آیا بازسازی دیواره تخریب شده با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شده، عنوان کرد: «سازمان میراث فرهنگی مجوز را صادر کرده، اما این مجوز برای مرمت عین به عین این دیواره خشت و گلی است اما آنچه در نهایت شاهد بوده‌ایم این است که مالک شروع به نوسازی کرده است.»


معاون میراث فرهنگی استان یزد در خصوص نقش شهرداری، تصریح کرد: «شهرداری در این تخریب نقشی نداشته است. شهرداری در پی در خواست مالک از میراث فرهنگی استعلام گرفته‌ و در جریان تصمیم مالک یا مالکان نبوده است.»


وی در صحبتهایش عنوان کرد: «ما مقابله با این اقدام را سوی نهاد قضایی آغاز کرده‌ایم و روز گذشته 21 مردادماه نیز مجوز لازم را دریافت کرده‌ایم و تا پایان روند پرونده را پیگیری خواهیم کرد.»


ریاحی‌مقدم تاکید کرد: «ما پیشنهاد می‌دهیم که مالک این بنای قدیمی هرچه زودتر شروع به بازسازی عین به عین خانه تاریخی کند چراکه ما محکم ایستاده‌ایم و تا رفع این مسئله نه‌تنها از موضع عقب‌نشینی نخواهیم کرد بلکه بر بازسازی آن نظارت کامل خواهیم داشت.»


لازم به یادآوری است که محلات ابرکوه، محله‌های بازار، جرم الدین، نبادان، درب قلعه، دروازه میدان، دروازه علی و طاووس داخل حصار قرار داشته و از بین این محله‌ها، محله‌های دروازه علی، درب قلعه، دروازه میدان، دروازه‌های ورودی شهر بوده‌اند و حصار شهر در حاشیه محلات نامبرده امتداد داشته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: تخریب تعرض
ارسال نظر
هلدینگ شایسته