دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران از کاندیداهای وزارت صنعت و اقتصاد گفت

ساختار پیر و فرسوده اقتصاد نیازمند پوست‌اندازی است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اقتصاد در شرایط پسابرجام نیازمند پوست‌اندازی از ساختار غیرشفاف است و باید وزاری جدید در این مسیر، گام بلندی در تغییر ساختارهای داخلی و بهبود فضای کسب‌وکار کشور بردارند و برای تحقق رشد اقتصادی به صورت یک مجموعه به هم پیوسته با یکدیگر به دنبال کسب یک هدف حرکت کنند.
کد خبر : 202320

سیده فاطمه مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا در ارزیابی خود از وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی وزارتخانه‌های «صنعت، معدن و تجارت» و «اقتصاد و امور دارایی» گفت: تاثیر تحریم‌‌ها علیه اقتصاد ایران،‌ باعث فاصله‌گرفتن فضای کسب‌وکار کشور از دانش‌فنی و تکنولوژی‌های روز دنیا شد اما پس‌ازبرجام اقتصاد گام در مسیری جبران این فاصله برداشت تا با کار و تلاش، این عقب‌افتادگی جبران شود.


وی ادامه داد: بر همین اساس،‌ اقتصاد باید از فضایی که طی چند سال بر آن حاکم بود، خارج شده یا به تعبیری دیگر باید پوست‌اندازی کند تا اقتصاد تحت شرایط دوری از تحریم، بتواند به رشد و توسعه خود امیدوار باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با تشریح این نیاز گفت: جذب سرمایه‌گذار پُرشمار خارجی از نیازهای اساسی اقتصاد امروز کشور شناخته می‌شود و باید در این پوست اندازی، ساختارهای داخلی و فضای کسب‌وکار کشور تغییر پیدا کرده و برای تحقق رشد اقتصادی به صورت یک مجموعه به هم پیوسته با یکدیگر به دنبال کسب یک هدف حرکت کنند؛ اما در حال حاضر ساختارهای قدیمی و تا اندازه‌ای فرسوده کشور با این نیاز همخوان نیست.


وی با انتقاد از ساختارهای اقتصادی در دولت‌های گذشته تصریح کرد: اغلب نظام‌های اقتصادی در کشور نظیر نظام‌ بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و ارزی در نقطه مقابل توسعه کسب‌وکار قرار گرفته‌اند که وزرای جدید باید در وحله اول، تمامی شرایط و قوانین را به صورت یک قانون و هدف واحد برای توسعه اقتصاد کشور تغییر دهند.


شریعتمداری فرد انتقادپذیر و همراه بخش‌خصوصی است


مقیمی با ارزیابی محمدشریعتمداری وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شریعتمداری در طول دوران مدیریت خود، ثابت کرده که فردی انتقادپذیر و مشاورگیر از سوی بخش‌خصوصی بوده و در شرایط حاکم بر اقتصاد، می‌تواند گزینه مطلوبی برای تصدی این پُست باشد و حتی اگر انتزاع نیز در دستور کار قرار بگیرد به‌خوبی می‌تواند نقش مثمرثمری را از خود بر جای بگذارد.


عضو هیات رئیسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در کارنامه‌ کاری شریعتمداری نیز سمت‌های کلان مدیریتی از جمله وزارت بازرگانی و حتی معاونت اجرایی رئیس‌جمهور نیز به چشم می‌خورد و از همین لحاظ، برنامه توسعه‌ای و استراتژیک این وزارتخانه می‌تواند با شناخت کافی از وضعیت نظام دولتی و بخش‌خصوصی به‌درستی تدوین و تبین شود تا گام‌ روبه‌جلویی در راستای بهبود وضعیت کسب‌وکار برداشته شود.


عملکرد کرباسیان و تحول در گمرک، می‌تواند نوید تحول در اقتصاد باشد


وی همچنین درباره مسعود کرباسیان دیگر وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت اقتصاد و امور دارایی، تاکید کرد: وزیر اقتصاد، ریاست شورای گفت‌وگو را برعهده دارد و از طریق تعامل سازنده با بخش‌خصوصی می‌تواند شرایط و مقدمات خروج از رکود را به‌همراه بخش‌خصوصی فراهم کند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره مسعود کرباسیان گفت: گام‌های مثبت ایشان در گمرک نشان‌دهنده تحولات مثبت در امور گمرکی بود چرا که نوسازی و شفاف‌سازی در روند اداری و کاهش بروکراسی‌هایی که به مریضی اقتصاد نیز تبدیل شده‌است می‌تواند این انتظار را ایجاد کند که این کاندیدای تصدی وزارت اقتصاد، پس از کسب رای اعتماد بتواند در مسیر اصلاح ساختار‌های نظام اقتصادی کشور، تحولات بزرگی را رقم بزند.


مقیمی اضافه کرد: از سوی دیگر تجربه چهاردهه حضور در ساختار کلان مدیریتی و البته عضویت در هیات رئیسه اتاق ایران و هیات نمایندگان اتاق تهران، درک و فهم درستی از نیازهای بخش‌خصوصی و اقتصاد کشور را به وی شناسانده است.


وی در پایان گفت: بنابراین تجربیات ایشان هم شامل فهم درست از جایگاه و امکانات دولت و هم نیازهای بخش‌خصوصی می‌شود. در چنین شرایطی با افزایش میزان تعاملات امکان بروز تحولاتی اساسی دور از انتظار نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته