دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1396 - 11:53
مهرعلیزاده عنوان کرد:

شناسایی ۲۰۷ چالش در تهران

محسن مهر‌علیزاده کاندیدای شهرداری تهران به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و گفت: ۲۰۷ مورد چالش را در تهران شناسایی کرده‌ایم.
کد خبر : 201907

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن مهرعلیزاده یکی دیگر از نامزدهای شهرداری تهران ارائه برنامه‌های خود را با معرفی سوابق علمی و اجرایی خود آغاز کرد.


وی در ابتدا به صحبت‌های آیت‌الله هاشمی اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، دستور تبدیل جزیره کیش به منطقه آزاد را به بنده داد، از او پرسیدم که پولی هم هست؟ مرحوم آیت الله گفتند؛ پولی نیست و تازه باید از آن پول هم در بیاورید و بعد از راه اندازی صنایع در جنوب کشور، توانستیم پول دربیاوریم.


مهرعلیزاده اضافه کرد: بعد هم در دولت بعد به خراسان فرستاده شدم. آن زمان اختلافی میان دولت و آستان قدس رضوی بر سر استانداری خراسان بود که موضوع به نظر مقام معظم رهبری رسید و با نظر ایشان، استانداری خراسان به بنده سپرده شد.


وی با بیان این که تهران باید شهری شایسته نام پایتخت تمدن ایرانی باشد، اضافه کرد: تهران باید در کنار حفظ موازین فرهنگ و تمدن خودمان همه ترازهای تمدن جهانی را باید داشته باشد. گفتمان ما مدیریت کارآمد و قانون گرایی و تلاش در مسیر نظام، از طریق مشارکت‌های اجتماعی است.


کاندید شهرداری تهران در تعریف شهر انسان محور توضیح داد: شهر انسان محور، شهری است اخلاق مدار، پویا، فناورانه که با تکنولوژی اداره می‌شود و روان و ایمن و آباد است.


چالش‌های چهارگانه تهران


مهرعلیزاده در رابطه با چالش‌های چهارگانه شهر تهران گفت: چالش شهر تهران، چالش شورای شهر، چالش شهرداری و چالش شهروندان است.


وی با بیان این که ۲۰۷ مورد چالش را در تهران شناسایی کرده‌ایم، عنوان کرد: تهران بیشترین آلودگی را در جمع کلان‌شهرهای دنیا دارد. در بین ۲۵ پایتخت دنیا، تهران دارای بیشترین ترافیک است. این شهر رکورددار فرونشت زمین در جهان است و مقاومت زلزله‌ای تهران، از ۷ ریشتر به چهار و نیم ریشتر رسیده است.


مهرعلیزاده به چالش‌های اجتماعی تهران اشاره کرد و گفت: ۱۵هزار بی‌خانمان در تهران هستند که ۷۰۰ نفر آنها زنان هستند. همچنین در تهران ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد و نرخ خشونت خیابانی در تهران ۴۵۰ نفر در روز است. در تهران در سال گذشته، ۲۶۰۰ مورد کودک آزاری گزارش شد، همچنین از هر صدهزار نفر، ۱۰۸ نفر اقدام به خودکشی می‌کنند.


مهرعلیزاده تهران را شهر فرصت‌ها دانست و گفت: ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی در تهران انجام می گیرد. ۱۱ درصد جمعیت در تهران ساکن هستند و این از نظر برخی یک چالش است، اما به نظر من این یک فرصت است زیرا به همان نسبت جمعیت در تهران نخبه داریم. فرصت‌های سرمایه گذاری در تهران زیاد است.


وی با بیان اینکه برخی کارها هست که فقط از عهده خانم‌ها برمی‌آید، اضافه کرد: اگر آنها را در شهرداری نادیده بگیریم، روی ۵۰ درصد نیرو و توان انسانی این شهر چشم بسته‌ایم.


به گفته مهرعلیزاده یکی از مسائل شهرداری توسعه کار و اشتغال است و این موضوع باید اول در بدنه شهرداری تقویت شود.


مهر علیزاده خود را مدیر پول دربیار توصیف کرد و گفت: باید به گونه‌ای رفتار کرد که بدهی‌ها آب شود.


مهرعلیزاده با بیان این که شهرداری تهران را باید در دو بخش چالش‌ها و فرصت‌ها بررسی کنیم، گفت: ساختار سازمانی سنگین یکی از مشکلات شهرداری است.


وی ادامه داد: در جابه جایی مدیرها، مردم به تفکر تازه‌ای رای دادند، این یک مطلب مستقل است و نیازمند مدیران پاکدست است. اما این به آن معنا نیست در ساختار نیروی انسانی شهرداری ولوله‌ای راه بیفتد.


این نامزد شهرداری تهران با بیان اینکه جمع بدهی‌های شهرداری ۲۵هزار میلیارد تومان است، گفت: اما بدهی صورت وضعیت بررسی نهایی نشده است. در مجموع بدهی شهرداری ۶۰هزار میلیارد است.


وی توضیح داد: این به هیچ وجه نگران کننده نیست. توقع نداریم که دولت به ما پول بدهد. دولت عزیز و منتخب مردم است. اما مشکلات مالی‌اش را هم می دانیم. آیا این دولت خواهد توانست بدهی ما را بدهد، باید توقع منطقی داشته باشیم.


نگاه اقتصادی به طرح‌ها


مهرعلیزاده با بیان این که باید به طرح‌ها اقتصادی نگاه کنیم و به مشارکت بخش خصوصی امید داشته باشیم، گفت: ما باید زمینه‌های سرمایه گذاری را در شورا بررسی کنیم. می‌توانیم خیلی از زمینه‌های جدید را برای بهره برداری تازه بررسی کنیم.


شهر آفتاب به عنوان یکی از هاب‌های نمایشگاهی کشور، ظرفیت زیادی دارد،تصریح کرد: از شهر آفتاب در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی، می توان استفاده کرد و پول درآورد. زمینه افزایش درآمد گردشگری در تهران بسیار زیاد است، باید بخش خصوصی هتل بسازد تا سرمایه گذاران بیایند و بروند.


مهرعلیزاده همچنین با اشاره به اظهارات مرعشی مبنی بر انصراف او، گفت: هرچه آقای مرعشی درباره انصراف بنده گفته، حاصل از روحیه شوخ طبعی اوست.


وی با اشاره به سابقه کاری خود در حوزه‌های مختلف سیاسی و مدیریتی گفت: حضور بنده از ابتدای انقلاب بوده و تجربه‌های خوبی در جمهوری اسلامی دارم. من دفعه قبل هم کاندیدا بودم که به نفع مهندس هاشمی انصراف دادم.


وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ام برای شهر تهران با کمک افراد باتجربه و همچنین جوان انجام شده است. گروه برنامه‌ریزی من بین ۴۵ تا ۵۰ سال سن داشتند که همگی در حوزه‌های مختلف شهری دارای تخصص بودند.


مهرعلیزاده اضافه کرد: از ۶ ماه گذشته تاکنون روی این برنامه کار کرده‌ام و آنچه نیاز شهر تهران است در برنامه دیده شده است. همچنین از منابع زیادی در برنامه استفاده شده، البته این برنامه از هیچ جا کپی نشده است. برنامه من در دو بخش حوزه مدیریت شهری و گفتمان برای اداره شهر تهران تعریف شده است.


وی با بیان اینکه در موارد اجرایی نیز از گفتمان‌های مختلفی استفاده شده که کارآمد است، تصریح کرد: شهر تهران در پسابرجام باید با نگاهی آینده‌نگرانه اداره شود. این شهر مرکز تعاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه است و ظرفیت عظیمی در این مورد وجود دارد. ما باید به تهران آرامش و صلابت روانی بدهیم تا این شهر مانند شهرهای بزرگ و مطرح جهانی اداره شود.


مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه تهران را باید به شهری شایسته و لایق پایتخت بودن تبدیل کرد، گفت: ما باید تهران را با استانداردهای جهانی اما با رنگ و بوی فرهنگی و بومی خودمان اداره کنیم.


کاندید شهرداری تهران با اشاره به این که پایش رضایتمندی از خدمات شهرداری قرار بود هر شش ماه انجام شود که انجام نشده است، گفت: بر اساس آمار سامانه ۱۳۷، در بهار ۹۶، ۴۰۴هزار پیام از مردم دریافت شده که بیشترین درخواست ها مربوط به رفع آلودگی صوتی است. ۴۳ هزار پیام صرفا با این موضوع ضبط شده است.


این گزینه شهرداری تهران همچنین برنامه یکصد روزه برای اداره پایتخت ارائه کردو گفت: برنامه میان مدت و بلندمدت جداگانه‌ای نیز برای تهران در نظر دارد.


برنامه ویژه برای مترو


مهرعلیزاده، گزینه شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه توسعه مترو گفت: در حال حاضر خطوط برون شهری ۹۵ کیلومتر و خطوط درون شهری ۱۰۹ کیلومتر است. تلاش خواهیم کرد ناوگان مترو افزایش یابد و سرفاصله حرکت قطارها به دو دقیقه کاهش یابد.


وی ادامه داد: تلاش برای ورود سرمایه گذار از کشورهای کانادا و چین و کره به صورت BOT از دغدغه های مهم شهرداری خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر پنجم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته