دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1396 - 16:54
العهد لبنان منتشر کرد

جزئیات توافق میان عربستان و مخالفان سوری بر سر پرونده سوریه

پایگاه خبری العهد به‌نقل از منابع مخالفان سوری بندهای توافق وزیر امور خارجه عربستان را با اعضای هیات عالی مذاکره کننده مخالفان سوری درباره راه حل بحران سوریه فاش کرد.
کد خبر : 201775

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، چندی پیش عادل جبیر و اعضای هیات عالی مذاکره کننده مخالفان سوری در ریاض گردهم آمدند تا درباره بحران سوریه رایزنی کنند. منابعی از مخالفان سوری گفتند عادل جبیر در نامه‌ای به هیات عالی مذاکره‌کننده مخالفان سوریه (مقیم ریاض) گفته است که واقعیت سوریه نشان می‌دهد که کناره‌گیری بشار اسد،رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت در زمان فعلی، غیرممکن است و باید درباره مدت حضورش تبادل نظر شود.


این منابع افزودند:‌ «محتوای یک یادداشت تفاهم قرار است در نشست ماه آینده طرف‌های معارض سوری در ریاض بررسی شود، نشستی که عربستان تلاش می‌کند گروه‌‌های مخالف سوری مستقر در قاهره و مسکو را در آن شرکت دهد.»


به‌گفته منابع مخالف سوری، هیات عالی مذاکره کننده مخالفان سوری و عادل جبیر در دیدار اخیر خود با یکدیگر درباره بندهای زیر به توافق دست یافتند:


1. موافقت با حضور 18 ماهه بشار اسد در دوره انتقالی سوریه و حق وی برای نامزدی در دور بعد ریاست‌جمهوری این کشور


2. تضمین حفظ ارتش و دستگاه امنیتی سوریه و فرونپاشیدن آن تا نهادهای حکومتی نیز از سقوط مصون بمانند


3. تضمین سلامت و مشارکت اقلیت‌ها در دولت آتی سوریه


4. پایان دادن به اقدامات مسلحانه و وجود سلاح سنگین به‌ویژه در ادلب و مبارزه با مخالفان این فرایند


5. همکاری میان ارتش آزاد (مخالفان سوری) و ارتش سوریه برای مبارزه با تروریست‌ها در آینده


یک منبع رسانه‌ای وابسته به مخالفان سوری چند روز پیش گزارش کرد عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان در دیدار با نمایندگان هیات عالی مذاکره‌کنندگان مخالف سوری و ریاض حجاب، رئیس آن به آن‌ها گفت که بشار اسد در قدرت باقی است و امکان کنار زدن او در آغاز مرحله انتقالی نیست و باید طبق این واقعیت وارد مذاکرات آتی شد و مدت حضور او در مرحله انتقالی و اختیاراتش را در آن مرحله بررسی کرد.


منابع مخالف سوری تاکید کردند چرخش کنونی در مواضع عربستان به‌دنبال توافق مستمر میان آمریکا و روسیه بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش به دست آمده است و نشان می‌دهد که واشنگتن بر سر سوریه تسلیم روسیه شده است. همچنین بحران‌های گریبانگر عربستان از جمله دلایل تغییر موضع عربستان در قبال سوریه است و آن را در سه مورد زیر خلاصه کردند:


نخست؛ شکست عربستان در جنگ یمن که در حال حاضر به‌دنبال توقف آبرومندانه آن است.


دوم؛ تنش با قطر که به نظر می‌رسد در سایه مواضع غیرقطعی آمریکا به طول خواهد انجامید، چرا که واشنگتن گهگاهی جانب ریاض را می‌گیرد و گهگاهی با دوحه همراهی می‌کند.


سوم؛ اوضاع داخل عربستان و ترتیبات فراهم شده برای پادشاهی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آن هم در سایه اختلافات داخل خاندان حاکم سعودی که با برکناری محمد بن نایف، ولیعهد سابق و ده‌ها نفر از شاهزادگان و افسران بلندپایه ارتش و دستگاه امنیتی داخلی عربستان و نقل و جابه‌جایی صدها نفر از کارکنان ارشد وزارتخانه‌های مختلف شدت گرفته است.


منابع مخالف سوری گفتند: «عربستان در برهه پیش رو که محمد بن سلمان جای پدرش را خواهد گرفت سرگرم حل بحران‌های ذکر شده خواهد بود و این گزینه را عربستان به توصیه امارات برگزیده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته