دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1396 - 14:21

پیام عربستان به کویت: دست از میانجی‌گری بردار

یک روزنامه عرب‌زبان منطقه در گزارشی با بیان اینکه تنش در روابط کویت و عربستان افزایش یافته است نوشت کویت اکنون برای بهبود روابط با عربستان خود نیاز به یک میانجی دارد.
کد خبر : 201700

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «تجربه زندگی در منطقه عربی این تجربه را به ما آموخته است که هر زمان یک میانجی‌ در راستای حل بحرانی اقدام می‌کند، این بدین معنا است که آن بحران در جهت افزایش و تبدیل شدن به یک تنش قرار دارد و باید پیش از اینکه انفجاری رخ دهد، اقدامی انجام شود تا اوضاع بهبود یابد و خشم‌ها فروکش کند.»


عطوان می‌افزاید: «نمی‌دانم این قاعده شامل تلاش‌های میانجی‌گرایانه کویت که در دو روز گذشته برای حل بحران در حوزه خلیج‌(فارس) افزایش یافته است، می‌شود یا خیر. شیخ صباح الخالد حمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت سفر منطقه‌ای خود را برای حل بحران آغاز کرده است که شامل سفر به پایتخت پنج کشور طرف بحران می‌شود.»


منابع کویتی تاکید کردند شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت در ساعت‌های نخست بروز بحران میان محور سعودی با قطر با سفر به ریاض، ابوظبی و دوحه توانست مانع از وقوع رویارویی نظامی میان دو طرف بحران شود. این منابع افزودند:‌ «شیخ صباح که بسیار مریض است و توان درک وخامت اوضاع را ندارد به سرعت موفق شد خشم‌ها را فروبنشاند و به حل بحران باوجود پافشاری طرف‌ها بر مواضعشان، کمک کند.»


تور هیات کویتی به ریاست وزیر امور خارجه هم‌زمان با سفر هیات آمریکایی به ریاست رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه انجام شد. هیات امریکایی در این سفر قصد داشت تا به میانجی‌گری برای حل بحران بپردازند و از تلاش‌های کویت قدردانی کنند.


در ادامه این گزارش، عبدالباری عطوان با بیان انتشار مقاله تند یک نویسنده سعودی در روزنامه الشرق الاوسط و یادآوری کمک‌های عربستان به کویت و قدرنشناسی کویت، نوشت: «این مقاله از تنش روابط دو طرف حکایت دارد و نشان می‌دهد کویت اکنون برای بهبود روابط با عربستان، خود به میانجی نیاز دارد.»


در این میان دولت کویت با فشارهای فراوان عربستان مواجه است که تا متهم شدن به جانبداری از قطر و قدرنشناسی از عربستان و کمک‌های مالی و نیز نظامی در زمان حمله صدام به کویت، پیش رفته است.


عطوان می‌نویسد: «در سایه این فضای متشنج میان کویت و عربستان، معتقدم کویت نباید هیچ میانجی‌گری انجام دهد تا اوضاع به حالت گذشته بازگردد؛ چه اینکه عجیب نیست اگر برنامه‌هایی که فرستادگان کویت به رهبران کشورهای عربی و حوزه خلیج (فارس) می‌فرستند با توجه به اوضاع کنونی مهر عذرخواهی از آنچه رخ داده بخورد و کویت مجبور به عذرخواهی بابت میانجی‌گری‌اش شود. نباید از نظر دور داشت که روابط کویت و عربستان به سردی گراییده است و هیچ‌یک از طرف‌های بحران از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب