دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پنجمین حضور محسن یگانه در جشنواره موسیقی فجر

محسن یگانه که پیش از این چهار بار در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته، امسال در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر، گلچینی از بهترین قطعات آلبوم‌هایش را برای مخاطبان جشنواره اجرا می‌کند.
کد خبر : 2017

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی سی امین جشنواره موسیقی فجر، علی ثابت به عنوان سرپرست تنظیم کننده و رهبر ارکستر نقش پررنگی در اجراهای محسن یگانه داشته و امسال با اجرای گلچینی از بهترین قطعات خود برای پنجمین بار در جشنواره حضور دارد.


از جمله قطعاتی که این خواننده پاپ برای اجرا در جشنواره در نظر گرفته می‌توان به سکوت، نباشی، خیابونا، دوست دارم، هوایی شدی، رگ خواب، آخه دل من، گناهی ندارم، بازم بخند و باور کنم اشاره کرد. گروه محسن یگانه روز 27 بهمن در دو نوبت در برج میلاد به صحنه می رود. اجرای اول این گروه ساعت 18:15 دقیقه و اجرای دوم ساعت 21 آغاز می شود.


فرصت مواجهه با موسیقی دیگر کشورها


دوئت گیتار با نوازندگی پارسا سنجری هنرمند نوجوان و پریناز حیدری‌نژاد در بخش استعدادهای درخشان سی‌امین جشنواره بین الملی موسیقی فجر روی صحنه می‌رود.


پارسا سنجری هنرمند نوجوان نوازنده گیتار در این باره گفت: دومین بار است که در جشنواره حضور پیدا می کنم و بسیار خوشحالم از اینکه می‌توانم دوباره روی صحنه بروم و به اجرای موسیقی بپردازم. پارت سولوی اجرا 4 اتود از ویا لوبوس آهنگساز برزیلی است. این آهنگساز 12 اتود دارد که در رپرتوآرها خیلی اعتبار دارند. من از میان آنها 4 اتود 5، 7، 8 و 10را انتخاب کرده‌ام.


این هنرمند نوجوان اظهار کرد: «این قطعات بسیار معروف هستند اما من صرف همین مسئله آنها را برای اجرا انتخاب نکرده‌ام بلکه علاقه شخصی من بیش از معروف بودن قطعات در این انتخابم دخیل بوده است.».


این هنرمند اجراهای بخش بین الملل را از نقاط قوت جشنواره دانست و اظهار کرد: «سال گذشته در بخش بین‌الملل اجراهای خوبی روی صحنه رفت که برای مخاطب و اهالی موسیقی تجربه خوبی محسوب می‌شد.»


سنجری جشنواره را فرصتی برای بروز استعدادهای نوازنده‌ها دانست و گفت: «با اجرا در جشنواره می‌توانیم خودمان را بسنجیم و نقاط قوت و ضعفمان را هم پیدا کرده و آنها را برطرف کنیم.»


پارسا سنجری و پریناز حیدری‌نژاد در دوئت گیتار در تالار رودکی روی صحنه می‌روند. این دو هنرمند ساعت 15 روز چهارشنبه 29 بهمن به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.


حضور هنرمندان استان‌های مختلف


گروه کُر آداک از شهر گرگان به رهبری ابوذر اسماعیل ثالث، یکی از حاضران در بخش رقابتی آواز جمعی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر است.


ابوذر اسماعیل ثالث رهبر گروه کُر «آداک» درباره فعالیت‌های این گروه گفت: «گروه ما سال 1386 فعالیتش را آغاز کرد. ما در آن زمان اطلاعات درستی از موسیقی آوازی نداشتیم. از سال 1390 تصمیم گرفتیم که فعالیتمان را به صورت آکاپلا (موسیقی بدون ساز) ادامه دهیم.در سال گذشته ما در دو جشنواره موسیقی مقاومت و جشنواره موسیقی فجر حاضر بودیم و امسال دومین حضورمان در فجر را تجربه می کنیم. سال گذشته بیشتر به کسب تجربه فکر می‌کردیم اما امسال امید کسب رتبه هم داریم و تمام تلاشمان را می کنیم تا در میان برگزیدگان قرار بگیرم؛ البته برای رسیدن به این مهم رقیبان قدرتمندی در مقابل داریم.»


اسماعیل ثالث درباره ترکیب گروه کُر آداک گفت: «گروهی که در جشنواره امسال به عنوان گروه کُر «آداک» شرکت دارد نماینده یک گروه 80 نفره در گرگان است. ما با همین گروه 80 نفره از 16 تا 18 بهمن در شهر گرگان کنسرت داریم و در 25 بهمن منتخبی از گروه کُر آداک به تهران می‌آیند تا در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه بروند.»


گروه کُر «آداک» از شهر گرگان و به رهبری ابوذر اسماعیل ثالث در روز شنبه 25 بهمن 1393 از ساعت 21 در برج آزادی به اجرای برنامه می پردازد.


روند موفقیت آمیز جشنواره سی‌ام


رییس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از روند رو به جلو در جشنواره موسیقی فجر خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک کاشانی رییس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری سی دوره جشنواره موسیقی فجر گفت: «در یک جمله می‌توانم بگویم حرکت جشنواره موسیقی فجر رو به جلو بوده و نسبت به شروع خود خط سیر ی رو به بهبودی داشته است.با توجه به ماهیت موسیقی و تأثیرات آن بر روی جسم و روح افراد باید به جشنواره موسیقی فجر توجه شود و مراقب بود در این جشنواره موسیقی بر خلاف ضوابط دینی نباشد، مبلغ ارزش‌های انقلاب باشد و به تعهداتی که از نام آن بر می‌آید یعنی موسیقی فجر انقلاب اسلامی، عمل کند.»


این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود مشکلات مالی و اعتباری در عدم رشد مناسب موسیقی‌های ارزشمند اظهار داشت: «باید مسؤلین ذی ربط با جلب اعتبارات به موقع اقدام کنند و وارد عمل شوند و دستگاه‌های حاکم برای این مسایل بودجه سالانه را در نظر بگیرند.موضوع نظارت را باید جدی گرفت زیرا تاکنون در این باره عملکرد ضعیف بوده و باید تقویت شود زیرا دستگاههای نظارتی باید اسلام‌شناسی قوی داشته باشند و کسانی که در این زمینه دانش کافی ندارند به این کار گمارده نشوند».


اجرا به سبک محمد نوری با ساخته‌های محمد سریر


محمد رضا صادقی و نگین سریر دختر محمد سریر در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در بخش جنبی و با پیانو و آواز به روی صحنه می‌روند. محمد رضا صادقی درباره قطعاتی که اجرا خواهد کرد افزود: «امسال اجرای من چندان تفاوت خاصی با سال‌های گذشته ندارد به جز اینکه هر سال که می گذرد نگاه هنرمند به کارش پخته‌تر می‌شود و قطعا نواقص اجرایی هم کاهش می یابد. در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر اکثر قطعات از ساخته‌های محمد سریر است که پیش از این با صدای مرحوم محمد نوری شنیده اید و قرار است این بار با تنظیمی جدید استاد سریر به همراهی پیانوی دخترش نگین سریر و نیز فلوت نیلوفر ابراهیمی که از نوازندگان با تجربه و مدرس هنرستان موسیقی هستند، اجرا شود.»


صادقی درباره ویژگی‌های این اجرا اظهار کرد: «با اجرای این گونه از اشعار و ملودی‌ها قصد زنده نگه داشتن موسیقی فاخر و ماندگار کشورمان است که متاسفانه در روزگار ما محروم واقع شده است. موسیقی کلاسیک آرامی که پیش از این مرحوم نوری سعی در شناساندن بافت و جنس آن داشته، یکی از قانونمندترین و زیباترین شاخه‌های خوانندگی در تمامی دوران‌ها بوده اما عجیب اینکه در حال فراموشی است.»


محمدرضا صادقی و نگین سریر، سه‌شنبه 28 بهمن ساعت 21:30 در سالن رودکی به صحنه می‌روند.


اجرای کوارتت ماریس ایتالیا


کوارتت ماریس ایتالیا با 13 سال سابقه اجرایی در بخش بین الملل سی امین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می رود.


در این اجرا کوارتت ماریس ایتالیا قطعاتی چون کوارتت زهی شماره یک از جیجورجی لیگتی، هنر فوگ، 4 کنتراپوان از یوهان باخ، موج از اریک مستری، کوارتت زهی، اپوس.108،شماره 7 در فا مینور از دیمیتری شوستاکوویچ و آواز ساندونگا از استفانو اسکودانیبیو را اجرا خواهند کرد. این گروه تا به حال در مناسبت ها و جشنواره های بسیاری به اجرای برنامه پرداخته است که از آن میان می توان به این موارد اشاره کرد: جشنواره دوسالانه ونیز 2013، مینیفست 2 در استراسبورگ فرانسه، جشنواره پژوهش موسیقی نو در ماسراتا، جشنواره ویلا رومانی در فلورانس، جشنواره موسیقی نو در تریویسو، در سان دال ورمه در میلان، جشنواره دو جهان در اسپلتو، سالن کویرینو در رم، تالار سینوپولی در فیسوله و...اشاره کرد.


کوارتت ماریس ایتالیا روز 25 بهمن ماه ساعت 18:15 در ایوان شمس به روی صحنه می رود.


مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی در نغمه صبا


گروه موسیقی نغمه صبا به سرپرستی و خوانندگی وحید تاج که در بخش نسلی دیگر سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی روی صحنه می‌رود، مرکب خوانی و مرکب نوازی را اجرا می‌کند.


گروه موسیقی نغمه صبا روز 28 بهمن ساعت 20 در فرهنگسرای ارسباران به صحنه می رود. وحید تاج درباره بخش نسلی دیگر در جشنواره گفت: «بخش نسلی دیگر جشنواره چند سال است که با تلاش‌های امیرعباس ستایشگر با کیفیت خوبی اجرا می‌شود و اتفاقا به نظرم یکی از اتفاقات جدی و برجسته جشنواره موسیقی فجر محسوب می‌شود.هنرمندانی به این بخش راه پیدا می‌کنند که هم در کارشان جدی بوده و سطح کارشان حرفه‌ای است و به قول معروف افراد کاربلدی محسوب می‌شوند. به همین خاطر اجرا در کنار آنها را دوست داشتم و تمایل داشتم با آنها روی صحنه بروم.»


این خواننده موسیقی ایرانی اظهار کرد: «مضاف بر اینکه از حضور در این اجرا بیشتر در پی ارائه موسیقی ساز و آواز در کنسرت بودم. در اجرای جشنواره، تعداد تصنیف‌ها کمتر از ساز و آواز است و خبری از تصنیف‌های آنچنانی و عامه پسند نیست.»


تاج ادامه داد: «در واقع این اجرا کنسرت مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی است. شروع اجرا با مقدمه‌ای از استاد علی اصغر بهاری است. سپس ساز و آوازی با غزل سعدی، تصنیف باد خزان عارف قزوینی، ساز و آوازی در مایه بیات ترک و با شعری از سعدی، تصنیف همچو فرهاد قطعات بعدی ما هستند. بعد هم وارد ابوعطا می‌شویم و شعری از سعدی و حافظ را اجرا کرده و در پایان هم تصنیف مطرب مجلس را اجرا می کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته