دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران

جیب صنایع تکمیلی از مواد اولیه خالی است

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی فولاد کشور در چرخه خام‌فروشی و صادرات قرار گرفته اما روی دیگر این نوع صادرات،‌ خالی ماندن جیب صنایع تکمیلی از مواد اولیه است.
کد خبر : 201673

امیر حسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در گفت‌وگو با آنا درباره ادامه‌دار بودن صادرات فولاد خام از کشور گفت: بسیاری از صنایع تکمیلی برای رشد تولید، رقابت‌پذیری و رقابت در عرصه قیمت تمام شده کالای خود به ورق و شمش‌های فولادی نیازمندند که در داخل کشور تولید می‌شود اما این نوع از مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور در چرخه خام‌فروشی قرار گرفته و به‌عنوان یکی از آمارهای صادراتی کشور لحاظ می‌شود که متاسفانه روی دیگر این نوع صادرات،‌ خالی ماندن جیب صنایع تکمیلی از مواد اولیه است.


وی ادامه داد: طی ماه گذشته بارها به موضوع صادرات فولاد خام از کشور و مشکلات پیش آمده از آن اشاره شده ولی تاکنون واحدهای نظارتی و مسئولان دربرابر این مشکلات قدعلم نکرده‌اند زیرا جلوگیری از صادرات بر خلاف سیاست‌های اقتصادی کشور است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه خام‌فروشی حتی منجر به صادرات باشد نیز جایز نیست، تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های اقتصادمقاومتی،‌ تکمیل زنجیره تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است ولی امروز فولاد خام کشور بر روی ریل صادرات قرار گرفته و با قیمت‌های بسیار پایینی به بازارهای جهانی تزریق می‌شود.


کاوه همچنین با اشاره به اینکه بازارهای جهانی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند تصریح کرد: طی ماه گذشته، بازار فولاد جهانی با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بود و حتی چین به‌جای افزایش تولید و صادرات،‌ کاهش صادرات را در دستور کار قرار داده است.


وی با اشاره به افت تولید جهانی فولاد خام و به مراتب آ« افزایش تقاضا و قیمت‌ها در بازار گفت: این کاهش تولید باعث افت 25درصدی صادرات فولاد چین به بازار شده و قیمت‌های فولاد خام را با افزایش مواجه کرده که بازار ایران نیز دستخوش این تغییرات شد اما کماکان فولاد خام ما با قیمت ارزانی به بازار عرضه می‌شود.


دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران افزود: افزایش قیمت این کالا در ایران به پیروی از بازارهای جهانی بلافاصله با شدت و سرعت بیشتری دنبال ولی در مواقع کاهش قیمت جهانی خبری از تقلیل قیمت ها در بازار داخلی نبوده و نیست.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مدت افزایش قیمت گریبانگیر تمامی بازارهای فولادی اعم از ورق‌های فولادی، تیر آهن، میلگرد، شمش و سنگ آهن شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته