دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1396 - 13:13
باید‌ها و نباید‌های وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان

فاصله گیری از نگاه حزبی و قبیله‌ای، تقویت دیپلماسی ورزشی و افزایش حق ورزش در تولید ناخالص داخلی

قائم‌مقام سابق سازمان تربیت‌بدنی با تاکید بر اینکه باید متر و معیار انتخاب دوباره سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان مشخص شود گفت:برای پیشرفت ورزش باید از حزب ، قبیله و دوستی فاصله بگیریم.
کد خبر : 201648

امیر واعظ‌ آشتیانی درخصوص معرفی مسعود سلطانی‌فر برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان از سوی رئیس جمهور، به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «هر مدیری که می‌خواهد برای دستگاه‌های اجرایی در هر سطحی اعم از وزارت، معاونت یا دیگر مشاغل مربوطه گذارده شود، قطعا باید عملکرد مثبتی در گذشته داشته باشد.»


وی ادامه داد: «به نظرم حسن روحانی که دولتش عنوان دولت تدبیر و امید را یدک می‌کشد،می‌توانست برای انتخاب وزرای کابینه خود از صاحب‌نظران نظرخواهی کند. این نظرخواهی دلالت بر دخالت نیست، بلکه نظرات را افزایش می‌دهد و باعث می‌شد تا رئیس جمهور در تصمیم‌گیری بهتر عمل کند. اینکه روحانی فقط به مشاوران خود اعتماد کرد به نظر بنده منطق درستی نمی‌تواند داشته باشد.در مورد اینکه آیا معرفی سلطانی فر درست است یا غلط باید ببینیم در این یکسال گذشته وی که وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت چه کار مهمی در ورزش کشور انجام داده است؟ باید اساس معیار و متری که باعث شده سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم شده است سنجیده شود. اگر این انتخاب براساس عملکرد صحیح او بوده خیلی هم خوب است ولی اگر از جهت قحط‌ الرجال بودن این انتخاب صورت گرفته باید ببینیم چه اتفاقاتی در ورزش کشور افتاده که منجر به قحط‌الرجالی شده و کابینه روحانی با وزیری پر شده که در ورزش کشور اثرگذاری مورد انتظار را نداشته است.»


رسالت مجلس مطالعه دقیق وزیر پیشنهادی


رئیس پیشین فدراسیون دوچرخه‌سواری خاطرنشان کرد: «البته معرفی وزرا یک مسئله و تایید آنان از سوی مجلس یک بحث دیگر است. رسالت مجلس بررسی دقیق وزرای پیشنهادی و سپس تصمیم‌گیری است که به سود جامعه باشد. مجلس نباید مثل ماجرای برجام سریع موضوع را جمع کند. باید بحث انتخاب وزرا که بحثی محوری است، به طور دقیق بررسی شود و همه وزرای پیشنهادی به دقت ارزیابی شوند، چرا که پیشرفت جامعه منوط به انتخاب صحیح وزرای انتخابی است. این موضوع به طور کامل در ورزش صدق می‌کند، چرا که انتخاب وزیری شایسته و بایسته، به خصوص در بخش ورزش به سلامتی و نشاط جامعه کمک می کند.»


امیدوارم رئیس‌جمهور با مطالعه دقیق، وزرای خود را انتخاب کرده باشد و همه آنها مسئولیت‌پذیر باشند تا شاهد اعتلای نام ایران در تمامی مناسبات باشیم

فاصله گرفتن از نگاه جناحی


آشتیانی درخصوص بایدها و نبایدهای انتخاب وزیر پیشنهادی ورزش گفت: «اشکال اساسی که ما در جامعه برای انتخاب افراد در سمت‌های مختلف داریم، عدم توجه به شایسته‌سالاری است. موضوع انتخاب نیروی انسانی کارآمد بسیار مهم است. ما باید از نیروهایی استفاده کنیم که صاحب تجربه هستند. افرادی که از فکر نو در مدیریت بهره می‌برند و فارغ از نگاه‌های سیاسی به سمتی می‌روند که در مسئولیت‌های اجرایی‌شان کاملا اثرگذار هستند. ما برای پیشرفت ورزش باید از حزب و قبیله و دوستی و رفاقت فاصله بگیریم و به سمتی برویم که افرادی انتخاب شوند که بتوانند در بخش اجرایی کاملا به سود مردم باشند. شاید فردی که شایستگی و توانایی‌بالایی هم داشته باشد که می‌تواند باعث رشد در ورزش شود، ولیکن آن فرد به خاطر نگاه جناحی کنار گذاشته می‌شود. ما نیاز به نیروی توانمند، متخصص و شجاع داریم که بتواند ورزش را توسعه دهد. نباید از افرادی که گروه‌گرایی، باندبازی و قبیله‌گرایی می‌کنند، استفاده کنیم. افرادی که نان را به نرخ روز می‌خورند و متملق هستند، اصلا نمی‌توانند به سود جامعه عمل کنند.»


نیاز ورزش به مدیرمسئولیت‌پذیر


مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تاکید کرد: «مهم‌ترین کار وزیر ورزش، توجه به نیازهای جامعه است. سیاست‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که ورزش در اولویت باشد. نباید کار به گونه‌ای باشد که شاهد کوبیدن آب در هاون باشیم. عده‌ای در یک اتاق می‌نشینند و به صورت مقطعی شاید موفق باشند، اگرچه این هم به ندرت رخ می‌دهد، ولیکن ما باید بدنه کارشناسی ورزش کشورمان را منفعل نکنیم تا آرام آرام به سمت رخوت پیش برود.»


او افزود: «مدیریت کلان باید این توجه را داشته باشد که در تصمیم‌گیری‌ها از افرادی استفاده شود که در برابر کارهای اصولی مقاومت و بازدارندگی نداشته باشد. نکته مهمی که در مسئولیت‌پذیری باید به آن توجه کنیم، این است که نباید به سمتی برویم که سیر قهقرایی را طی کنیم. بودجه و هزینه اضافی و بی‌حاصل نباید بر گردن دولت گذارده شود. البته من امیدوارم رئیس‌جمهور با مطالعه دقیق، وزرای خود را انتخاب کرده باشد و همه آنها مسئولیت‌پذیر باشند تا شاهد اعتلای نام ایران در تمامی مناسبات باشیم.»


سوال من این است که در 650 میلیارد یورو گردش مالی سالیانه ورزش دنیا، سهم ایران چند یورو است؟ ما حتی یک یورو هم درآمدی نداریم. چون نگاه‌مان، نگاه جهانی نیست

حق پخش نیازمند مصوبه مجلس است


قائم‌مقام سابق سازمان تربیت‌بدنی درمورد اینکه سلطانی‌فر تلاش فراوانی در بخش حق پخش داشته است و اینکه می‌تواند این پول را از صداوسیما بگیرد یا نه، تصریح کرد: «حق پخش مساله‌ای نیست که در اختیار وزارت ورزش و یا صدا وسیما باشد. دولت باید لایحه‌ای به مجلس ارائه کند که در آن ردیف بودجه مشخصی را تعیین کرده باشد تا پس از تصویب در مجلس، صداوسیما بتواند پولی را بابت حق پخش به وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال پرداخت کند. اگرچه این لایحه با مصوبه سابق مجلس که نباید هیچ پولی از سوی دولت به ورزش داده شود، مغایرت پیدا می‌کند.»


حق ورزش در تولید ناخالص داخلی


وی یادآور شد: «اقتصاد کشور را در ابتدا دولت باید متعادل کند تا رکود فعلی در کشور برداشته شود. تولید و فعالیت‌های اقتصادی در جامعه هنوز به تبلور نرسیده است و ما در وهله اول باید بحث اقتصاد ورزش را توسعه ببخشیم. باید کار به گونه‌ای باشد که در ورزش شاهد تبادل مناسب پول باشیم و آن وقت بتوانیم در تولید ناخالص داخلی تعریف مشخصی از اشتغال ورزشی داشته باشیم. مدیران بدانند که کاری که انجام می‌دهند، کاملا اثرگذار است و بابت آن پول گردش مناسبی پیدا می‌کند که براساس آن شاهد سرمایه‌گذاری اسپانسرها در ورزش خواهیم بود. در این حالت پخش تلویزیونی که در تمام دنیا مرسوم شده است، در ورزش ما نیز مرسوم می‌شود و آن وقت شاهد حق پخش در ورزش خواهیم بود.»


رئیس سابق فدراسیون دوچرخه‌سواری ادامه داد: «البته ذکر این نکته نیز الزامی است که فعالیت‌های بودجه‌ای ما به سمتی رفته که برخی مدیران می‌خواهند ناکارآمدی مالی خود را با گرفتن پول حق پخش رفع کنند و این‌گونه مشکلات بودجه‌ای‌شان را حل کنند. سلطانی‌فر باید به این نکته کاملا توجه داشته باشد که گرفتن پول از صداوسیما مستلزم این است که وی در تمامی فدراسیون‌ها از افرادی کاملا شایسته استفاده کند.»


ضعف در دیپلماسی ورزشی


آشتیانی درخصوص خطر تعلیق برخی فدراسیون‌های ما در دولت قبلی تصریح کرد: «متاسفانه دیپلماسی ورزشی ایران ضعیف است. نکته مهم در این میان عدم‌تعادل و تعامل وزارت ورزش و جوانان با وزارت امورخارجه است. ورزش که فقط مدال‌آوری نیست، متاسفانه مدیران ورزشی ما نگاه فراگیری ندارند و تصور می‌کنند که باید در تمامی فدراسیون‌ها از مدیران ورزشی استفاده کرد، در صورتی که در کشورهای پیشرفته ورزشی، مدیران سیاسی در بسیاری از فدراسیون‌ها مشغول به کارند. ورزش در دنیا برپایه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع است. ورزش در مراودات دنیا کاملا تاثیرگذار است و ما می‌توانیم بهره‌برداری خوبی از ورزش داشته باشیم.»


ما برای پیشرفت ورزش باید از حزب و قبیله و دوستی و رفاقت فاصله بگیریم و به سمتی برویم که افرادی انتخاب شوند که بتوانند در بخش اجرایی کاملا به سود مردم عمل کنند

بهانه فدراسیون‌های ایران به فدراسیون‌های جهانی


او تاکید کرد: «سوال من این است که در 650 میلیارد یورو گردش مالی سالیانه ورزش دنیا، سهم ایران چند یورو است؟ ما حتی یک یورو هم درآمد نداریم. چون نگاه‌مان، نگاه جهانی نیست و تا زمانی که نخواهیم وضعیت ورزشی‌مان را متعادل کنیم هیچ‌وقت فدراسیون‌های ما نمی‌توانند به استقلال برسند. متاسفانه ما به دنیا بهانه‌ داده‌ایم و این بهانه باعث شده است تمامی فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی با حساسیت خاصی روی عملکرد ورزشی ما زوم کنند و به این خاطر است که هر از چندگاهی یکی از فدراسیون‌های ما در اساسنامه خود با فدراسیون‌های جهانی دچار مشکل می‌شوند. حل این موضوع مهم کمک می‌کند که ورزش ایران رشد قابل توجهی داشته باشد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته