دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1396 - 12:17
معاون آموزشی وزارت علوم:

دانشگاه آزاد بالاترین ظرفیت را در بین دانشگاه‌های خصوصی دارد

معاون آموزشی وزارت علوم در پنجاهمین نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ازظرفیت بالای دانشگاه آزاد در رشد علمی کشور به عنوان بهترین دانشگاه خصوصی کشور سخن گفت.
کد خبر : 201643

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،دکتر شریعتی نیاسر گفت :«در آموزش عالی کشور چالش‌های زیادی وجود دارد که باید با یک رویکرد منطقی آن‌ها را حل کرد. در حال حاضر 37 درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاه آزاد 16 درصد در دانشگاه‌های دولتی و همین میزان در دانشگاه پیام نور، 11 درصد در دانشگاه علمی کاربردی و مابقی در دیگر دانشگاه‌ها و مراکز در حال تحصیل هستند. همچنین 46 درصد جمعیت دانشجویان ما متعلق به خانم‌ها است.»


او ادامه داد:‌ «تعداد موسسات غیر انتفاعی در سال‌های اخیر رشد بی‌رویه‌ای داشته و طبیعی است که این رشد موجب پایین آمدن سطح کیفی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش علمی شده است. در سال 83، 40 مرکز آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی داشتیم اما در سال‌های اخیر به 142 مرکز رسیده است.»


معاون وزیر علوم گفت: «درصد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلانی که استخدام و وارد بازار کار می‌شوند تنها از 20 تا 30 دانشگاه دولتی در کشور است و دیگر دانشگاه‌ها سهم زیادی در این قضیه ندارند.»


شریعتی نیاسر با انتقاد از جدا بودن دانشگاه‌های پزشکی و غیر پزشکی کشور گفت: «دانشگاه‌های مطرح کشورهای صاحب علم دانشگاه پزشکی و غیر پزشکی در آن‌ها یکی است و در ایران هم در زمان گذشته همین‌طور بود و موفق هم بودیم و الان نیز باید برگردیم به همان زمان که دانشگاه‌های پزشکی و غیر پزشکی را یکی کنیم. ما نمی‌توانیم این تعداد دانشجوی پزشکی و هیات علمی به دستگاه وزارت بهداشت که ماموریت مهم و خطیری مانند بهداشت، درمان و پیشگیری دارد بسپاریم. دانشگاه آزاد نمونه بسیار خوبی در این زمینه در کشور است که دانشگاه پزشکی و غیر پزشکی آن یکی است و موفق هم بوده است.»


او افزود: «بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا خصوصی است اما در ایران به یک ساختمان کوچکی که ایجاد شده و چند دانشجو هم دارد حتی نمی‌توان به آن اسم دانشگاه اطلاق کرد دانشگاه خصوصی می‌گویند. دانشگاه خصوصی باید پیشرفته باشد، دانشگاه آزاد بالاترین ظرفیت در بین دانشگاه‌های خصوصی را دارد که با آمدن دکتر رهبر، دکتر رهایی و دکتر طهرانچی غیر از بالا بردن کیفیت از دانشگاه آزاد هیچ انتظار و توقع دیگری نیست.»


او در پایان به بررسی اسناد بالادستی و سند جامع علمی کشور پرداخت و محورهایی که در برنامه ششم توسعه در مورد آموزش عالی کشور گفته شده است را تبیین و اعلام کرد طرح مدیریت منطقه‌ای را در دست اجرا داریم که به تفویض اختیار و استقلال دانشگاه‌ها کمک شایانی می‌کند که درست است کارهایی انجام شده اما هنوز خیلی کم هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته