دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1396 - 13:50
بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای جانشینی قالیباف؛

الهه کولایی چگونه گزینه شهرداری تهران شد؟

الهه کولایی،‌یکی از چهار گزینه‌ای است که به مرحله آخر انتخاب شهردار برای دوره جدید مدیریت شهری تهران رسیده است، تنها گزینه زن برای تصدی این سمت است؛ این در حالی است که در سوابق کولایی،‌ به جز یک دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس ششم،‌ سوابق اجرایی دیگری دیده نمی‌شود.
کد خبر : 201589

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، الهه کولایی،‌ 51 ساله،در تهران متولد شده است؛ در سال 61 از دانشگاه شهید بهشتی،‌ لیسانس علوم سیاسی گرفته و در سال 67 هم فوق لیسانس علوم سیاسی خود را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. کولایی، تحصیلاتش را در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در سال 74 با مدرک دکتری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است.


کولایی که مدتی هم در روزنامه اطلاعات همکاری رسانه‌ای داشته،‌ در همان اوایل دهه 70‌، در اداره روابط عمومی وزارت امور خارجه مشغول به کار می‌شود. وی پیش از آن و در سال 66 با در پایان تحصیلات دوره فوق لیسانس در دانشگاه تربیت مدرس، عضو هیات علمی دانشگاه تهران شده بود؛ در سال‌های 76 تا 79 مدیرکل آموزش دانشگاه تهران شد. در سال 79 به واسطه عضویت در حزب مشارکت ایران اسلامی(حزب منحل شده) توانست به عنوان نماینده مردم تهران راهی ششمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.


در طول سال‌های نمایندگی مجلس، عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون حقوق بشر اسلامی،‌ رئیس گروه‌های دوستی پارمانی ایران و روسیه – ایران و فنلاند، ایران و لیبی هم بود. در کنار اینها،‌ و به لحاظ فعالیت حزبی، در سال‌های 81 تا 83 معاون دبیرکل حزب مشارکت ایران اسلامی(حزب منحل شده) هم بود.


با پایان مجلس ششم، صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات مجلس هفتم از سوی شورای نگهبان رد شد و وی از سال 83 دوباره به فعالیت‌های پژوهشی و علمی در دانشگاه تهران،‌ جهاددانشگاهی و نشریه مطالعات زنان بازگشت.



مواضع تند سیاسی


کولایی،‌ در سال 84 و همزمان با انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری،‌ به شدت در عرصه سیاسی فعال شد، و به عنوان سخنگوی ستاد مصطفی معین، وارد انتخابات شد. زمانی که مصطفی معین، نامزد طیف مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد، الهه کولایی از جمله کسانی بود که به این مسئله به شدت اعتراض کرده و مدعی شد حاکمیت چون می‌دانست معین رأی آور و محبوب است او را رد صلاحیت کرد! وی در دوم خرداد 84 در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی اظهار کرد: «من ابتدا باید ابراز تأسف عمیق و شدید خود را از وضعیتی که پیش روی ما قرار داده شده است، اعلام کنم. ما تلاش زیادی کردیم که ظرفیت‌های داخلی اصلاحات را به نمایش گذاشته و بالفعل کنیم، اما اکنون با این چالش روبرو شده‌ایم.»


پس از گذشت دو روز از این اظهار نظر، معین با حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب،‌دوباره به عرصه انتخابات بازگشت، اما در نهایت با کسب حدود 4 میلیون رای، در بین کاندیداهای آن دوره،‌ نفر پنجم شد و شکست سختی را تجربه کرد.



نامزدی بدون سوابق اجرایی


بررسی سوابق اجرایی،‌علمی و سیاسی کولایی از سال 1366 که به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآمده تا سال 1396 که نامزد تصدی شهرداری تهران شده است،‌ نشان می‌دهد، به جز یک دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در فاصله سال‌های 79 تا 83، پست اجرایی دیگری نداشته و عمده سوابق وی مربوط به حضور در دانشگاه تهران و پست‌های آموزشی بوده است؛ معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیر آموزش دانشگاه تهران و عضویت در هیات مرکزی حزب منحل شده مشارکت ایران اسلامی تنها سوابق قابل اعتنا در کارنامه کولایی است.



برنامه کولایی برای اداره تهران


الهه کولایی که بر اساس قرعه کشی،امروز به ارائه برنامه‌های خود در جمع منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران پرداخت، مشارکت ٣٠درصدی زنان و جوانان در مدیریت شهری، کاهش هزینه‌های شهرداری از طریق کاهش تصدی‌گری شهرداری، افزایش مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مدیریت شهری، توجه به فرهنگ‌سازی و آموزش به‌عنوان راهکار اصلی حل معضلات شهری و ارتقای کیفیت زندگی، توجه به سیاست‌های محله‌محور و مدیریت غیرمتمرکز با رویکرد احیای نقش مردمی محلات در برنامه‌ریزی اجرا و نظارت بر فعالیت‌ها، ارتقای دیپلماسی شهری در جهت تحقق هدف شهر جهانی به‌طور جدی، توجه به شهر هوشمند به‌عنوان یک راهکار اساسی برای حل معضلات شهری و ارتقای خدمات شهری با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های جوان، شرکت‌های نوآور و خلاقیت‌محور، توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوای شهر تهران در برنامه‌ریزی‌های شهری و تدوین برنامه‌ها با رویکرد آینده‌محور، توجه به بازسازی هویت اسلامی - ایرانی در شهر و احیای هویت فرهنگی محلات تهران به‌عنوان الزام اساسی، ایجاد ساختارهای پایدار جلوگیری از فساد، افزایش اطلاع‌رسانی و شفافیت، افزایش کارایی شهرداری با سیاست تخصص‌محوری در جذب و توزیع نیروی انسانی، قرار گرفتن احقاق واقعی حق شهری و شهروندی مردم در اولویت فعالیت‌های شهرداری و توجه به حفاظت از محیط ‌زیست و منابع طبیعی محدود شهر تهران به‌عنوان اصل اساسی در برنامه‌ها و قوانین و نظارت بر فعالیت‌ها را به عنوان 13 محور پیشنهادی خود در نظر گرفته بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته