دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1393 - 12:23

تعلیق سه دیپلمات اسرائیلی به دلیل انتقاد از نتانیاهو و لیبرمن

وزیر امور خارجه اسرائیل سه دیپلمات این رژیم را به دلیل انتشار توئیت‌های انتقادآمیز علیه نخست‌وزیر و شخص وزیر امور خارجه از خدمت تعلیق کرد، حکمی که می‌تواند به اخراج این سه نفر منجر شود.
کد خبر : 2015

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از آسوشیتدپرس، آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه، گفت که رفتار این دیپلمات‌ها «غیرقابل قبول» است و «در شان حرفه آنها نبوده است».


وزیر خارجه اسرائیل در این باره توضیح بیشتری نداد.


بنابر اعلام رسانه‌های اسرائیلی، این سه دیپلمات در کشورهای سوئیس و هند مشغول به کار بودند.


امانوئل نهشون، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل، نیز گزارش‌های تعلیق از خدمت این سه دیپلمات را تایید اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.


توئیت‌های منتشر‌شده توسط سه دیپلمات حاوی نظرات مخالف خبرنگارانی بوده که از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو به دلیل سفر آتی وی به واشنگتن و سخنرانی وی در کنگره آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده بودند.


گفته می‌شود موضوع سخنرانی نخست‌وزیر رژیم اسرائیل خشم باراک اوباما را برانگیخته است چرا که نتانیاهو بدون هماهنگی با رییس‌جمهوری آمریکا برنامه سخنرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران را در برنامه سفر خود گنجانده است.


این تحولات در حالی رخ می‌دهد که قرار است انتخابات سراسری اسرائیل نیز به زودی و در ماه مارس برگزار شود.


خبرگزاری رویترز نیز با گزارش تعلیق دیپلمات‌های اسرائیل نوشته که یکی از این سه تن، سفیر و دو نفر دیگر مقام‌هایی پایین‌تر داشته‌اند.


توئیت‌های دیپلمات‌های اسرائیلی


یکی از سه دیپلمات تعلیقی «ییگال کَسپی» است. کسپی که تا پیش از تعلیق، سفیر اسرائیل در سوئیس بود، در حساب کاربری خود نوشته‌های خبرنگارانی را بازنشر کرده بود که نتانیاهو را متهم کرده بودند روابط سرد خود با آمریکا را بیش از پیش دستخوش تزلزل خواهد کرد.


کَسپی بلافاصله پس از انتشار این توئیت به تل‌آویو فراخوانده شد و حساب توئیتر وی نیز هم اکنون غیرفعال است.


دو دیپلمات دیگر نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند: اساف موران، مسئول امور سیاسی سفارت اسرائیل در هند و یردون گمبورگ، کارمند وزارت خارجه در بیت‌المقدس، هر دو به دلیل توئیت‌های انتقادی از کار معلق شده‌اند.


بنابر توئیت‌های این دو که توسط سایت خبری اسرائیلی «ان‌آرجی» بازنشر شده است موران، نتانیاهو را فردی معرفی کرده بود که از شرکت در هر بحثی درباره مسائل اجتماعی شانه خالی می‌کند.


گمبورگ نیز توئیت کرده بود: «آنچه نتانیاهو بر سر روابط ما با ایالات متحده می‌آورد دیوانگی است».


ییگال کَسپی، سفیر اسرائیل در سوئیس، هم در توئیتر خود «آویگدور لیبرمن»، وزیرخارجه را به انتقاد گرفته بود که «گردن کلفتی می‌کند».


سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در واکنش به پرسش خبرنگاران، اصالت توئیت‌های فوق را تایید کرد و گفت که این دیپلمات‌ها به دلایل انضباطی فراخوانده شده‌اند و احتمال اخراج آن‌ها نیز وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب