دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1396 - 11:40
اسامه حمدان در گفت‌وگوی اختصاصی با آنا

بحران‌های منطقه‌ای تاثیری بر روابط ایران و حماس ندارد/مبنای روابط ما با دیگر کشورها موضوع فلسطین است

مسئول روابط بین‌الملل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با بیان اینکه نوع روابط میان حکومت‌های عربی نمی‌تواند تاثیری در روابط حماس با ایران داشته‌باشد گفت حماس با تهران، رابطه‌ای دیرینه دارد و ایران همواره از موضوع فلسطین و مقاومت ملت فلسطین به‌طور آشکارا حمایت کرده‌است.
کد خبر : 201367

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، به‌تازگی رسانه‌های منطقه‌ای مجددا موضوع میانجی‌گری برای برقراری آشتی ملی در سرزمین‌های اشغالی میان دو جنبش حماس و فتح را آغاز کرده‌اند. این‌بار روزنامه الحیات، چاپ لندن مدعی شد عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در سفر اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به قاهره طرحی را برای برقراری آشتی میان گروه‌های فلسطینی ارائه و عباس با آن موافقت کرده بود.


طرح سیسی شامل شش بند است که عبارتند از: انحلال کمیته دولتی اداری حماس که مسئول اداره غزه است، لغو همه اقدامات عباس علیه نوار غزه و حماس. آزادی عمل دولت توافقی در نوار غزه، حل مشکلات کارمندان حماس و مشارکتشان در نهادهای دولتی، برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین و دعوت قاهره از همه طرف‌های فلسطینی برای مذاکره فراگیر با هدف پایان دادن به دو دستگی.


اسامه حمدان، مسئول روابط بین‌الملل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار آنا به این طرح پرداخت و گفت:‌ «حدود شش سالی است که مصر پیشنهاداتی را برای برقراری آشتی ملی در سرزمین‌های اشغالی مطرح می‌کند و در حال حاضر ما اجرایی شدن آن را تایید کرده‌ایم و در این راستا، محمد عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز موارد مشابهی را بیان کرده و علاوه بر مخالفت با طرح مصر، خواستار موافقت ما با طرح ارائه شده از سوی خودش شده است.»


وی تاکید کرد: «ما معتقدیم نباید به اینگونه اقدامات پاسخ منفی داد تا روند آشتی ملی در فلسطین محقق شود.»


اسامه حمدان که به همراه هیاتی عالی‌رتبه از حماس به تهران سفر کرده‌ است، درباره اهدافشان از این سفر گفت: «این سفر بنا به دعوت طرف ایرانی و با هدف مشارکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران انجام شد. حماس و ایران روابط خوبی دارند و ایران همواره از اقدامات و تحرکات ملت فلسطین حمایت کرده است و ما معتقدیم که این رابطه را باید به شکل خوبی دنبال کنیم و ادامه دهیم و هر روز بیشتر از روز قبل آن را گسترش دهیم.»



اسامه حمدان آینده روابط میان حماس و ایران را روشن توصیف کرد و گفت: «مبنای روابط ما با دیگر کشورها بر طبق موضوع فلسطین است و موضع هر کشوری که بخواهد با ما ارتباط داشته باشد، نسبت به موضوع فلسطین و حمایت‌هایشان از حقوق ملت و مقاومت فلسطین سنجیده می‌شود. روابط حماس با تهران، رابطه‌ای دیرینه است و بیش از 25 سال است که دو طرف با یکدیگر رابطه دارند و ایران نیز همواره از موضوع فلسطین و مقاومت ملت فلسطین به‌طور آشکارا حمایت کرده است.»


وی تاکید کرد: «حماس مشتاق به ادامه این رابطه و توسعه آن است و ما دستان خود را به سوی هر کسی که بخواهد روابط حسنه با حماس داشته باشد، دراز می‌کنیم.»


حمدان در واکنش به انتشار اخباری درباره سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران گفت: «این موضوع نیازمند فراهم شدن مقدمات خاصی است و نمی‌توانم در این زمینه چیزی بگویم، ولی ان‌شاالله این مقدمات فراهم می‌شود و هنیه به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد.»


مسئول روابط بین‌الملل جنبش حماس در پاسخ به این سوال که «آیا بحران سوریه و قطر تاثیری در روابط میان ایران و حماس گذاشته است؟» گفت: «بارها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که روابط میان حماس و جمهوری اسلامی ایران روابطی دیرینه است و جمهوری اسلامی ایران همواره بر حمایت از حقوق ملت فلسطین و مقاومت آن تا آزادسازی تاکید داشته است. این روابط همچنان مستحکم ادامه دارد و گسترش می‌یابد و نوع روابط میان حکومت‌های عربی نمی‌تواند تاثیری در روابط ما با ایران داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته