دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از بررسی لایحه اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی؛

دیپلمه‌های مشمول از رفتن به خارج منع شدند

براساس مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی، ماده 35 قانون خدمت وظیفه عمومی اصلاح شد و به این ترتیب دیگر مشمولان دیپلمه برای ادامه تحصیل نمی‌توانند به خارج از کشور بروند و فقط به مشمولان کارشناسی و بالاتر مجوز خروج داده می‌شود.
کد خبر : 201363

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیش از این یک‌بار دیگر قانون خدمت وظیفه عمومی اصلاح شده بود و ماده 35 به این ترتیب تغییر کرد که «مشمولین دیپلم که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است پذیرفته شوند تا زمانیکه به تحصیل اشتغال دارند، مشروط به اینکه دارای غیبت غیرموجه نباشند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار داده می‌شود.»


همچنین براساس مصوبه سال 90، ماده 36 این قانون نیز به این شرح تغییر کرد: مشمولین دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و معادل آن در حوزه‌های علمیه علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور در صورتیکه از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاه‌ها و رشته‌های آنها مورد تایید وزارتخانه‌های فوق باشد، می‌توانند با سپردن تضمین‌های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت کنند.»


با این مصوبه هم مشمولان دیپلم و هم مشمولان کارشناسی و بالاتر می‌توانند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند ولی دولت در سال 92 لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد که به دلیل ابهام برای نظام وظیفه عبارت «خارج از» در ماده 35 حذف شود و فقط مشمولان کارشناسی و بالاتر برای ادامه تحصیل بتوانند به خارج از کشور بروند. بعد از 4 سال امروز این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس در جایگاه مخالف این لایحه گفت: «اداره قوانین مجلس می‌گوید که این دو ماده تعارض ندارد. قانون موجود شفاف است. دولت هم دنبال استرداد این لایحه است.» او از نمایندگان خواست که رای مخالف به این لایحه بدهند.


در ادامه عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم اصفهان در مجلس به عنوان موافق لایحه پیشنهادی دولت گفت: «هدف از رفتن به خارج از کشور برای چیست؟ آیا ظرفیت‌های داخل برای تحصیل مشمولان دیپلمه کافی نیست؟ آیا متقاضیان برای دریافت بهترین‌ها به خارج از کشور می‌روند؟» او در پایان سخنانش خواستار رای مثبت نمایندگان شد و گفت: «نگذارید مشمولان دیپلم به خارج از کشور بروند.»


همچنین علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس به عنوان مخالف لایحه اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی گفت: «موضوع ماده 35 مشمولان دیپلم و موضوع ماده 36 مشمولان کارشناسی و بالاتر است. پس با هم تعارض ندارد. با حذف "یا خارج از" بن‌بست قانونی ایجاد می‌شود.»


در ادامه نمایندگان دولت نظر موافق خود درباره این لایحه را با نمایندگان در میان گذاشتند و گفتند: «اجازه دهید خروج از کشور فقط برای کسانی باشد که دارای مدارک کارشناسی و بالاتر هستند و مشمولان دیپلم فقط در داخل تحصیل کنند.»


سیدحسین نقوی حسینی هم به عنوان سخنگوی کمیسیون اصلی بررسی این لایحه یعنی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافت با این لایحه گفت: «اعطای معافیت یک امتیاز است، جمهوری اسلامی ایران باید این امتیاز را فقط به کسانی بدهد که مدرک کارشناسی و بالاتر دارند سطح آموزشی داخل کشور بسیار مناسب است و مشمولان دیپلمه بهتر است که در داخل درس بخوانند.»


در پایان بررسی این لایحه مسعو پزشکیان، نائب رئیس اول مجلس که ریاست بخشی از جلسه علنی را برعهده داشت لایحه پیشنهادی دولت را در میان نمایندگان به رای گذاشت و اکثریت نمایندگان به آن رای مثبت دادند و لایحه پیشنهادی دولت بعد از تایید شورای نگهبان قابلیت اجرا پیدا می‌کند و دیگر مشمولان دیپلمه برای ادامه تحصیل نمی‌توانند به خارج از کشور بروند.


گزارش از: پروین طالبیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته