دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1394 - 13:10
آیت‌الله آملی لاریجانی:

محصلان حوزه علمیه از کامپیوتر و اینترنت استفاده کنند/ از تکرار برخی فتواها بپرهیزیم

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه فقه امروز به کار تخصصی نیاز دارد، به افرادی که در حوزه علمیه درس می‌خوانند، سفارش کرد در انجام کارهای پژوهشی، از مهارت‌ها و ابزارهای زمان مانند کامپیوتر، اینترنت و رسانه‌های اینچنینی استفاده کنند.
کد خبر : 20136

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی امروز (سه‌شنبه) در اختتامیه پنجمین جشنواره علامه حلی، بحث معرفت دینی و فهم آن، تبلیغ و اجرای تعالیم دینی را از مباحث لازم در امور دینی عنوان کرد و افزود: قاضی اگر حکم مساله را در قانون نیافت نمی‌تواند از دادن رای استنکاف کند، بلکه باید با متون فقه آشنا بوده و از فتوای فقها استفاده کند.


وی ادامه داد: قضات باید با فقه، متون دینی و فتوای فقها آشنا باشند تا بتوانند از کتاب‌های سنت و این فتواها استفاده کنند.
فقط با منبر نمی‌توان تبلیغ کرد


وی کار انجام شده مفسران و علما در حیطه‌های مختلف را فهم کتاب و سنت بیان کرد و در مورد بحث تبلیغ گفت: حال که کتاب را مجتهدانه فهمیدیم، باید تبلیغ کنیم، البته امروز تبلیغ، روش‌ها و اقتضائات خاص خود را دارد و مانند گذشته صرفا با منبر نمی‌توان تبلیغ کرد.


به گفته وی اگر دین تبلیغ نشود آنچه که از معارف تحصیل کردیم، بدون استفاده می‌ماند.


رئیس دستگاه قضا، اجرای تعالیم دینی را موضوع دیگر عنوان کرد و افزود: تعلیمات دینی خصوصا در یک نظام سیاسی و حکومتی مانند جمهوری اسلامی ایران باید اجرا شود که اولین رکن اساسی در اجرای تعالیم اسلام نیاز به ولی فقیه است.


وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی به مناصبی مرتبط با حوزه‌های علمیه وابسته هستیم، بطوری که اعضا مجلس خبرگان و شش نفر از اعضا شورای نگهبان باید مجتهد باشند.


آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در زمانی زندگی می‌کنیم که انواع شبهات وجود دارد گفت: گاهی این شبهات را با آب و رنگ و حرف‌های روشنفکری و علمی طوری ترسیم می‌کنند که گویی همه معارف حوزوی متکی به معارف بشری است و انگار نهایتا می‌خواهند بگویند اجتهادی که در حوزه می‌شود به درد نمی‌خورد.


رئیس قوه قضاییه افزود: شاید پیش خود فکر کنیم این حرف‌ها باطل است اما همین باطل‌ها را به خورد جوانان می‌دهند و کاری می‌کنند این تفکرات باطل ریشه بگیرد.
انسان‌های بسیار طلایی، موفق و متدینی در حوزه‌های علمیه هستند


آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه برخی می‌گویند حوزه‌های علمیه دیگر علمای سابق را پرورش نمی‌دهند، اظهار داشت: من چنین فکر نمی‌کنم، انسان‌های بسیار طلایی، موفق و متدینی در حوزه‌های علمیه هستند که با قناعت زندگی می‌کنند و حاضر نیستند در برابر هر چیز سر فرود بیاورند.


رئیس دستگاه قضا، یافتن استعدادها، تفکیک کارهای پژوهشی و مدیریت در پژوهش را از موضوعات مهم در حوزه‌های علمیه دانست و گفت: انسان‌ها استعدادهای مختلفی دارند و با وجود رشته‌های مختلف در حوزه‌های علمیه در همه رشته‌ها به انسانی متعلم، اهل تحقیق و پژوهشگر نیاز داریم و البته کارهای پژوهشی باید تخصصی شود.


وی ادامه داد: گر چه انجام کاری تخصصی، یک متخصص را از بقیه موضوعات دور می‌اندازد، اما چاره‌ای نیست زیرا بعد از بزرگانی چون شیخ انصاری، آیت الله نایینی و دیگر استادان محققی که تخصصی کار کرده باشد، نداشتیم.


از تکرار برخی فتواها بپرهیزیم


آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید حیطه کاری را محدود کرده و کار تخصصی انجام دهیم چون فقه امروز به کار تخصصی نیاز دارد و از تکرار برخی فتواها باید بپرهیزیم.


رئیس دستگاه قضا همچنین افرادی که در حوزه علمیه درس می‌خوانند را به استفاده و آموزش برخی مهارت‌ها و ابزار زمان مانند کامپیوتر، اینترنت و رسانه‌های اینچنینی در انجام کارهای پژوهشی سفارش کرد.
انتقاد از انجام پژوهش‌های مکرر


آیت الله آملی لاریجانی درمورد مدیریت پژوهش در حوزه‌های علمیه گفت: نیروهای ما محدود است و میزان طلاب خوب درس خوان و متدین، پاسخگوی نیاز کشور نیست.


وی با انتقاد از انجام پژوهش‌های مکرر افزود: گاهی پژوهش‌های مکرر صورت می‌گیرد و سه نفر روی یک کتاب تحقیق می‌کنند، در حالی که اولویت‌های پژوهشی بسیار زیادی داریم.


رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: پژوهش‌های ما باید پاسخگوی پرسش‌های نسل جوان روی سئوالات خاص مانند حکومت اسلامی چیست، مبنای حکومت اسلامی چیست و مبنای مشروعیت حکومت اسلامی چیست، باشد.


آیت الله آملی لاریجانی گفت: گرچه غربی‌ها روی بحث حکومت بسیار کار کرده‌اند اما ما نیز باید پاسخ‌های فنی خود را داشته باشیم.


وی با بیان اینکه امروز خیلی راحت تحت بمباران و هجمه‌های حقوق بشری غربی‌ها قرار گرفته‌ایم، گفت: باید از غربی‌ها بپرسیم که مبنای حقوق بشرتان چیست و آن را از کجا آورده‌اید.


رئیس قوه قضاییه افزود: به گفته غربی‌ها آزادی در حقوق بشر اجازه توهین به افراد در رسانه‌ها را می‌دهد که این اصلا صحیح نیست.
اعلامیه حقوق بشر پر از ابهام است


وی سپس به اعلامیه حقوق بشر اشاره کرد و آن را پر از ابهام و پارادوکس خواند و گفت: در اولین بند از اعلامیه حقوق بشر انسان کرامت ذاتی دارد و باید بگوییم که کرامت ذاتی انسان چیست و آیا همجنس‌بازی کرامت انسان است؟


آیت الله آملی لاریجانی افزود: آنها در مورد حقوق زن به ما می‌گویند که به حقوق زن تجاوز می‌کنید، آن را نادیده گرفته و پایمال کرده‌اید، در حالی که در اسلام حقوق زن اصلا پایمال نمی‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته