دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1396 - 16:28
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد:

اصلاح واریز افزایش مستمری به حساب مددجویان

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: آیین نامه‌ای با موافقت دولت برای اصلاح واریز افزایش مستمری مددجویان تهیه شده است که امیدواریم به زودی مصوب شود و این اقدام خلاف قانون از طریق این آیین‌نامه برطرف شود.
کد خبر : 201222

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد در این نشست با اشاره به افزایش مستمری مددجویان تحت حمایت این نهاد در سال جاری گفت: پس از اعتراض به کمی رقم مستمری مددجویان بالاخره سال گذشته آرزوی دیرینه این نهاد به همت دولت و مجلس شورای اسلامی برآورده شد؛ بر این اساس قانون افزایش مستمری مددجویان تصویب و نخستین پرداخت آن از فروردین امسال آغاز شد.


وی با اشاره به اینکه این افزایش از محل منابع هدفمندی یارانه تامین می‌‌شود، افزود: در چهار ماه نخست امسال چهار هزار میلیارد تومان به حساب یارانه مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی واریز شده است.


فتاح با تقدیر از همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: البته در مورد محل واریز افزایش مستمری مورد نظر ابهامی وجود دارد؛ علی‌رغم این که طبق قانون باید این رقم به حساب مستمری مددجویان واریز می‌شد در چهار ماه گذشته رقم مورد نظر به حساب یارانه سرپرستان خانوار واریز شده است؛ این موضوع برای کمیته امداد و سازمان بهزیستی تبعاتی به همراه داشته است. در واقع در چنین وضعیتی مدیریت بهینه منابع مالی از کمیته امداد گرفته شده است.


رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه البته دولت نیز قبول دارد که واریز وجه افزایش مستمری به حساب یارانه سرپرستان خانوار اشتباه است، افزود: به کمک دولت آیین‌نامه‌ای در این زمینه تهیه شده است که امیدواریم به زودی مصوب شود و این اقدام خلاف قانون از طریق آیین نامه مورد نظر برطرف شود.


وی اختلال در واریز مستمری و یارانه برخی از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد طی چهار ماه گذشته و بعد از افزایش مستمری‌ها را پذیرفت و یادآور شد: هم اکنون تعداد خانوارهایی که با این مشکل روبه‌رو شده‌اند به حداقل رسیده است و با اقدامات انجام شده تلاش می‌شود که به زودی این مشکل کامل حل شود.


فتاح درباره معضلات واریز افزایش مستمری به حساب یارانه سرپرستان خانوار توضیح داد: هم اکنون ۳۰ هزار خانوار بد سرپرست تحت حمایت این کمیته قرار دارد و باتوجه به این که یارانه‌ها به حساب سرپرست واریز می‌شود، این افزایش مستمری به حساب سرپرستی که الان در زندان حضور دارد واریز می‌شود، این در حالیست که اگر این افزایش به حساب مستمری خانوار واریز می‌شد دیگر شاهد این مشکل نبودیم.


افزایش ۲برابری اعتبار اشتغال‌زایی در سال ۹۶


رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه ۹۰ درصد بودجه چهارماه نخست سال ۹۶ این نهاد پرداخت شده است گفت: یکی از علل تامین نشدن کامل بودجه مضیقه مالی دولت است؛ با توجه به این وضعیت رقم محقق شده بسیار خوب است.


فتاح با اشاره به اینکه بودجه وام اشتغال‌زایی مددجویان در سال گذشته هزار میلیارد تومان بود که در نهایت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان محقق شد، گفت: امسال با همکاری دولت و مجلس این رقم به دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است؛ با توجه به توافق با تمامی بانک‌ها، پرداخت وام اشتغال به مددجویان آغاز شده است و امیدواریم تا پایان سال صد درصد منابع مالی مورد نظر را به نفع محرومان جذب کنیم.


وی با تاکید بر استفاده از کالای ایرانی به توافق این نهاد با صندوق کارآفرین امید و شرکت خودروسازی سایپا اشاره کرد و گفت: پنج هزار دستگاه وانت زامیاد با ۵۰ میلیارد تومان آورده کمیته امداد و ۱۰۰ میلیارد تومان آورده صندوق کارآفرین امید تهیه شد و قرار است فقط در اختیار مددجویان مناطق روستایی قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود که تا چهار ماه آینده تمامی وانت‌ها تحویل مددجویانی شود که از سوی این نهاد معرفی شده‌اند؛ تلاش شد که اقساط پرداختی از سوی مددجویان ماهانه کمتر از ۸۰۰ تومان باشد و پرداخت بعد از شش ماه تنفس آغاز شود.


رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه در سال ۹۵ از منابع این نهاد ۳۰۰ میلیارد تومان به وام اشتغال مددجویان اختصاص یافت اعلام کرد: با استفاده از منابع صندوق قرض‌الحسنه«امداد ولایت» امسال این رقم به هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.


خبر خوب برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد


فتاح با اعلام اینکه لایحه دولت مبنی بر برداشت ۱,۵ میلیارد دلار (پنج هزار میلیارد تومان) از صندوق توسعه ملی با هدف کمک به مناطق محروم کشور سرانجام با موافقت مقام معظم رهبری مجوز گرفت، گفت: سال گذشته دولت این لایحه را به مجلس برد اما علی‌رغم موافقت نمایندگان مجلس، شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی با آن مخالفت کرد؛ بر همین اساس آقای لاریجانی؛ رئیس مجلس طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از ایشان خواست که با موافقت با این لایحه امکان کمک به محرومان را فراهم کنند که خوشبختانه این موضوع مورد موافقت رهبری قرار گرفت و مشکل قانونی آن حل شد.


وی از تدوین آیین‌نامه مورد نیاز برای مصارف منابع مالی این لایحه در سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: نکته‌ای که کمیته امداد در تدوین این آیین‌نامه بر آن تاکید داشت این بود که سهم کمیته امداد از این رقم مشخص شود که خوشبختانه با این مورد موافقت شد اما به دلیل این که هنوز این آیین‌نامه مصوب نشده است، امکان اعلام سهم این نهاد از رقم برداشت شده از صندوق توسعه ملی وجود ندارد.


رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه این منبع مالی فقط به شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، روستاها و مناطق محروم اختصاص خواهد یافت، تحقق و اجرایی شدن این آیین نامه را برای مددجویان یک خبر خوب دانست و افزود: در صورت تحقق منابع مالی مورد نظر، امکان اشتغال ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار مددجوی در سال ۹۶ فراهم می‌شود.


فتاح با بیان اینکه با افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد تعداد مراجعان برای قرار گرفتن تحت حمایت کمیته امداد افزایش داشته است، گفت: این وضعیت نه تنها محاسبات این نهاد را به هم ریخته است بلکه خروج مددجو از چرخه حمایت کمیته امداد را بسیار سخت کرده است.


وی افزود: طبق یکی از ضابطه‌های کمیته امداد در صورتی که درآمد مددجویی به ۵۰درصد از حداقل حقوق مصوب وزارت کار می‌رسید از حمایت کمیته امداد خارج می‌شد اما اکنون با توجه به اینکه درآمد اکثر طرح‌های اشتغال‌زایی این نهاد معادل مستمری‌ دریافتی است، مددجو ترجیح می‌دهد که مستمری را دریافت کند و از اشتغال سرباز می زند. البته برای مدیریت این موضوع کمیته امداد برنامه جدی دارد.


افزایش کمک‌های مردمی در سال ۹۶


فتاح با اعلام اینکه منابع مالی این نهاد از طریق کمک‌های مردمی - صدقه، زکات واجب و مستحب، زکات فطره و انفاقات - در چهارماهه نخست امسال افزایش چشمگیری داشته است، گفت: برای نمونه حجم صدقات پرداختی در این مدت 8 درصد افزایش یافت؛ همچنین زکات فطره سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان بود که این رقم در امسال به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که نشان از رشد سه برابری است.


وی درباره طرح اکرام محسنین هم با اشاره به این که تعداد حامیان این طرح پیش از رمضان امسال ۱۰۰ هزار نفر بود اما این رقم هم اکنون با کمک رسانه ملی به ۴۲۰ هزار نفر افزایش یافته است، گفت: در ماه رمضان امسال از طریق پیامک، تلفن و سایت کمیته امداد ۵۲۰ هزار نفر برای کمک به اجرای طرح اکرام محسنین ثبت‌نام کردند که در نهایت ۳۲۰ هزار نفر منجر به ثبت‌نام قطعی شد؛ سایر متقاضیان نیز یا درخواست تکراری ارائه داده بودند و یا با توجه به توانایی‌شان به طرح‌های دیگر این نهاد هدایت شدند.


وی با بیان این که طرح محسنین برای کمک به فرزندان غیر یتیم خانوارهای نیازمند در حال اجراست، افزود: تقریبا تعداد بسیاری از حامیان جدید این فرزندان نخستین کمک مالی خود را که معادل ۵۰ هزار تومان است ماه گذشته به حساب واریز کردند که مجموع آن، رقم قابل توجهی است.


خودکفایی کامل ۱۰۰ هزار خانوار در سال ۹۵


رئیس کمیته امداد با اعلام این که امسال با مجوز سازمان برنامه و بودجه ۵۰ هزار نفر وارد چرخه حمایت این نهاد شدند، تاکید کرد: تحت حمایت قرار گرفتن افراد دارای ضابطه است و این گونه نیست که هرکسی به کمیته امداد مراجعه کرد تحت حمایت قرار بگیرد.


فتاح با اشاره به اینکه هر سال باید ۱۰ درصد از مددجویان از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شوند، گفت: سال گذشته ۱۷۵ هزار خانوار از چرخه حمایتی این نهاد خارج شدند که علت خروج ۱۰۰ هزار خانوار به علت اشتغال و خودکفایی آنها و باقی به دلایل طبیعی انجام شد؛ امیدواریم در سال ۹۶ تعداد بیشتری از مددجویان با خودکفایی کامل از حمایت کمیته امداد خارج شوند.


وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی فعالیت‌های کمیته امداد توانمندسازی مددجویان است، گفت: هنر این است که افراد نیازمند را به سطح خودکفایی برسانیم در غیر این صورت کار مهمی انجام نداده‌ایم. در اولویت بودن اشتغال مددجویان موجب شده است دولت و مجلس از فعالیت‌های کمیته امداد در این زمینه حمایت کنند.


رئیس کمیته امداد با بیان اینکه منابع مالی این نهاد برای کمک و اشتغال‌زایی مددجویان رشد چند برابری داشته است، افزود: کمیته امداد تمام تلاش و همت خود را به کار خواهد گرفت تا این منابع مالی با برنامه‌ریزی دقیق در اجرای اهداف مصوب این نهاد هزینه شود.


فتاح با اشاره به اینکه میزان اعتماد مردم به کمیته امداد با حجم کمک‌های پرداختی همبستگی مثبت دارد، یادآور شد: میان مردم کشور ظرفیت بالایی در زمینه اقتصاد انفاق وجود دارد به طوری که گردش مالی کمک‌های مردمی حدود ۴۰هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که من معتقدم این رقم بیشتر است.


وی با تاکید بر اینکه برای اعتماد سازی باید اعتمادآفرینی کرد، افزود: بر همین اساس کمیته امداد همیشه سعی کرده است در ارائه آمارهای شفاف عمل کند. در واقع زمانی که مردم آثار کمک‌های پرداختی را مشاهده کنند بیشتر تشویق می‌شوند تا همکاری خود را با این نهاد ادامه دهند. از سوی دیگر دریافت کمک‌های مردمی به شیوه الکترونیک و امکان ردیابی آن از ابتدا تا انتها در دستور کار قرار دارد تا عملکرد این نهاد برای مردم شفاف‌تر شود.


فقر مطلق در کشور وجود ندارد


رئیس کمیته امداد درباره این گفته رئیس جمهور مبنی بر اینکه فقر مطلق را تا پایان دولت دوازدهم ریشه‌کن می‌کنیم، اظهار کرد: در این باره با رئیس جمهور و وزیر کار گفت‌وگو کرده‌ام؛ از اینکه دولت چنین شعاری را مطرح کرده است خوشحالیم چرا که این موضوع تبدیل به وعده شده است و قطعا در آینده مطالبه خواهد شد اما به نظر من باید در تعریف فقر مطلق تجدید نظر شود؛ چراکه نظام اسلامی در ریشه کن کردن فقر مطلق موفق عمل کرده است. استنباط من از وعده آقای روحانی این است که باید سطح رفاه مردم نیازمند را افزایش داد در غیر این صورت دولت باید تعریف جدیدی از فقر مطلق ارائه دهد.


بدترین خبر برای مدیران کمیته امداد بدرفتاری با مددجو است


رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه بدترین خبر برای مدیران کمیته امداد بدرفتاری کارکنان این نهاد با مددجو است، تصریح کرد: درصورتی که چنین موضوعی گزارش و صحت آن تایید شود فرد خاطی اخراج می‌شود؛ چراکه کمیته امداد جایی برای کارکنان بداخلاق و کم حوصله ندارد این نهاد نیازمند افرادیست که کمک به مردم محروم را افتخار خود بدانند.


وی با اعلام اینکه شکایت مددجویان از نحوه برخورد کارکنان کمیته امداد کاهش چشمگیری داشته است، گفت: در صورتی که مددجویی در مراجعه به کمیته امداد بدرفتاری از کارکنان مشاهده کرد می‌تواند به راحتی این موضوع را گزارش دهد تا با فرد خاطی برخورد شود.


سایر سازمان‌ها و نهادها تبدیل به کمیته امداد نشوند


فتاح با درخواست از سایر دستگاه و نهادها مبنی بر ارجاع نیازهای مردم محروم به کمیته امداد گفت: بهتر است که دستگاه‌ها از ورود به وظایف کمیته امداد به دلیل اختلال در کمک‌رسانی به مددجویان خودداری کنند؛ خوشبختانه نهاد رهبری و نهاد ریاست جمهوری این موضوع را پذیرفتند و اکنون درخواست‌های مردم نیازمندی که برای این دو نهاد ارسال می‌شود به کمیته امداد ارجاع می‌دهند.


دریافت خانه برای مددجویان به جای طلب از وزارت راه


وی با اشاره به طلب ۶۰ میلیارد تومانی کمیته امداد از وزارت راه و شهر سازی یادآور شد: قرار شد به اندازه همین مبلغ مسکن نیمه تمام در اختیار کمیته امداد قرار داده شود تا پس از ساخت کامل بتوانیم به مددجویان تحویل دهیم. در سال ۹۵ بیش از ۵ هزار واحد نیمه تمام از راه و شهرسازی تحویل گرفتیم و پس از تکمیل به مددجویان تحویل داده شد.


رئیس کمیته امداد به صفر رساندن صف متقاضیان دریافت جهیزیه و وام های ضروری در سراسر کشور را از اقدامات دیگر این نهاد عنوان کرد و یادآور شد: در ۴ ماهه گذشته بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان وام به نیازمندان پرداخت شد؛ همچنین سال گذشته با پرداخت ۱۰۰ هزار فقره وام ازدواج، صف متقاضیان دریافت کمک هزینه جهیزیه به صفر رسید.


اهل سنت بالاترین میزان زکات را پرداخت کرد


وی با بیان اینکه هم اکنون هموطنان اهل سنت می‌توانند از امکانات وام قرض الحسنه استفاده کنند، گفت: در طرح محسنین سال ۹۶ برای همه فرزندان محسنین استان سیستان و بلوچستان و کردستان حامی جذب شد و همچنین بالاترین میزان زکات های پرداختی از طریق برادران اهل سنت است که زکات‌های خود را به کمیته امداد می‌دهند و این نهاد بین نیازمندان توزیع می‌کند‌.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته