دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1394 - 13:01
در گفت‌وگو با آنا؛

شفیعی: کمبود امکانات دلیل اصلی زوج و فرد کردن دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای طی نامه‌ای از وزارت علوم درخواست کرد تا در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای هم دانشجوی دختر و هم پسر پذیرش کنند، ولی حضورشان جداگانه و در روزهای زوج و فرد باشد.
کد خبر : 20114

دکتر مسعود شفیعی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دلیل این درخواست را کمبود امکانات در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرد و در پاسخ به این سئوال که دلیل عدم پذیرش دانشجویان دختر و پسر با هم در دانشگاه چیست، بیان کرد: این درخواست برای برخی مراکز ما ذکر شده است که امکانات ندارند و می‌خواهند دانشجوی دختر هم جذب کنند. وزارت علوم به آن‌ها مجوز داده است که روزهای زوج و فرد به طور جداگانه پذیرای دانشجویان دختر و پسر باشند.


وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۹۰ طبق ماده ۲۳ برنامه پنجم توسعه شکل گرفت. این‌ دانشگاه‌ها قبلا آموزشکده‌هایی بودند که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند. یعنی هنرستانی‌ها ۳ سال درس می‌خواندند و پس از دو سال آموزش در این آموزشکده‌ها تکنیسین می‌شدند. از آنجایی که آموزش و پرورش در کشور ما به طور جداگانه مبادرت به آموزش دختران و پسران می‌کند، طبیعتا این آموزشکده‌ها که زیر نظر آموزش و پرورش بود، جداگانه به دختران و پسران آموزش‌های لازم را ارائه می‌داد. پس از اینکه برخی آموزشکده‌ها تبدیل به دانشگاه شد، این روند ادامه پیدا کرد و صحبت‌هایی مبنی بر اینکه علما دغدغه‌شان این است که دانشگاه‌ها تک جنسیتی باشند و اقدامات دولت سابق برای این برنامه، باعث شد آموزش جداگانه به دختران و پسران در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به قوت خود باقی بماند.



شفیعی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت علوم برای تکمیل کمبودهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای اقدام نمی‌کند، گفت: ایجاد آموزشکده باید بر اساس شرایط دفتر توسعه و گسترش وزارت علوم باشد. شرایط اولیه‌ این اقدام برای ما این است که فضایی در مساحت ۱۰ هکتار برای ساخت این آموزشکده تعیین شده و ساختمان به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع در آن ساخته شود. اما طبیعتا تجهیز این مساحت هزینه و زمان زیادی را طلب می‌کند. بخشی از این سرمایه گذاری را هیئت موسس انجام می‌دهد. اعضای هیئت موسس را فرماندار، نماینده مجلس، امام جمعه و شهردار تشکیل می‌دهند. در نتیجه باید زمان بگذرد تا بتوانیم به جایگاهی برسیم که اعلام کنیم دانشگاه فنی و حرفه‌ای به ساختار کاملی برای آموزش رسیده است.


رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، در پایان نیز در پاسخ به این سوال که آیا دانشکده فنی و حرفه‌ای می‌تواند از امکانات دانشگاه‌های دیگر برای آموزش دانشجویان خود استفاده کند گفت: طبیعی است که وقتی دانشگاهی ایجاد می‌شود باید امکانات خود را داشته باشد، البته اتفاقی که در حال وقوع است در همین راستا است. وقتی ما می‌گوییم مرکزی ایجاد خواهد شد که ۵ هزار مترمربع ساختمان دارد، باید این نکته را هم در نظر بگیریم که هزینه ساخت این مساحت نیز به سادگی تامین نمی شود، در این شرایط طبیعتا هیئت موسس محلی را اجاره می‌کند که اصولا از‌ آموزش و پرورش و دانشگاه های دیگر که ساختمان‌های بلا استفاده دارند، تهیه شده است. این شرایط تازمانی که ساختمان‌های ما با تجهیزات کامل ساخته شوند ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته