دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قرارداد تولید مشترک ایران و رنو امضا شد؛

سهم 60 درصدی رنو از قرارداد با ایران/ دو محصول جدید رنو در راه جاده های ایران

قرارداد تولید مشترک ایران و رنو در حضور وزیر صنعت به امضا رسید که بر اساس آن 40 درصد سهام متعلق به ایدرو و یک هلدینگ خصوصی و 60 درصد از قرارداد متعلق به رنو است. این قرارداد قرار است طی 2 فاز تا سال 2022 اجرایی شود.
کد خبر : 201098

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، این قراداد با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران شرکت رنو در محل این وزارتخانه امضا شد که بر اساس آن یک شرکت خودروسازی جدید تاسیس می شود. طبق این قرارداد ترکیب سهام این شرکت شامل 60 درصد متعلق به رنو و 40 درصد متعلق به ایران که (20 درصد آن از آن ایدرو و 20 درصد به یک هلدینگ خصوصی ایرانی است) خواد بود.


در بخش سهام رنو قرار است که طی 2 فاز این قرارداد اجرایی شود که در فاز نخست آن 150 هزار دستگاه خودرو و در فاز دوم نیز 150 هزار دستگاه دیگر از نوع رنودافتر جدید و رنوسیمبل جدید تولید خواهد شد که طراحی این دو خودرو هم اکنون در مراحل نهایی قرار دارد.


بر اساس این قرارداد شرکت رنو متعهد شده که در فاز نخست آن حدود 660 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کند تا نخستین تولید آن از اواخر سال آینده وارد بازار شود ضمن آنکه فاز دوم این قرارداد از سال 2019 آغاز می‌شود و این فاز ظرف مدت سه سال به بهره‌برداری می‌رسد که محصولات جدید آن روانه بازار خواهد شد.


تعهد رنو برای صادرات 30 درصد تولیدات


منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صادرات ایران در مراسم امضای قرارداد همکاری بین ایدرو و رنو گفت: طی 10 ماه گذشته پیش چهارچوب همکاری بین این سازمان و رنو در پاریس امضا و سهم‌بندی 60 به چهلی آن مشخص شده بود.


وی ادامه داد: با مذاکرات صورت گرفته طی این مدت سهم ایدرو از 40 به 20 درصد کاهش یافت که ما بقی آن را یک شرکت هلدینگ خصوصی ایرانی برعهده گرفته تا این مشارکت به صورت سه جانبه پیش رود.


معظمی افزود:‌ میزان سرمایه‌گذاری این طرح 660 میلیون یورو در فاز نخست و با اشتغال‌زایی سه هزار نفری به صورت مستقیم انجام می‌شود ضمن آنکه در این قرارداد تعهد شده که 300 هزار دستگاه تولید شود که در فاز نخست تولید 150 هزار دستگاه در دستور کار قرار گرفته است.


به گفته معاون وزیر صنعت، رنو صادرات 30 درصدی محصولات و قطعات تولیدی را متعهد شده و همچنین موضوع تحقیق و توسعه نیز در این قرارداد مورد توجه بوده است.


معظمی همچنین درباره مکانیزم انتخاب مدیران این شرکت تازه‌ تاسیس تاکید کرد: انتخاب مدیرعامل و رئیس هیات مدیره به صورت چرخشی بوده که در دور اول مدیرعامل از طرف رنو و رئیس هیات مدیره از طرف ایدرو و نائب رئیس هیات مدیره از طرف هلدینگ خصوصی تعیین خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته