دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1396 - 10:39
آنا بررسی می کند /

چرا هواپیمای ATR خریداری شده نقص فنی دارد؟

با وجود اینکه شکسته شدن طلسم خرید هواپیما و قطعات آن برای ناوگان فرسوده صنعت هوایی ایران دستاوردی بزرگ در این صنعت محسوب می‌شود اما نقص فنی برخی هواپیماهای خریداری شده شائبه‌هایی را نیز در این باره ایجاد کرده است.
کد خبر : 201085

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، پس از توافق برجام بود که مذاکرات ایران با شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا نظیر بوئینگ و ایرباس نهایی شد و سرانجام خرید هواپیما رقم خورد. این در شرایطی بود که تعداد زیادی از هواپیماهای خطوط پروازی ایران طی سالیان گذشته به علت نبود قطعات و تحریم صنعت هوایی زمین‌گیر شده بودند.


با این حال امضای توافق‌نامه‌های خرید هواپیما توانست دستی بر سر و گوش صنعت هوایی فرسوده کشور بکشد و بدین ترتیب ورود هواپیماهای نو به ایرلاین‌ها رقم بخورد.


خرید هواپیما در ابتدا از سوی ایرلاین‌ ملی کشور یعنی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) استارت خورد و بعد از آن ایرلاین‌های دیگر نیز از جمله آسمان پا به عرصه گذاشتند. هواپیماهای خریداری شده نیز از کمپانی‌های مختلف بود و شامل بوئینگ، ایرباس فرانسه و ATR ایتالیا می‌شد.


پس از امضای توافق خرید هواپیماهای ATR تعداد ۴ فروند از آن وارد کشور شد و به علت کوتاه‌برد آن، قرار شد تا در خطوط داخلی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. حالا خبر از نقص فنی یکی از این هواپیماهای خریداری شده در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها دست به دست شده تا سوالاتی را در اذهان عمومی ایجاد کند که آیا هواپیمای نو هم می‌تواند دچار نقص فنی و یا فرود اضطراری ناشی از آن شود. اتفاقی که در هفته جاری برای پرواز مشهد- گرگان رقم خورد و خلبان را ناگزیر به فرود اضطراری هواپیمای ATR در فرودگاه کرد.


اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی درباره نقص فنی هواپیمای نو خریداری شده به خبرنگار آنا می‌گوید: هواپیما هم مانند ماشین است و نمی‌توان انتظار داشت که حتما و همیشه سالم کار کند.


وی عنوان می‌کند: ممکن است که یک خودرو تولید داخلی را هم از کارخانه تحویل بگیریم و پس از طی یک مسافت کوتاه دچار نقص فنی شود. به عبارتی هواپیما از قطعات مکانیکی تشکیل شده و نقص فنی آن یک امری عادی در صنعت هوایی دنیا تلقی می‌شود.


اسعدی سامانی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر توقف خرید سایر هواپیماهای ATR مورد توافق تا زمان روشن شدن علت نقص فنی هواپیمای پرواز گرگان –مشهد نیز بیان کرد: قطعا اصول تعمیر و بازگشت هواپیما به خط پروازی پیش‌بینی شده و نمی‌توان نقص فنی یک فروند را به کل هواپیماهای خریداری شده تعمیم داد.


وی بیان کرد: دامن زدن به این موضوع را نمی‌توان یک امر مثبت برای صنعت هوایی کشور تلقی کرد. از طرفی هر وسیله مکانیکی ممکن است به هر دلیلی دچار نقص فنی شود.


اسعدی سامانی ادامه داد: گفته می‌شود هواپیمای خریداری شده ATR دچار نقص فنی شده است اما این اتفاق در آمریکا که مهد سازنده هواپیما در دنیا محسوب می‌شود نیز می‌تواند اتفاق بیافتد. ضمن اینکه هر هواپیما پس از چک روزانه و بازدید مستمر اگر نقص فنی داشته باشد، نقص آن از سوی خلبان و مهندس پرواز در کتاب هواپیما یادداشت شده و قبل از پرواز بعد رفع می‌شود.


دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه به علت یک اشکال جزیی و نقص فنی یک فروند هواپیما نمی‌توان قرارداد کلی خرید هواپیما را نقض کرد، گفت: نمی‌توان صورت مسئله کلی خرید هوپایما را پاک کرد بنابراین خرید هواپیما ادامه خواهد داشت و متوقف نمی‌شود.


وی خاطر نشان کرد: نباید فضای صنعت هوانوردی را مشوش کرد. روزانه ده‌ها هواپیما در ایران یا آمریکا و اروپا که دارنده شرکت‌ها و کمپانی‌های سازنده هواپیما هستند، دچار نقص فنی می‌شوند و قطعا در قراردادهای خرید و به امضا رسیده تمهیدات لازم برای پشتیبانی و تامین قطعات هم تا زمان پایان عمر پرنده در نظر گرفته شده و بدین ترتیب منافع ایرلاین خریدار دچار خطر نمی‌شود.


اما مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی آسمان در این باره معتقد است که نقص فنی هواپیمای نو خریداری شده کمی عجیب بوده و نمی‌توان آن را اتفاقی ساده تلقی کرد.


کامبیز بابایی در این باره می‌گوید: اگر فردی ماشین نو هم خریداری کند، قطعا انتظار وقوع یک اتفاق عجیب و قریب را ندارد. اتفاق پیش آمده در پرواز گرگان و فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه به علت نقص فنی ATR نباید رخ می‌داد.


وی ادامه داد: البته ممکن است که هر هواپیمایی دچار نقص فنی شود اما این نقص و اشکال می‌تواند شامل مواردی مانند ورود اشیای خارجی، برخورد با پرنده و ... باشد اما آن چیزی که درباره ATR اتفاق افتاده نقص فنی موتور بوده است.


بابایی تاکید کرد:‌ اگر قراردادهای خرید هواپیما به صورت شفاف باشد باید قطعات هم در صورت بروز اشکال تامین شوند.


وی اضافه کرد: ATR از جمله هواپیماهای پیشرفته بوده و نباید در بدو ورود به خطوط پروازی دچار نقص فنی شود. البته خبرهایی نیز از رفع نقص فنی هواپیماهای خریداری شده ایرباس در آشیانه به گوش می‌رسد.


مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی آسمان گفت: هواپیماهای مدل پایین‌تر بعد از چک می‌توانند به صورت متناوب مورد استفاده قرار گیرند اما هواپیماهای نو که بعد از کنترل نهایی خریداری شده‌اند‌، نباید دچار اشکال شوند.


بابایی ابراز کرد: ATR یک برند سطح رو به بالا همانند تویوتا در بخش خودروسازی است. اگر پس از یک ماه از خرید خودرو تویوتا، این وسیله ما را در جاده بگذارد، یقینا این امر تعجب‌برانگیز خواهد بود.


وی بیان کرد: به عقیده من اینکه هواپیمای نو خریداری شده دچار نقص فنی شود قطعا این سوال را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که آیا هواپیماهای نو هم می‌توانند دچار اشکال باشند. آسمان 7 فروند ATR خریداری کرده و بعید است که به علت نقص فنی، این هواپیما زمین‌گیر شود اما تنها سوال پیش آمده این است که هواپیمای نو تازه خریداری شده چرا باید دچار فرود اضطراری شود آن هم نه به علت سوانح بلکه نقص فنی.


با این حال به نظر می‌رسد که هر چند اغلب کارشناسان هواپیمایی ورود هواپیماهای نو به ایرلاین‌ها را تزریق خون تازه به این صنعت می‌دانند اما با توجه به شائبه ایجاد شده در زمینه نقص فنی هواپیمای نو بهتر باشد تا مسئولان سازمان هوپیمایی کشور در این باره شفاف‌سازی کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته