دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1396 - 09:59

طرح صلح مصر/ حماس تایید و فتح رد کرد

یک منبع مسئول در جنبش حماس صحت خبر منتشر شده درباره اقدام مصر برای برقراری صلح در فلسطین را تایید کرد.
کد خبر : 201059

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری روسیاالیوم، یک منبع مسئول در جنبش حماس گفت اطلاعات منتشره در نسخه روز گذشته(یکشنبه) روزنامه الحیات چاپ لندن درباره وجود طرحی از سوی مصر برای برقراری آشتی میان گروه‌های فلسطینی درست است.


وی افزود جنبش حماس پاسخ مثبتی به این اقدام داده و منتظر موضع جنبش فتح است.


روزنامه الحیات، چاپ لندن در گزارشی نوشته بود: «محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درصدد به شکست کشاندن طرح عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر برای پایان دادن به دو دستگی میان فلسطینیان است.»


این منبع به‌نقل از منابع آگاه فلسطینی تصریح کرد:‌ «عبدالفتاح سیسی در سفر اخیر محمود عباس به قاهره این طرح را ارائه کرد و عباس با آن موافقت کرده بود اما بعدا آن را نادیده گرفت و ماجد فرج، مدیر آژانس اطلاعات فلسطین را مکلف به ارائه طرح جایگزین کرد.»


طرح سیسی شامل شش بند است که عبارتند از: انحلال کمیته دولتی اداری حماس که مسئول اداره غزه است، لغو همه اقدامات عباس علیه نوار غزه و حماس. آزادی عمل دولت توافقی در نوار غزه، حل مشکلات کارمندان حماس و مشارکتشان در نهادهای دولتی، برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین و دعوت قاهره از همه طرف‌های فلسطینی برای مذاکره فراگیر با هدف پایان دادن به دو دستگی.


به‌گفته منابع مذکور، عباس با وجود اینکه با طرح مصر موافقت کرده بود، ماجد فرج را مکلف به ارائه طرح جایگزینی کرد. فرج نیز 27 ژوئیه گذشته (5 مرداد) با یکی از رهبران حماس تماس گرفت و طرحی سه بندی را که به نظر می‌رسد تکرار شروط قبلی عباس باشد، ارائه کرده است. طرح عباس شامل انحلال کمیته اداری حماس در غزه و ازسرگیری فعالیت‌های دولت توافق ملی و برگزاری انتخابات سراسری است. ماجد فرج همچنین اجرای طرح را مشروط به توقف اقدامات حماس علیه عباس کرده است.


به‌گفته منابع فلسطینی، هدف از طرح جدید بستن مسیر به روی روابط جدید میان حماس و مصر است.


جنبش فتح گزارش را رد کرد


خلاف آنچه جنبش حماس اعلام کرد، یک مسئول جنبش فتح روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد گزارش‌ها درباره ارائه طرح جدید عبدالفتاح سیسی به محمود عباس برای تحقق آشتی ملی صحت ندارد.


عزام احمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح تصریح کرد: «سیسی در دیدار ماه گذشته‌اش با محمود عباس هیچ طرح یا پیشنهادی را برای پایان دادن به دودوستگی در میان فلسطینیان ارائه نکرده بود.»


وی افزود: «سیسی همچون گذشته و به‌طور معمولی بر لزوم وحدت فلسطینیان و گسترش وحدت ملی تاکید کرد و گفت که فلسطینیان را در مقابل تهدیداتی که بر سر موضوع فلسطین با آن مواجه‌ند یاری می‌کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته