دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1396 - 20:46
داور و برگزیده جشنواره داستانی "باغ ملی" در گفت‌وگو با آنا:

سلیمی: هیجان‌زده شدم؛ خبر نداشتم!/ واکنش محمدرضا بایرامی به آثار جشنواره

سلیمی، نویسنده داستان برگزیده "بار" به آنا گفت: محیط زیست یک مفهوم کلی و بزرگ است که دغدغه همگان بوده و حتی می‌تواند خودش یک طبقه‌بندی داستانی باشد. ادبیات نیز یک ابزار قوی برای پرداختن به خیلی از موضوعات جدی است.
کد خبر : 200998

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، موسسه شهرستان ادب چندی پیش طی فراخوانی جشنواره داستانی «باغ ملی» را با محوریت محیط زیست و زیست‌بوم‌های ایران برگزار کرد. جشنواره‌ای که طبق اعلام این مرکز با استقبال نویسندگان نیز روبرو شد.


در نهایت آثار رسیده با داوری محمدرضا بایرامی، نویسنده شناخته شده انجام و عصر امروز ده اثر داستانی به عنوان برگزیده معرفی شدند.


در این رابطه محمدرضا بایرامی در گفت‌وگو با آنا تاکید کرد: «درباره این جشنواره و سوژه و قصه‌های برگزیده حتما نظراتی دارم. اما برای اینکه پیش‌بینی و اظهارنظر عجولانه‌ای نکرده باشم، در مراسمی که قرار است برگزار شود حتما درباره این آثار صحبت خواهم کرد. ترجیحم این است که در رسانه‌ها حرفی نزنم!»


با این حال علی‌الله سلیمی که با داستان «بار» در این جشنواره برگزیده شده، به آنا گفت: واقعا خودم خبر نداشتم و برایم جالب بود که از زبان شما این خبر را می‌شنوم. "بار" داستانی کوتاه با محوریت محیط زیست است که البته ایده آن را قبل از انتشار فراخوان این جشنواره درنظر داشتم.


این نویسنده ادامه داد: خودم علاقه داشتم پیرامون این موضوعات کار کنم چون ادبیات باید در خدمت این موضوعات درآید. گرچه داستان خودم عین واقعیت نیست اما سعی کردم در آن نکاتی را به شکل داستانی برای خواننده، درباره آلودگی محیط زیست و غیره گوشزد کنم.


سلیمی همچنین گفت: این سوژه‌ها سفارش‌پذیر هم نیستند چون سمت و سو دادن به قصه در دست نویسنده است. محیط زیست یک مفهوم کلی و بزرگ است که دغدغه همگان بوده و حتی می‌تواند خودش یک طبقه‌بندی داستانی باشد.


وی تأکید کرد: ادبیات یک ابزار قوی برای پرداختن به خیلی از موضوعات جدی است. وقتی برخی بحران بی‌آبی و محیط زیست را خطرناک اعلام می‌کنند چه بهتر از ادبیات و داستان استفاده شود تا به آن نگاه جدی‌تری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته