دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1394 - 11:38
در دیدار رییس دانشگاه آزاد اسلامی با نمایندگان اصفهان مطرح شد؛

دکتر میرزاده: کمک مالی از مجلس نمی‌خواهیم، تقاضای حمایت قانونی داریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دکتر عباس مقتدایی (رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان)، خواستار حمایت قانونی مجلس از این دانشگاه شد.
کد خبر : 20099

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزاده در سفر به استان اصفهان، در بازدید از واحد خوراسگان با چند تن از نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.


وی در ابتدای سخنان خود گفت: در نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران توسعه آموزش عالی جدا از بحث اقتصادی، توسعه اجتماعی فرهنگی و سیاسی را نیز به دنبال دارد که این موضوع سطح فرهیختگی و آگاهی‌های عمومی را بالا می برد.


میرزاده با بیان اینکه بالا رفتن سطح آگاهی‌های عمومی دلیل کاهش ناهنجاری‌هاست، اظهار داشت: یک دانشجوی فارغ التحصیل با مدرک ارشد و دکتری، کمتر وارد فضاهای تخلف و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانش، پژوهش و دانشگاه را حفاظی برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی دانست و افزود: هر میزان که سطح فرهیختگی جامعه بالا برود، هزینه‌های ملی کمتر خواهد شد؛ بنابراین هر چه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات بیشتری ساخته شود، به نفع کشور خواهد بود. چرا که در مجموع به نفع مجموعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی انقلاب است.


برخی دوستان هر روز علیه دانشگاه آزاد اسلامی جوسازی می‌کنند


وی با اشاره به برخی کم‌لطفی ها نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در بحث آموزش عالی همیشه نوعی رقابت وجود دارد و برخی دوستان هر روز علیه دانشگاه آزاد اسلامی جوسازی می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی بعد از 3 دهه ای که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، خود را پیدا کرده و در حال به‌روز کردن روش‌ها و افزایش توانایی‌های خود است تا در دوره «توسعه» خود، اثر اقتصادی، فنی، علمی و فرهنگی اش را افزایش دهد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: این دانشگاه یک برند ملی است. دانشگاه آزاد اسلامی سومین دانشگاه پرجمعیت و بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است و این دستاوردی است که انقلاب اسلامی ایران به همراه داشته است.


وی همچنین به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ایده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. ایشان همیشه هوشمند و آینده‌نگر بوده‌اند و تاسیس این دانشگاه نیز با ابتکار و تیزهوشی ایشان بود.


دکتر میرزاده ادامه داد: همان زمان هم عده‌ای با تاسیس این دانشگاه مخالفت می‌کردند و می‌گفتند چرا دانشگاه باید در دست بخش خصوصی باشد؟ اما اینک شاهد هستیم که در این دانشگاه 10میلیون مترمربع فضا ساخته شده و 11هزار کارگاه و آزمایشگاه داریم.


وی افزود: اینک 5 میلیون فارغ التحصیل از 10میلیون فارغ‌التحصیل کشور، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است و این دستاورد با پول مردم به ثمر نشسته است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود به حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور در بازدید خود از دانشگاه آزاد اسلامی، کار دانشگاه آزاد اسلامی را معجزه نامید و گفت اگر قرار بود با وضع موجود و با وجود تحریم‌ها، دولت این کار را انجام دهد، هیچ گاه موفق نمی‌شد.


دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی وزن غالب آموزش عالی ایران را دارد، گفت: البته هنوز در دوره کاردانی و کارشناسی 500 هزار صندلی خالی داریم. ظرفیت کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون است که نصف آن خالی است، اما خوشبختانه در کارشناسی‌ارشد و دکتری تقاضای بالایی وجود دارد و وزن دانشگاه آزاد اسلامی در دوره تحصیلات تکمیلی 56 درصد است و باید بیش از این نیز توسعه پیدا کند.


وی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده و کارهای توسعه‌ای، تنها 8 درصد متقاضیان دکتری و 30 درصد متقاضیان کارشناسی‌ارشد می‌توانند وارد دانشگاه شوند، گفت: متاسفانه سالی 150 هزار نفر برای تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی از ایران خارج می‌شوند. هر دانشجو غیر از هزینه‌های شهریه و تحصیل، تقریباً معادل همان نیز باید هزینه زندگی در خارج از کشور کند که در این صورت به ازای هر دانشجویی که از ایران خارج می‌شود، سالی 40هزار دلار از ایران خارج می‌شود.


دانشگاه‌های همسایه ما با هزینه و پول دانشجویان ایرانی آباد می‌شوند


میرزاده با بیان اینکه دانشجویان ما بیشتر به دانشگاه‌های درجه 2 و 3 می‌روند، گفت: دانشگاه‌های همسایه ما با هزینه و پول دانشجویان ایرانی آباد می‌شوند. بنابراین ما باید برای تحصیلات تکمیلی ظرفیت‌سازی کنیم و از نمایندگان این توقع را داریم که در این زمینه کمک‌رسان بوده و ما را حمایت کنند.


وی با تاکید بر این نکته که باور دارد این دانشگاه باید از استادان دانشگاه‌های دولتی هم به صورت قانونی استفاده کند، گفت: وضعیت اقتصادی دانشگاه‌های غیردولتی ایجاب می‌کند که بتوانند از استادان غیروابسته خود هم برای امر آموزش استفاده کنند. قانون فعلی ما از نظر اقتصادی برای دانشگاه‌های غیردولتی صرف نمی‌کند و اگر قرار بر این باشد که دانشگاه‌های غیردولتی با قانون دانشگاه‌های دولتی اداره شوند، توسعه پیدا نخواهند کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مهر ماه سال 92، از 472 واحد دانشگاه آزاد اسلامی، 235 واحد زیان‌ده بودند و اگر تحصیلات تکمیلی نبود، تعداد آن‌ها بیشتر هم می‌شد.


وی در ادامه اظهار داشت: تبعیت از قانون موجود که برای راه‌اندازی هر رشته تحصیلات تکمیلی باید استاد تمام‌وقت استفاده شود، از نظر اقتصادی برای دانشگاه آزاد اسلامی صرف نمی‌کند و بنده معتقدم باید دست دانشگاه‌های غیردولتی را در این زمینه باز گذاشت.


میرزاده از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست نگاه خود را به دانشگاه‌های غیردولتی تغییر دهد و افزود: به عنوان مثال تربیت یک دانشجوی PHD برای اقتصاد آمریکا 5 میلیون دلار هزینه دارد. به همین دلیل وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که جذب 100هزار دانشجوی PHD از جهان سوم از برنامه های آنهاست و گزارش آن در صندوق بین‌المللی پول هم وجود دارد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: معتقدم خسارتی که مهاجرت تحصیلکرده های کشور به ایران وارد می‌کند، از خسارت جنگ تحمیلی بیشتر خواهد بود.


میرزاده تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از مجلس کمک مالی نمی‌خواهد بلکه از نمایندگان تقاضای حمایت قانونی دارد. شما باید از اقتصاد دانشگاه‌های غیردولتی حمایت کنید وگرنه بار سنگین آن بر دوش دولت خواهد بود.


مجلس نگاه خود را در ارتباط با قانون‌گذاری در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی تغییر دهد


وی افزود: اقتصاد ایران نشان می‌دهد برای تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد 500هزار دلار از اقتصاد ملی هزینه می‌شود البته این رقم در اروپا و امریکا متفاوت است، چون سوبسید بیشتری می‌دهند. بنابراین مجلس باید نگاه خود را در ارتباط با قانون‌گذاری در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی تغییر دهد.


میرزاده همچنین از آماده شدن طرحی برای بازتعریف اقتصاد رشته در دانشگاه‌های غیردولتی خبر داد و گفت: در حال حاضر نامه‌ای به دکتر فرهادی وزیر علوم نوشته‌ایم و طرحی تهیه شده که آن را برای دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم ارسال کرده ایم که «اقتصاد رشته» در دانشگاه‌های غیردولتی بازتعریف شود.


میرزاده در پایان از نمایندگان حاضر در جلسه خواست برای خدمت بیشتر به کشور، با خواندن این طرح، آن را در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته