دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1396 - 09:08

برنامه بلندمدت چینی‌ها برای آفریقا

چین به موازات گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی، به  دنبال پررنگ‌تر کردن حضور سیاسی و نظامی خود در آفریقاست.
کد خبر : 200726

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از آفریکا نیوز، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت چین در روز 12 مرداد، تجارت میان آفریقا و چین هر ساله 19 درصد افزایش پیدا می‌کند. در نیمه نخست سال 2017، ارزش مبادلات میان دو طرف بیش از 85/3 میلیارد دلار بود. واردات چین از قاره آفریقا نسبت به مدت مشابه سال قبل، تقریبا دو برابر شده و با افزایشی 46 درصدی به حدود 38/4 دلار رسیده است. صادرات چین به آفریقا هم در همین دوره زمانی، حدود 3 درصد افزایش پیدا کرده و نزدیک به 47 میلیارد دلار رسیده است.


روند صعودی صادرات این غول آسیایی به کشورهای آفریقایی به طور عمده در بخش‌های کشتی سازی، راه آهن و صنایع هوایی صورت گرفته و به ترتیب به میزان 200، 161 و 252 درصد رشد داشته است. در حالی که مقامات چینی دلایل افزایش 3 درصدی صادرات به آفریقا را بیان کرده‌اند اما درباره افزایش 46 درصدی واردات از آفریقا چیزی نگفته‌اند. به نظر می‌رسد علت این افزایش، نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی از آفریقا به ویژه در بخش هیدروکربن‌ها باشد.


چین از سال 2009 میلادی، با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگترین شرکای تجاری آفریقا تبدیل شده است. این کشور به موازات حضور اقتصادی خود در قاره آمریکا، به طور پیوسته در حال گسترش پیوندهای سیاسی و نظامی خود با کشورهای آفریقایی است. چین روز سه شنبه هفته گذشته (10 مرداد) به طور رسمی نخستین پایگاه نظامی خود در آفریقا را در کشور جیبوتی واقع در شاخ آفریقا، طی مراسمی افتتاح کرد.


این نخستین پایگاه نیروی دریایی چین در خارج از کشور است و پکن اعلام کرده از این پایگاه به عنوان یک مرکز تدارکاتی برای کمک به ماموریت‌های ناوگان دریایی خود در زمینه حفظ صلح و کمک‌های بشردوستانه در سواحل یمن و سومالی استفاده خواهد کرد. عده ای از کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل، بر این باورند این پایگاه، آخرین پایگاه دریایی خارجی پکن نخواهد بود و در آینده‌ای نزدیک، چین در آفریقا و دیگر کشورهای جهان، پایگاه‌های دریایی دیگری خواهد گشود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته