دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مسافری شدن فرودگاه پیام فقط در حد صحبت است

یک مقام ارشد صنعت حمل‌‌و‌نقل هوایی گفت: موضوع مسافری شدن فرودگاه پیام فعلاً در حد یک حرف است و تا به نتیجه رسیدن آن، مطالعات و بررسی‌های زیادی لازم است.
کد خبر : 200696

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از فارس، روز هشتم مردادماه امسال بود که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاح پارک تخصصی علم و فناوری ارتباطات در گرمدره، در مورد فرودگاه پیام، اظهار داشت: ‌تصویب شد که این فرودگاه، به فرودگاه مسافربری هم تبدیل شود تا رونق یابد.


به گفته وی با توجه به مذاکرات و هماهنگی‌های انجام شده، مقرر شد که فرودگاه پیام کرج به فرودگاه مسافربری تبدیل شود که البته ممکن است این اقدام به صورت مرحله به مرحله مثلاً ابتدا برای زوار و سپس برای سایر استفاده‌ها در نظر گرفته شود.


واعظی گفت که ‌امیدواریم مسافر‌ی شدن فرودگاه پیام همراه با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان البرز در منطقه ویژه اقتصادی پیام شود که امروز همه بسترها برای آن فراهم شده است.


‌پیگیری ها از مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی کشور، مشخص کرد که هنوز هیچ مطالعه‌ای برای مسافری شدن فرودگاه پیام انجام نشده است.


یکی از مسئولان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی در این‌باره به فارس گفت: موضوع مسافری شدن فرودگاه پیام فعلاً در حد یک حرف است و تا به نتیجه رسیدن آن، مطالعات و بررسی‌های زیادی لازم است.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر در این حوزه تأمین تجهیزات فرودگاهی‌، هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی مسافری و فراهم‌سازی زیرساخت‌‌های تبدیل فرودگاه به شهر فرودگاهی ضروری است که به نظر نمی‌رسد هنوز کار خاصی در این فرودگاه انجام شده باشد.


وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ‌گونه مطالعات جامع و دقیقی بابت مسافری شدن این فرودگاه انجام نشده است از سوی دیگر این امر نیازمند اخذ مجوزهای قانونی از مراجع حاکمیتی مختلف نظیر شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، مرکز کنترل فضای کشور و غیره است در حالی که هنوز حتی درخواستی هم در این‌باره ارائه نشده است.


به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر در استان تهران و اطراف، چندین فرودگاه نظیر مهر‌آباد، فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه زنجان و غیره است که پرواز‌های این منطقه را پوشش می‌دهد و دارای اولویت هستند از سوی دیگر اولویت توسعه با فرودگاهی نظیر امام خمینی (ره) است که باید به شهر فرودگاهی تبدیل شود و هنوز گام‌های بلند زیادی نیاز دارد.


وی اضافه کرد: شنیده‌ایم که اعلام شده است این فرودگاه در گام اول برای انتقال زوار و حجاج استفاده خواهد شد در حالی که هم‌اکنون ترمینال زوار و حاجی‌ها در فرودگاه امام در حال توسعه و آماده‌سازی است و در پروازهای بین‌المللی اولویت توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) است.


فرودگاه بین‌المللی پیام به عنوان فرودگاه کارگو (باری) در فاصله 40 کیلومتری تهران و در شمال غربی شهر کرج‌، منطقه مهرشهر قرار دارد.


این فرودگاه که متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است، حدود 28 سال پیش تأسیس شد اما فعالیت خود را به طور رسمی از سال 1376 آغاز کرد.


‌در اراضی 10 هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام، منطقه ویژه اقتصادی پیام در محدوده‌ای به وسعت 3600 هکتار ‌تأسیس شده‌ است؛ هدف از تأسیس این منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع بسته‌بندی و صادرات است.


در حال حاضر از فرودگاه پیام برای فعالیت‌هایی نظیر ترانزیت باربری، حمل و نقل تجاری و پست کالاها استفاده می‌شود؛ البته به دلیل گران بودن نرخ حمل و نقل هوایی در بخش بار ( به دلیل نبود سوخت یارانه‌ای) آمار جابه‌جایی هوایی کالا در این فرودگاه چندان زیاد نیست.


هم‌اکنون در این فرودگاه پروازهای آموزش خلبانی نیز ‌انجام می‌‌شود. همچنین ارائه خدمات هلی‌کوپتری و پشتیبانی از عملیات توسعه، تأسیس، تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه‌ها و امکانات کشور و ایجاد توان لازم و مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری هواپیما و هلی‌کوپتر، از خدمات هوایی فرودگاه بین‌المللی پیام است.


بنابراین گزارش، وعده مسافری شدن فرودگاه پیام در سنوات قبل نیز از سوی مسئولان مطرح شده بود؛ چنانکه در ‌سال 1393‌ اکبر ترکان، ‌دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور، در بازدید از ‌فرودگاه پیام، به موضوع تبدیل این فرودگاه به فرودگاه مسافربری تأکید کرده و گفته بود: ‌«این فرودگاه استان 2.5 میلیون نفری البرز را به بقیه جغرافیای ایران متصل خواهد کرد».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته