کمدیهای بیخودی که بیخودی هم میفروشند!
گروه فرهنگی خبرگزاری آنا – اکران در سینمای ایران حکایت جالبی دارد از توقیف و دفعتا مجوز دادن به نمایش فیلمها گرفته تا استقبال از برخی آثار و فیلمهای کمدی بیکیفیت. جالب اینکه عمده این حواشی نیز متوجه همین فیلمهای کمدی یا طنزیست که خیلی کیفیت آنچنانی ندارند. در واقع گویا ساخته میشوند تا گیشه را تصاحب و رقمهای میلیاردی را در جیب صاحبانشان سرازیر کنند.
بالاخره مخاطب عام از سینما توقع آنچنانی ندارد جز تماشای چند فیلم که حالشان را ساعتی روبه راه کند و چه بهتر از دیدن یک فیلم کمدی. البته با فرض این نکته که فیلمبینها بعد از دیدن این آثار، ابراز پشیمانی نکنند!
شاید برای همین است که خیلی از فیلمسازان ما در این چندساله، برای تفریح و پول درآوردن هم که باشد، سینمای کمدی را تجربه میکنند. حتی با این آثار قید حضور در جشنواره فجر و غیره را نیز میزنند و صرفا به فکر اکران آنها هستند. در واقع نیتی جز این ندارند که «فیلم بسازند، روی پرده ببرند و لابد میلیاردر هم بشوند». متأسفانه خیلی از این فیلمها، فرم و ساختار سینمایی ایدهآلی هم ندارند و شاید برای توزیع در حوزه سوپرمارکتی هم ارزش نداشته باشند.
فروش و رقمهای میلیاردی در گیشه نیز مسلما ربطی به کیفیت این آثار نداشته و نخواهد داشت. کافی است اعداد و صفرهای فروش را با کیفیت آنها قیاس کنید؛ به قولی همبستگی منفی دارد. دلیل استقبال نیز مشخص است، همانطور که اشاره شد مردم در سینما دنبال این هستند تا کمی تفریح کنند.
البته گاه برخی از این فیلمها، کمی بادغدغهاند و معلوم است باری به هرجهت ساخته نشدهاند. ولی باید پذیرفت که در ساختن طنز، در این چندمدت فیلم عجیبی تحویل جماعتِ تماشاگر نشده است. جالب اینکه فیلم سازها جدیدا نیز در میلیاردی شدن، به هر قیمتی به دنبال رقابت و پیشی گرفتن از دیگری هستند. چه بسا آمار تقلبی هم پیدا میشود!
فیلمهای کمدی طبق آنچه که نوشته شد، این روزها همگی گیشه پردرآمدی دارند. فیلمهایی هستند که چند بازیگر معروف را به کار گرفتهاند و بیتوجه به غم حضور در جشنوارهها، رقابتشان را در اکران گذاشتهاند.
در مورد آثار این روزهای سینما اگر اشارهای به گیشه آنان تا به الان بشود، متوجه این توضیحات خواهیم شد.
«ساعت 5 عصر» ساخته مهران مدیری به فروش نزدیک به 5 میلیارد تومان رسیده آنهم درحالیکه دو هفته از اکرانش میگذرد. گرچه فیلمِ پرچفت و بستی نیست ولی به هرحال اسم مهران مدیری برای فیلمش، برند است و بهترین تبلیغ تا بتواند محل کنجکاوی برای تماشاگر باشد. تیزرهای تلویزیونیاش با عکس ثابت مدیری را ببینید تا متوجه این ادعا شوید.
«نهنگ عنبر» بعد از اکران نزدیک به سه ماه، همچنان در سودای شکستن رکورد فروش «ارشاد 2» است. حتی اگر بعد از این همه مدت از اکران و کمبود سالن برای بقیه، دوباره دست از سر سالنها برندارد تا اینکه به رقم 20 میلیارد برسد که البته چند ده میلیونی بیش، با رسیدن به آن فاصله ندارد.
کاش لااقل اینها بجای تقلا کردن برای تصاحب عدد و رقمها، جا را برای دیده شدن فیلمهای خوب اجتماعی مثل «رگ خواب» و «کارگر ساده نیازمندیم» و بقیه باز میگذاشتند. فیلمهای باکیفیتی که میتوانستند با تبلیغ بهتر و سالنهای بیشتر، حسابی جذب مخاطب کنند. کما اینکه فیلم خوشساخت حمید نعمتالله تا به امروز بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون و کار منوچهر هادی فقط 400 میلیون فروش داشته است.
اما فعلا اوضاع گیشه کارهای طنز، داغِ داغ است تا جایی که دیگر فیلم میلیاردی اکران نیز، «اکسیدان» محسوب میشود. فیلمی که به ساختار ضعیف و قصهاش نقدهای جدی وارد کردهاند ولی بنابر طنز بودنش، فروش آنچنانی دارد؛ چیزی بیش از 6 و نیم میلیارد.
فیلم پرحاشیهای که همهجور نقد و انتقادی به خودش دیده از دعوا بر سر محتوای آن و گفتههای ضد و نقیض مجلسیها و غیره تا ساخت ضعیفش. کماکان اما میفروشد گرچه فروش دلیل بر قوت فیلم هم نیست.
کمدی دیگر این روزهای سینما یعنی «پا تو کفش من نکن» هم که با محدودیت در اکران و برچسب رده سنی و غیره همراه شده، در یک هفته 200 میلیون و کمی بیشتر فروخته است.
فیلمی از محمدحسین فرحبخش که مثل همیشه آثارش با حواشی خاص خودش همراه هست؛ چه زمانی که آثار اجتماعی میسازد و چه حتی در مورد این کمدی بیبضاعت. بالاخره حاشیه ساختن هنر میخواهد و البته همین حواشی در این چندساله بهترین تبلیغ برای فیلمهای سینمایی بوده است!
استقبال از این جور آثار همچنان در سینماها ادامه دارد که دلیلش نیز فقط بخاطر محتوای کمیک یا رو به طنزی هست که دارند. فیلمهای اجتماعی و غیره نیز به شرطی که فیلمساز معتبری پشت دوربینش ایستاده باشد و با تبلیغات مناسب، میتوانند فقط و فقط هزینه ساختشان را دربیاورند! آنچنان که بطور مثال فیلم پوران درخشنده یعنی «زیر سقف دودی» افزون بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان را در گیشه ثبت کرده که رقم بالایی نیست.
با این وجود باید منتظر استقبال مخاطبان از فیلمهای پیش رو و البته تازه اکرانشدهای مثل «گذر موقت» و فیلم خوشساخت و بیادعای «بیست و یک روز بعد» بود که از صبح چهارشنبه در سالن های سینما به نمایش درآمدهاند.
از چهارشنبه هفته پیش رو نیز چند فیلم دیگر به سبد اکران سینما اضافه میشوند آنهم در شرایطی که سالنهای سینما در مقایسه با این همه فیلم، واقعا محدود است و همانها نیز عمدتا در اختیار برخی فیلمهای خاص قرار دارد.
انتهای پیام/