دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1396 - 18:19
در دیداربا سفیر چین رخ داد:

پیام مقامات چینی به دکتر ولایتی درباره همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه در موضوع سوریه

با درخواست سفیر چین در تهران امروز پنج‌شنبه دیداری میان او و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دفتر مشاورت امور بین الملل مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برگزار شد.
کد خبر : 200341

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دیدار میان علی‌اکبر ولایتی و سفیر چین در تهران در ادامه دیدار وی با شیه شیائو یوان فرستاده ویژه چین در امور سوریه انجام شد که ابتدای مردادماه و در تهران برگزار شده بود. در این دیدار بر همکاری‌های ایران و چین درباره موضوعات منطقه‌ای و به‌ویژه سوریه تاکید شده است.


ولایتی در این دیدار با تاکید بر نقش سازنده چین در سوریه گفت: «در دیدار قبلی با فرستاده ویژه چین در امور سوریه بر نقش و جایگاه ایران تاکید شد و بی تردید چین در تحقق حقوق مسلم دولت قانونی و ملت غیور سوریه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.»


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: «در حال حاضر شاهد هستیم خلاف گذشته، موضوعات منطقه‌ای بر معادلات و موضوعات بین‌المللی تاثیر گذار است و بدین ترتیب کشوری مانند چین باید نقش مثبت و تاثیر گذار خود را در منطقه دنبال کند و جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا و برای دفاع از حقوق ملت سوریه هرگونه همکاری لازم را انجام خواهد داد.»


ولایتی با یادآوری دیدارهای خود با مقام‌های چینی به ویژه در سال‌های اخیر در ایران و چین تاکید کرد: «در همه این دیدارها اراده جدی مقام‌های چین را در ارتباط با ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم شاهد هستیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در تمام این سال‌ها با همه توان در راستای مبارزه با تروریسم و جریانات افراطی و تکفیری که صلح منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌کنند و حمایت از ملت‌های مظلوم و دولت‌های قانونی گام برداشته آمادگی همکاری‌های گسترده را خواهد داشت و معتقدیم چین باید در این زمینه نقش تاثیرگذار خود را برای حمایت از ملت مظلوم سوریه دنبال کند.»


سفیر چین نیز در این دیدار با تشکر از زمانی که در اختیار او و هیات همراهش قرار گرفته است، درباره همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه در موضوعات منطقه‌ای مطالبی را بیان کرد.


پس از این دیدار دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم در حوزه منطقه‌ای جای چین نباید خالی باشد و خوشحالیم که به‌تازگی توانسته‌ایم ارتباطاتی را با کشور سوریه انجام دهیم که در این مسیر توسعه سوریه نیز محقق شود. چین به عنوان یکی از پنج قدرت عضو شورای امنیت در دفاع از حقوق مردم سوریه در حوزه بین‌الملل نقش‌آفرینی می‌کند.»


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به امضای تحریم‌ها علیه ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «سیاست‌های داخلی دولت جدید آمریکا و سیاست های بین‌المللی‌اش دچار افول و سیر به سمت قهقرا شده است. آمریکایی‌ها هرچه از این اقدامات انجام دهند با رهبری رئیس‌جمهوری جدید قطعا منزوی‌تر خواهند شد.»


وی افزود: «ما به تحریم آمریکا از زمان پیروزی انقلاب تاکنون عادت داریم و مشکلات خودمان را به شیوه های دیگر حل می‌کنیم. این‌طور نیست که آمریکا چیزی را بر ما تحمیل کردند و ما در حقیقت محروم بشویم در حالی که کشورهای دیگری مانند چین، روسیه و دیگر کشورهای اروپایی همراه ایران هستند. همانگونه که از اخبار شنیده‌اید همکاری میان ما و فرانسه، آلمان، چین و روسیه رو به افزایش است که این موضوع تحریم‌ها را ترمیم می‌کند.»


ولایتی تصریح کرد: «بدون تردید این نوع از سخت‌گیری در روابط بین‌المللی میان آمریکا و دیگر کشورها در نهایت به انزوای آمریکا منجر خواهد شد . ما هم با تقویت اقتصاد مقاومتی که راهبرد اصلی یا هدف اصلی راهبردی جمهوری اسلامی ایران است می‌توانیم با این نوع تحریم ها مقابله کنیم. بیش از اینکه تحریم اثر اقتصادی داشته باشد آمریکا دنبال تاثیر روانی است که اگر آمریکایی‌ها و ترامپ فکر می‌کنند می‌توانند نفوذ از دست رفته خود را به دست آورند، حتما اشتباه می‌کنند. هر روز که می‌گذرد مردم منطقه ما و جهان اسلام بیشتر از آمریکا و رئیس‌جمهوری جدیدش متنفرتر می‌شوند و اینها جایگاه خود را در جهان اسلام به خصوص در منطقه از دست می‌دهند.»


وی تاکید کرد: «من به شما به صراحت می‌گویم که اگر آن‌ها فکر می‌کنند می‌توانند جلوی استمرار دوستی ایران با سوریه، عراق و لبنان را بگیرند حتما دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند و هر روز که می‌گذرد قدرت ایران در منطقه بیشتر و نفوذ آمریکایی‌ها کمتر می‌شود و اقدام آمریکایی‌ها (در تحریم ایران) نتیجه عکس خواهد داد.»


ولایتی با بیان اینکه با سفیر چین که حامل پیامی بود جلسه خوبی داشته است، گفت: «روابط ایران و چین روابط رو به رشدی است به طوری که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با شش ماهه مشابه در سال گذشته 31 درصد افزایش حجم مبادلات داشتیم.»


وی افزود: «در همکاری های دوجانبه مشارکت چین در تاسیس کارخانه آلومنیوم و پتروشیمی در عسلویه، بازسازی و نوسازی پالایشگاه مهم آبادان، دو خطه کردن و برقی کردن راه آهن تهران مشهد و تهران اصفهان از دیگر مواردی است که با همکاری دو کشور انجام شد و همواره رو به رشد خواهد بود.»


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «نکته مهم این است که در رابطه با همکاری چین و ایران در منطقه تاکنون این مقدار که دولت چین جدی است نبوده و نخستین گام آشکار مهم تعیین نماینده مخصوص دولت چین برای موضوع سوریه و سفرش به ایران بود و گفت‌وگوهای میان چین و ایران در رابطه با همکاری در سوریه در آینده ادامه خواهد یافت و بیشتر خواهد شد.»


وی تصریح کرد: «ما از دوستان چینی خواستیم که همکاری‌های ما و چین حتی فراتر از سوریه شود و حتی در زمینه موضوعات غرب آسیا و شمال افریقا در همه موارد همکاری کنیم.»


ولایتی گفت: «بدون تردید رفت و آمدها میان دو کشور افزایش خواهد یافت. فرستاده ویژه ای از سوی ریاست‌ مجترم جمهوری خلق چین آقای شی جین پینگ به تهران سفر خواهد کرد برای اینکه در مراسم تحلیف شرکت کند. این فرد یکی از مقام‌های بلندپایه چین است.»


از سوی دیگر سفیر چین در تهران در جمع خبرنگاران گفت: «امروز افتخار داشتیم با جناب آقای دکتر ولایتی، مشاور محترم مقام معظم رهبری دیدار داشته باشیم و درباره همکاری‌های دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به طور عمیق تبادل نظر داشته باشیم.»


وی افزود:‌ «ایران کشور مهم منطقه است. کشور چین و ایران در موضوعات بین‌المللی و منطقه ای مواضع مشترک دارند در حال حاضر داعش در عراق و سوریه نابود شده است و وضعیت میدانی به طور مهم متحول شده است.»


سفیر چین تصریح کرد: «چندی پیش فرستاده دولت چین در امور سوریه به ایران سفر کرد و با جناب ولایتی دیدار و با هم درباره موضوع سوریه تبادل نظر کردند. ما معتقدیم که دو کشور ایران و چین بسیار لازم است که با هم تماس و تبادل نظر داشته باشند و تلاش بکنند تا موضوع سوریه سریعتر حل و فصل شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته