دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1396 - 11:07

برجام؛ عامل اختلاف میان تیلرسون و ترامپ

وزیر امور خارجه آمریکا گفت با رئیس‌جمهوری این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارد.
کد خبر : 199971

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، رکس تیلرسون روز گذشته (سه‌شنبه) موضوع اختلافش را با دونالد ترامپ بر سر توافق هسته‌ای ایران که سال 2015 به دست آمد تایید کرد و گفت: «ما درباره چگونگی استفاده از این توافق بین‌المللی برای پیشبرد اهداف دولت آمریکا گفت‌وگو می‌کیم.»


تیلرسون در نشستی خبری در وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ترامپ و من درباره موضوعاتی همچون توافق هسته‌ای ایران و چگونگی استفاده از آن اختلاف داریم. واشنگتن می‌تواند توافق را پاره کند و دنبال کار خودش برود و یا به این توافق متعهد بماند و ایران را در برابر مفاد آن مسئول بداند. این موضوع مستلزم رفتار ایران در قالب یک همسایه خوب است.»


تیلرسون افزود: «ابزارهای جایگزین زیادی برای استفاده از این توافق در مسیر پیشبرد سیاست‌ها و رابطه ما با ایران وجود دارد و صحبت‌هایمان با رئیس‌جمهوری هم به‌طور معمول درباره همین محور است. مقام‌های اروپایی احتمالا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران، به ویژه اقدامات گسترده‌تری که ایران را در مسیر مذاکره درباره برنامه هسته‌ای این کشور قرار داد، اکراه دارند.»


ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 وعده داده بود از توافق هسته‌ای ایران که میان ایران و 1+5 (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین) امضا شده بود، خارج شود. وی هنوز از برجام خارج نشده است و به نظر می‌رسد تیلرسون توانسته است او را برای ادامه پایبندی به توافق ایران قانع کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته