تکنرخی شدن بنزین باعث افزایش قیمت بلیط قطار، اتوبوس و سواریهای بینشهری نخواهد شد
معاون مسافری شرکت راهآهن در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره تاثیر افزایش قیمت حاملهای انرژی بر نرخ بلیتهای قطار گفت: با توجه به اینکه نرخ بلیت قطار را شرکتهای مالک تعیین میکنند، بنابراین راهآهن تنها نقش تایید این قیمتها را بر عهده دارد، اما با این حال درخواستی برای افزایش قیمت دریافت نکرده ایم.
افزایش قیمت بنزین تاثیر چندانی بر نرخ بلیت قطار ندارد
محمد راشدی با بیان اینکه هر سال افزایش قیمت برای همه اقلام و کالاها اعمال میشود، افزود: قیمت بلیت قطار از ابتدای فروردینماه امسال افزایشی نداشته است و بعید میدانم که افزایش قیمت بنزین و گازوئیل تاثیر چندانی بر قیمتهای بلیت قطار داشته باشد، چرا که راهآهن بسیاری از هزینههای این شرکتها را پوشش میدهد.
وی با بیان اینکه شاید افزایش قیمت حاملهای انرژی در دراز مدت موجب افزایش قیمت بلیت شود، تصریح کرد: پیشبینی افزایش قیمت چندانی برای بخش مسافری قطار نداریم و با توجه به پرداخت بسیاری از هزینهها از سوی راهآهن، حتی در صورت متحمل شدن ضرر و زیان از سوی بخش حملونقل ریلی، این زیان متوجه شرکت راهآهن خواهد بود.
بلیت اتوبوس هم گران نمیشود
در همین رابطه مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافری با بیان اینکه بیش از 40 درصد حاملهای انرژی اعم از بنزین و گازوئیل در بخش حملونقل صرف میشود به خبرنگار آنا گفت: در جلسهای که با دولت گذشته در وزارت کشور داشتیم، قرار شد علاوه بر اختصاص وام های قرضالحسنه به بخش ما در ازای افزایش قیمت حاملهای انرژی، بیمه رانندگان و معافیتهای گمرکی نیز اعمال شود که متاسفانه هیچ یک از این موارد محقق نشد.
احمدرضا عامری افزود: علاوه بر این هیچ یک از بستههای حمایتی در نظر گرفته شده برای این بخش از حملونقل نیز اجرایی نشد و هم اکنون نرخ حاملهای انرژی برای بار دیگر افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ کرایهها از سوی شرکتهای تعاونی مسافری با کاهش میزان مسافر در بخش همراه خواهد بود، تصریح کرد: استفاده از این مد حمل ونقل برای سفر جزو اقلام مصرفی مردم به حساب نمیآید که فرد ناچار به پرداخت هزینه آن باشد، بنابراین نمیتوانیم نرخها را افزایش دهیم.
سبد هزینه خانوار بودجهای برای افزایش نرخ بلیت ندارد
عامری با تاکید بر اینکه در سبد هزینه خانوار بودجه اضافی برای صرف هزینههای مربوط به سفر و پرداخت افزایش نرخ بلیت وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده مسافران شرکتهای تعاونی مسافری بخش آسیبپذیر جامعه یا دانشجویان هستند، بنابراین با افزایش نرخ کرایهها یقینا به همان میزان نیز از تعداد مسافران کاسته خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافری با بیان اینکه آخرین افزایش قیمت نرخ کرایهها از سوی شرکتهای تعاونی مسافری مربوط به سال گذشته و به میزان 20 درصد بوده است، تاکید کرد: اگر مسیر پیمایش برای هر سفر را محاسبه کنیم، افزایش نرخ بنزین و گازوئیل اعمالی میتواند هزینه رانندگان وسایل حملونقل را تا حد قابل توجهی افزایش دهد چرا که باید این هزینهها را از جیب خود بپردازند.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر عمده وسایط نقلیه حملونقل کشور فرسوده و دارای مصرف بالای سوخت هستند، خاطرنشان کرد: در هر یکصد کیلومتر راه، اتوبوسهای جدید 30 لیتر، اتوبوسهای قدیمی 40 لیتر و مینیبوسها با درصد فرسایش بالاتر به میزان 30 لیتر بنزین مصرف میکنند که افزایش قیمت این حامل انرژی میتواند رانندگان را به علت متحمل شدن هزینههای بیشتر دچار مشکل کند.
از تصمیم دولت تمکین میکنیم
همچنین مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای سواری کرایه بینشهری در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه آخرین افزایش نرخهای کرایه به آذر ماه سال گذشته باز میگردد، گفت: در آذرماه سال گذشته نرخ کرایه سواریهای بینشهری حدود 10 درصد افزایش یافت و پس از آن نیز هیچ افزایش قیمتی حتی برای ایام نوروز نداشتیم.
محمدعلی حاجرحمت افزود: ما هم به تبع سایر بخشها از تصمیم دولت برای یکسانسازی نرخ حاملهای انرژی تمکین میکنیم، اما در مقابل تقاضاهای خود را نیز به صورت مکتوب به اطلاع مسئولان میرسانیم.
وی با بیان اینکه ارائه امکانات برای بهرهمندی از خودروهای کم مصرف به بخش سواریهای بینشهری از جمله درخواستهای ماست، تصریح کرد: باید تسهیلاتی برای در اختیار گرفتن اتومبیلهای کم مصرف ارائه شود تا کمتر بابت افزایش قیمت بنزین متضرر شویم.
حاجرحمت ادامه داد: در حال حاضر 45 هزار دستگاه سواری کرایه بینشهری در کشور فعال است که از این میزان 2 هزار و 500 دستگاه در ترمینالهای تهران در تردد هستند.
پیش از این وی با بیان اینکه سهمیه سوخت سواریهای کرایه بینشهری از 900 لیتر به 750 لیتر کاهش یافته است، اظهار کرده بود: بر اساس تصمییم ستاد مدیریت حملونقل و سوخت 150 لیتر از سهمیه ماهانه سوخت سواریهای کرایه بینشهری کسر شده که این امر مشکلات زیادی را برای رانندگان این وسیلههای نقلیه به همراه داشته است.
حاج رحمت با بیان اینکه تاکنون پاسخ روشنی درباره این تصمیم به ما داده نشدهاست، گفته بود: پس از پیگیریهای ما عنوان شد که سهمیه سواریهای کرایه بینشهری از ابتدا 750 لیتر بوده و پس از دستور مدیر وقت ستاد مدیریت حملونقل و سوخت به 900 لیتر رسیده است که اکنون نیز این دستور لغو شده است.
انتهای پیام/