دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اعلام پیش‌شرط قطری‌ها برای گفتگو با اعراب

وزیر دفاع قطر بار دیگر بر مواضع کشورش مبنی بر رفع محاصره و عدم خدشه‌ وارد کردن به حاکمیت قطر به عنوان پیش‌شرط گفت‌وگو تأکید کرد.
کد خبر : 199841

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از فارس، «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر تأکید کرد که رفع محاصره قطر و عدم وارد کردن خدشه به حاکمیت آن، شرط آغاز گفت‌وگو با کشورهای محاصره‌کننده قطر است.


وی اشاره کرد که دوحه به منظور حفظ و تداوم شورای همکاری خلیج‌فارس، بسیار صبر و شکیبایی کرده است.


العطیه در برنامه‌ای در شبکه الجزیره اظهار داشت که گفت‌وگو تنها راه نجات شورای همکاری خلیج‌فارس است و دوحه تأکید می‌کند که امیر کویت ناظر بر هر گفت‌وگوی دیپلماتیک است.


وی تصریح کرد که شورای همکاری خلیج فارس در غرب و شرق به دلیل آنکه رکن ثبات در منطقه بحران‌زده خاورمیانه است، از اهمیت برخوردار است.


وزیر دفاع قطر همچنین گفت که شورای همکاری خلیج‌فارس تنها مختص سه کشور عربستان، امارات و بحرین نیست بلکه متعلق به همه کشورهای عضو آن است و همه ۶ عضو آن مسئول نجات این شورای بی‌نظیر در جهان عرب هستند.


وی از اعمال قریب‌الوقوع‌ اصلاحات در اساسنامه شورای همکاری خلیج‌فارس خبر داد اما به زمان دقیق آن اشاره‌ای نکرد.


العطیه همچنین اتهام وارده به قطر درباره مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را رد کرد و گفت که درک اینکه چرا چهار کشور عربی تصمیم به اعمال تحریم علیه قطر گرفته‌اند، دشوار است به خصوص اینکه دیدارهای زیادی بین رهبران قطر و عربستان برگزار شده بود.


وزیر دفاع قطر همچنین تصریح کرد که بحران فراخوانی سفرای کشورهای عربی از دوحه در سال ۲۰۱۳ به دلیل مواضع قطر علیه انقلاب‌های عربی نبود بلکه خروج سفرا پس از آن صورت گرفت که «تمیم بن حمد» امیر قطر قدرت را بدست گرفت.


العطیه با اشاره به مشارکت قطر در نیروهای «سپر جزیره»، اظهار داشت که این ائتلاف منافاتی با شراکت‌های استراتژیک با دیگر کشورها ندارد.


وی افزود: هیچ کشوری حق ندارد برای قطر تعیین تکلیف کرده و بگوید که با چه کشورهایی باید تعامل کند زیرا این مسئله کاملا حاکمیتی است و با اصول شورای همکاری خلیج‌فارس تعارض ندارد.


العطیه همچنین بحران کنونی قطر را «عمیق» خواند و گفت که «دشوار است آثار و پیآمدهای آن برای ملت‌ها را فراموش کرد».


چهار کشور عربی اعم از مصر، عربستان، امارات و بحرین اخیرا به بهانه حمایت قطر از تروریسم، روابط خود با این کشور را قطع کرده‌اند.


وزرای خارجه این چهار کشور روز یکشنبه در منامه نشست برگزار کرده و در پایان این نشست تأکید کردند که از مواضع خود در قبال قطر کوتاه نمی‌آیند و دوحه باید به مطالبات ۱۳‌گانه آنها عمل کند.


«خالد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین تصریح کرد که ما هیچ یک از بندهای ۱۳ گانه ذکر شده در فهرست خواسته‌های کشورهای عربی از قطر را حذف نخواهیم کرد و در عین حال آماده گفت‌وگو هستیم اما قطر باید این خواسته‌ها را پذیرفته و اجرا نماید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته