دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازتاب لغو کنسرت شهرام ناظری همچنان ادامه دارد

قرار بود که کنسرت شهرام ناظری و پسرش در 6 مردادماه در قوچان برگزار شود، اما طبق یک قانون نانوشته در آ‌خرین لحظه علاقه‌مندان با در پلمب شده مواجه شدند. گرچه پنج روز از این موضوع می‌گذرد، اما حاشیه این کنسرت همچنان ادامه دارد. خصوصا خبرهای از سفر مدیرکل موسیقی و مدیرکل بازرسی وزارت ارشادبه قوچان با دستور دکتر سیدرضا صالحی امیری برای بررسی این موضوع و ارائه گزارش به وزیر ارشاد به گوش می‌رسد.
کد خبر : 199653

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، اینبار هادی حسینی در مقام معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانه ملت در مورد لغو کنسرت «آواز پارسی» سخن گفته است. او درباره لغو کنسرت اخیر شهرام و حافظ ناظری در قوچان توسط دادستانی خراسان رضوی، گفت: قوه قضاییه باید پاسخگو باشد که بر اساس کدام قانون وارد عمل می‌شود و مجوزهای وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی را لغو می‌کند.


معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این رویکرد انتقاد کرد و افزود: در حالیکه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کار قوای دیگر دخالت نمی‌کنند، قوه قضاییه مستقلا در زمینه‌ لغو کنسرت‌ها اقدام می‌کند.


وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ به وظیفه خود در زمینه صدور مجوز برای برگزاری کنسرت عمل می‌کند، یادآور شد: بررسی و ممیزی‌های وزارتخانه در خصوص اشعار، خواننده و زمان برگزاری یک کنسرت است و اگر در این موارد مشکلی وجود نداشته باشد، مجوز آن صادر می‌شود.


حسینی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کنسرت‌ها کاملا قانونی عمل می‌کند و بر اساس قانون تصمیم‌گیرنده نهایی در این حوزه است، افزود: باید دید که قوه قضاییه به کدام محمل قانونی برای لغو مجوز یک ارگان رسمی دولتی استناد می‌کند.


معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزار نشدن کنسرت در مشهد به دلیل وجود حریم رضوی، گفت: قوچان مشهد نیست و نباید با اعمال نظرهای سلیقه‌ای مشهد دوم ساخت؛ اما دادستانی خراسان رضوی وارد عمل شده و کنسرت اخیر را لغو کرده است لذا این مسئله باید از دادستانی خراسان رضوی سوال شود.


شهرام ناظری خواننده مطرح کشور از جمله هنرمندانی است که روی اشعار ایرانی همچون فردوسی و مولوی کار کرده است. اینبار او به همراه پسرش در کنسرت «آواز پارسی» در تلاش حفظ و حراست از زبان پارسی و تلفظ صحیح واژه‌ها در حوزه‌ی آواز ایرانی بوده که به گفته ناظری‌ها در چند دهه اخیر دچار آسیب شده‌ است. لغو این کنسرت با بازتاب‌های گسترده‌ایی را به دنبال داشت، به طوری که حدود پانصد نفر از فعالان عرصه‌ی موسیقی، با انتشار نامه‌ای، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند با عوامل لغو کنسرت‌ها به عنوان عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی برخورد کند.



بازتاب این اعتراض‌ها باعث شد که معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هماهنگی انجام شده با مسئولان شهرستان خبر بده و این نوید را بدهد که شهرام ناظری در آینده‌ای نه چندان دور به قوچان خواهد رفت تا کنسرتی را در این شهر برگزار کند.


مسئولان شهر قوچان هم به این امر واکنش نشان دادند، اولین واکنش مسئولان مربوط به دادستانی قوچان و پلمب سالن بود. او به نامناسب بودن محل برگزاری کنسرت اشاره کرد. دادستان قوچان در ابتدا از تذکرات مکرر و بی‌توجهی عوامل اجرایی سخن گفته بود. امری که باعث شد مردم ساعت‌ها پشت در سالن بماند.


اما بعد از گذشت 3 روز، یعنی شب گذشته فرماندار قوچان در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد با هماهنگی انجام‌گرفته بین مدیران اجرایی و متولیان فرهنگی، کنسرت شهرام ناظری، هفته آینده در این شهرستان برگزار خواهد شد. علیرضا قامتی در این نشست از موافقت مدیران ارشد شهرستان چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه امینتی با اجرای موسیقی سنتی خبر داد.


البته او خیلی شفاف در مورد لغو کنسرت «آواز پارسی» به اختلافات و مشکلات بین مجموعه‌های مختلف اعم از برنامه ریزان کنسرت و سایر متولیان اشاره کرد. قامتی ضمن اشاره به فرهنگ غنی شهرستان قوچان و علاقه مسئولان به نشاط اجتماعی تاکید که این کنسرت به بهترین وجه در قوچان برگزار خواهد شد.


باید امیدوارم بود که این کنسرت برگزار شود اما قبل از آن باید به خواسته بیش از پانصد نفر از فعالان عرصهٔ موسیقی توجه کرد که هم خواستار برخورد قانونی با اخلال‌گران در قانون و نظم عمومی بودند و هم به ضرورت تشکیل صندوق خسارت هنرمندان، با هدف جبران ضرر و زیان‌های حاصله از کنسل شدن کنسرت‌ها اشاره کرده بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته