لاکچری بازی به سبک پسا برجام
به گزارش گروه اقتصادی آنا، طبق مطالعات موسسه بیزینس مانیتور در پنج سال آینده، ایران بهعنوان تنها کشوری در سطح خاورمیانه مطرح خواهد بود که بیشترین رشد اقتصادی را تجربه میکند چراکه به اعتقاد این موسسه، مهمترین دلیل گام برداشتن ایران در مسیر رشد اقتصادی، برداشته شدن بخش بزرگی از دیوار بلند تحریمها بوده که عملکرد اقتصادی ایران را در بین دیگر کشورهای منطقه و حتی شمال آفریقا نیز کاملا مشهود کرده است.
بر اساس آخرین پیشبینیها تا سال 2021، نرخ رشد اقتصادی ایران درصورتی میتواند به نرخ ثابت مثبت پنج درصد دسترسی پیدا کند که این شاخص دیگر با انقباض 10درصدی دستوپنجه نرم نکند و اعمال سیاستگذاریهای نادرست از سوی متولیان اقتصاد باعث ایجاد و گسترش چتر رکود، بحران تولیدی، افت ارزش پول ملی، کاهش ارزش تولید ناخالصی نشود.
به تعبیر صحیحتر ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای نرخ واقعی ارز در کشور در سال 2016 نسبت به ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور بر مبنای نرخ واقعی دلار در سال 2011 ، 10 درصد کمتر بود که این مسئله یک شوک بسیار مخرب برای اقتصاد منطقه است.
باید در نظر داشت که هنوز موانع زیادی برای سرمایهگذاری در ایران وجود دارد که از جمله آنها میتوان به عدم تمایل بانکهای بزرگ غربی برای همکاری با ایران و عدم حضور شرکتهای بزرگ صنعتی امریکایی در ایران به دلیل تحریمهای غیرهستهای نام برد ولی این موانع هم به تدریج برطرف خواهد شد و ایران میتواند با سرعت بالایی شکوفایی اقتصادی و صنعتی را تجربه کند.
بر پایه این گزارش، تجربه پس از برجام برای ایرانی که سالها درگیر مشکلات بینالمللی مالی بوده میتواند بسیار حائز اهمیت باشد چراکه دوران قبل از تحریمها توان رشد اقتصادی و آهنگ قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده بود ولی امروز بارقههای امید پس از سالها به اقتصاد ایران وارد شده و به تدریج ریسکپذیری شرکتهای خارجی در برابر ورود به بازار ایران شکسته و بنگاههای ایرانی نیز توانستهاند با حرکت در مسیر بهروزرسانی بنگاه خود، گامهای بلندی را در راستای توسعه بردارند.
در این بین ایرانیها همیشه خواهان کالاهای لوکسولاکچری بوده و حتی در سالهای سخت تحریمها نیز کالاهای لوکس در ایران مشتریان پروپا قرصی داشت، بنابراین شرکتهای خدماتی-تولیدی خاص نیز نمیخواهند از این بازار عقب بمانند.
با در نظر گرفتن افزایش سطح درآمدی و بهبود وضعیت معیشت مردم، طبیعتا خردهفروشی کالاهای مصرفی لوکس در ایران سرعت رشد بالاتری را تجربه خواهد کرد و سرمایهگذاری در این بخش میتواند درآمد زیادی را برای کشور به ارمغان بیاورد.
انتظار میرود تا سال 2021 این بخش که شامل فروش تمامی کالاهای لوکس مصرفی خانگی میشود 24.4 درصد نسبت به سال 2017 رشد کند.
به نظر میرسد صنعت تولید و فروش کالاهای لوکس در ایران جذابیت زیادی برای سرمایهگذاران خارجی داشته باشد زیرا با برداشته شدن تحریمهای اقتصادی و افزایش فرصتهای شغلی در این کشور، طبقه متوسط اقتصادی در ایران با سرعت زیادی افزایش پیدا میکند و این طبقه تقاضای زیادی برای انواع کالاهای لوکس مصرفی دارند.
البته باید در نظر داشت که هنوز فضای تجاری و اقتصادی در ایران با چالشهای زیادی روبهرو خواهد بود و شاید همین چالشها مانع از استقبال زیاد سرمایهگذاران خارجی از فرصتهای زیاد اقتصادی موجود در ایران شود ولی بدون شک با کم شدن شدت تاثیر این بحرانهای اقتصادی در سالهای آتی و مشاهده تداوم حذف تحریمهای اقتصادی، شرکتهای بزرگ تولیدکننده کالاهای لوکس و سرمایهگذاران خارجی وارد اقتصاد ایران خواهند شد.
ایران کشوری است که بالغ بر 80 میلیون نفر جمعیت دارد و بعد از مصر با جمعیت 95.2 میلیون نفری دومین کشور پرجمعیت در خاورمیانه و شمال افریقا محسوب میشود.
برداشته شدن تحریمهای اقتصادی نهتنها باعث شد تا درهای این بازار بر روی برندهای بزرگ و مطرح خارجی باز شود بلکه باعث شد تا انتظار مردم در مورد میزان هزینههای مصرفی هم افزایش یابد زیرا مردم در فضای کنونی امید به بهبود اوضاع اقتصادی کشور و افزایش فرصتهای شغلی دارند و دیگر دلیلی برای پسانداز زیاد برای روز مبادا نمیبینند. در این شرایط هزینههای مصرفی خانوارها رشد میکند و خرید کالاهای لوکس به مجموع کالاهای خریداریشده توسط طبقه متوسط اضافه میشود.
انتظار میرود شمار خانوارهایی که درآمد خالصی بین 25 هزار تا 50 هزار دلار امریکا دارند تا سال 2021 افزایش یابد و سهم آنها به کل جمعیت جامعه از مرز 24.5 درصد بگذرد. در حالی که در سال 2017 این خانوارها تنها 9.1 درصد از کل جمعیت کشور را به خود اختصاص داده بودند و در سال 2010 سهم آنها برابر با 2.7 درصد از کل جمعیت بود.
رونق این صنعت در ایران به اندازهای زیاد خواهد بود که در سالهای اخیر شمار زیادی از شرکتهای بزرگ بینالمللی اقدام به راهاندازی واحدهای فروش در ایران کردهاند.
شرکتهای خارجی که وارد ایران شدهاند انواع پوشاک، وسایل الکترونیکی مصرفی، و خودروهای سواری لوکس را به مصرفکنندگان ایران عرضه میکنند و از طرف دیگر تورهای تفریحی به کشورهای دیگر هم از جمله صنایع بسیار پرطرفدار در ایران است و تقاضا برای استفاده از این خدمات لوکس در تهران هرروز بیش از روز قبل میشود.
در شرایط فعلی شرکتهای اروپایی بیش از شرکتهای آمریکایی امکان استفاده از فرصت موجود را در اقتصاد ایران دارند و از آنجا که در آوریل سال 2016 دو کشور ایران و ایتالیا توافقنامه تجاری با هم امضا کردهاند، شمار زیادی از شرکتهای تولیدکننده کالاهای لوکس ایتالیایی برای وارد شدن به بازار ایران در تلاشاند و برخی هم موفق شدند جای پای خود را در بازار ایران محکم کنند.
روبرتو کاوالی اولین برند لوکس قابل توجهی است که با گشایش بوتیک دو طبقه اش در زعفرانیه تهران در ماه فوریه وارد بازار ایران شد.
مدیر اجرایی آن در این باره گفته که ایران برای مدت طولانی برای ما فرصت جذابی بوده است، اما تحریم ها که برداشته شد، ما فعالیت هایمان برای تاسیس بوتیک خودمان در داخل مرزهای آن را سرعت دادیم زیرا محبوبیت این برند در خاورمیانه و به ویژه در میان ثروتمندان ایرانی که همین حالا در استانبول و دوبی بالاست و آنها مرتبا کالای آن ها را خریداری میکنند بنابراین این نکته اهمیت سرمایهگذاری سریع روی تقاضای موجود را بالا برد.
او همچنین گفت: میدانستیم باید به سرعت حرکت کنیم تا موقعیت سکانداری خود را در ذهن مصرفکنندههای نوپای کالای لوکس در ایران را ثبت کنیم ،نه فقط به این خاطر که ایران پس از عربستان ثروتمندترین کشور منطقه است، بلکه به این دلیل که رقیب های بسیاری به سرعت پس از ما در حال آمدن هستند.
معمولا لوازم آرایشی با برند معروف و با قیمت قابل دسترس به عنوان محصولاتی شناخته می شوند که دروازه ورود به مصرف کالای لوکس هستند. سفورا اولین برند لوازم آرایشی است که قرار است در آینده نزدیک هفت فروشگاه در ایران راه اندازی کند.
با این حال ورود و توسعه در بازار ایران چالش های خاص خود را دارد. برای صنعتی که اهمیت بسیاری بر نحوه ارائه و کنترل تصویر برند خود قائل است، نداشتن نیروی فروش حرفه ای و ساختمان های متناسب با کیفیت مدنظرشان مشکل بزرگی محسوب می شود. قرار است در دو تا سه سال آینده مراکز خرید لوکس جدیدی به این هدف ساخته شوند.
از سوی دیگر شرکت ورساچه هم در سالهای اخیر برای افزایش سهم خود در بازار ایران تلاش زیادی کرده و در نهایت خودروسازان بزرگ اروپایی و شرق آسیایی نظیر بنز، آئودی، بیامدبلیو، هیوندایی و ... بزرگترین لاکچری بازهایی هستند که مسیر ورود به ایران میتواند فروش و درآمد خوبی را برای آنها بههمراه داشته باشد.
انتهای پیام/