عضو انجمن وارد کنندگان خودرو: نرخ مؤثر دلار در واردات خودرو ۷۰۰۰ تومان است
عبدالرضا فهیمی امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه در این شرایط ارتباط با کمپانیهای اصلی چگونه است، گفت: ما امکان تجارت مستقیم با شرکت سازنده را نداریم.
وی افزود: با این حال گواهینامههای خدمات پس از فروش است یا آموزش پرسنل از سوی شرکت سازنده انجام میشود.
فهیمی همچنین درباره علت کاهش واردات خودروی تویوتا در فروردین ماه سال جاری گفت: این تنها مربوط به این نوع خودرو نیست، بلکه در ماه فروردین کل واردات خودروی کشور 73 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: البته بخشی از این کاهش واردات به خاطر رکود بازار بوده و بخشی دیگر به خاطر پایین آمدن میزان واردات توسط نهادهای غیرنمایندگی به کشور است.
فهیمی در مورد چشمانداز قیمتگذاری خودروهای وارداتی نیز گفت: در حال حاضر انتظار کاهش قیمت در جامعه شکل گرفته، ولی موضوع مهم در واردات خودرو، نرخ تعرفه مؤثر واردات است که ارتباطی با ارز آزاد و کاهش قیمت آن ندارد. تعرفه موثر هم بر مبنای ارز مبادلهای تعیین میشود که ارزش آن امسال ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.
عضو انجمن وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه تعرفه در تعیین قیمت تمام شده خودروی وارداتی سهم زیادی دارد، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز مبادلهای، مزیت کاهش نرخ ارز آزاد را از بین میبرد، هر چند امیدواریم با بهبود روابط سیاسی بتوانیم با شرکتهای مادر تولیدکننده خودرو در خارج ارتباط مستقیم تجاری برقرار کنیم.
به گفته او در حال حاضر اتفاق خاصی در تغییر قیمت خودرو پیشبینی نمیشود و ممکن است این رقم بیشتر از دو تا سه درصد کاهش نیابد، ولی اگر شرایط سیاسی به سمتی که پیش بینی شده حرکت نکند، ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت هم داشته باشیم.
وی با اشاره به تدوین طرح ساماندهی واردات خودرو و ابلاغ آن از سوی وزارت صنعت به شرکتهای واردکننده خودرو، گفت: در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲ هزار سیسی، ۴۰ درصد و خودروهای با حجم موتور ۲ هزار تا ۲۵۰۰ سیسی ۵۵ درصد است، اما دریافت انواع عوارض باعث شده تا نرخ مؤثر این تعرفهها برای یک خودروی تیپ ۲۰ هزار دلاری به ترتیب ۱۰۷ و ۱۲۴ درصد باشد.
نرخ مؤثر دلار در واردات خودرو ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است که در مقایسه با واردات ۵ میلیارد دلاری لوازم آرایش، رقم پایینی است |
فهیمی افزود: در حال حاضر بابت واردات خودرو علاوه بر تعرفه، هزینههایی مانند اسقاط خودروی فرسوده، عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس کشور، عوارض شمارهگذاری و مالیات بر ارزش افزوده نیز اخذ میشود که باعث افزایش قیمت تمامشده واردات خودرو شده است.
این عضو انجمن وارد کنندگان با بیان اینکه برای شمارهگذاری هر دستگاه خودروی خارجی در کشور باید ۴ دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود، تصریح کرد: سال گذشته ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده با هزینه خریداران خودروهای خارجی نوسازی شده است.
وی به واردات ۱۰۵ هزار دستگاه خودرو به کشور طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۵ درصد ارزش این خودروها بابت نوسازی ناوگان آمبولانس کشور پرداخت شده که معادل با ارزش ۵ هزار دستگاه خودرو وارداتی بوده است.
او با بیان اینکه واردات خودرو به کشور بدون حمایت ارزی و با ارز آزاد صورت میگیرد، گفت: نرخ مؤثر دلار در واردات خودرو ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است که در مقایسه با واردات ۵ میلیارد دلاری لوازم آرایش، رقم پایینی است و علاوه بر این، واردات خودرو با شفافیت و پرداخت مالیات انجام میشود.
فهیمی با اشاره به اینکه تحریمها باعث توقف واردات خودرو به کشور از طریق خرید از شرکتهای مادر شدهاست، گفت: امیدواریم در آینده این مشکلات برطرف شود و بتوانیم خودرو را به طور مستقیم از شرکتهای خارجی خریداری کنیم.
به گفته مدیرعامل شرکت ایرتویا، ۲۰ تا ۲۵ درصد واردات خودرو به کشور از طریق نمایندگیهای رسمی انجام میشود، گفت: برخی واردکنندگان متفرقه منتظرند برایشان مجوز واردات و ثبت سفارش صادر شود تا بدون داشتن پروانه فروش، برای واردات خودرو و عرضه خودرو با استفاده از خدمات پس از فروش توسط نمایندگان رسمی اقدام کنند.
وی افزود: این واردکنندگان موازی به صورت غیرشفاف و با استفاده از کارتهای بازرگانی افراد دیگر نسبت به واردات خودرو اقدام میکنند و در دریافت مالیات بر ارزش افزوده با آنها مانند نمایندگیهای رسمی برخورد نمیشود.
فهیمی با اشاره به اینکه طبق قانون، مالیات بر ارزش افزوده در گمرک بر مبنای ارز مبادلهای محاسبه و دریافت میشود و پس از فروش خودرو نیز مابهالتفاوت ارزش خودروی وارد شده و خودروی فروخته شده در کشور دریافت میشود، گفت: متاسفانه این موضوع در مورد واردکنندگان موازی متفرقه و غیر رسمی رعایت نمیشود.
واردکنندگان موازی به صورت غیرشفاف و با استفاده از کارتهای بازرگانی افراد دیگر نسبت به واردات خودرو اقدام میکنند و در دریافت مالیات بر ارزش افزوده با آنها مانند نمایندگیهای رسمی برخورد نمیشود |
فهیمی حل این مشکل از طریق طرح ساماندهی واردات خودرو در وزارت صنعت را راهکار مناسبی بیان کرد و گفت: البته فشارهای زیادی از سوی شورای رقابت برای انحصاری بودن واردات خودرو توسط واردکنندگان رسمی مطرح شد.
وی با بیان اینکه طبق این طرح، نمایندگان رسمی باید خدمات پس از فروش خودروهای واردشده توسط واردکنندگان متفرقه را بر عهده بگیرند، گفت: نمایندگان رسمی باید اصالت خودروی واردشده را تأیید کنند، در حالی که مشخص نیست آیا خودروی واردشده توسط واحدهای غیر نمایندگی واقعاً از شرکت مادر خریداری شده یا خیر و در چنین شرایطی، پذیرفتن خدمات پس از فروش این نوع خودروها برای نمایندگیهای رسمی هزینهبر خواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر واردکنندگان متفرقه، خودروی اصیل وارد کنند ما در تأیید آن مشکلی نداریم، اما مساله مورد بحث، روش تعیین اصالت خودروهای وارداتی است و تضمینی وجود ندارد که خودروی واردشده دچار تغییراتی نشده و اصالت آن حفظ شده باشد.
انتهای پیام/