دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1396 - 16:13

قدرت‌نمایی روسیه در روز نیروی دریایی

روسیه در جشن روز نیروی دریایی خود، قدرت ناوگان دریایی و توانمندی های نظامی خود را به رخ جهانیان کشید.
کد خبر : 199470

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب سایت سی. ان. ان، روسیه روز یکشنبه - 8 مرداد - در روز نیروی دریایی خود، قدرت ناوگان دریایی خود را با شکوه هرچه تمام تر به نمایش گذاشت. در مراسم این روز، رژه‌ها و نمایش‌هایی در چهار گوشه روسیه و در چندین منطقه زمانی انجام شد. روس‌ها جشن‌های روز نیروی دریایی خود را حتی در کریمه و پایگاهشان در سوریه برگزار کردند.


به گزارش رسانه‌های روسی، این جشن‌ها از شهر ولادی وستوک در شرق آغاز شد که در آن، ده‌ها کشتی و زیردریایی از ناوگان اقیانوس آرام روسیه، قدرت‌نمایی کردند. جالب اینجاست همزمان با روز نیروی دریایی روسیه، چینی ها به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس ارتش آزادی بخش خلق چین، رژه های باشکوهی را در حضور رئیس جمهور خود برگزار کردند. این امر، گذشته از آنکه یادآور افزایش رقابت نظامی میان قدرت‌های بزرگ جهانی است، نشان‌دهنده چالش‌های بزرگ پیش روی ایالات‌متحده است.


جشن‌های روز نیروی دریایی روسیه، در آنسوی کشور در پایگاه ناوگان روسیه در بالتیک هم برگزار شد. نمایش ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در نزدیکی پایگاه خود در شهر سورومورسک - واقع در شمال غرب کشور - بخشی از این مراسم بود.


اما رویدادهای اصلی این روز در شهر سنت پترزبورگ به وقوع پیوست؛ جایی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، رژه ای بزرگ با شرکت 50 کشتی جنگی و زیردریایی و 40 هواپیمای دیگر را شاهد بود. در رژه سن پترزبورگ بیش از 5000 تن، شرکت داشتند. از نکات جالب توجه دیگر، حضور دو کشتی جنگی چینی در جشن اصلی سنت پترزبورگ بود. به گفته برخی تحلیلگران مسائل نظامی، حضور این دو کشتی جنگی، نمادی از روابط نظامی رو به گسترش پکن و مسکو است.


ولادیمیر پوتین در این مراسم طی سخنانی برای نشان دادن اهمیت یک نیروی دریای توانمند گفت: «تاریخ پیروزی‌های روسیه از تاریخ پیروزی‌های ناوگان شجاع و نترس روسیه جدا نیست.» او همچنین افزود: «امروز برای توسعه و نوسازی ناوگان روسیه، کارهای بیشتری در دست انجام است.» رسانه‌های دولتی هم از قول پوتین گزارش دادند در سال آینده 30 کشتی جدید به ناوگان روسیه اضافه خواهد شد.


همزمان با برگزاری جشن‌های روز نیروی دریایی روسیه، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در نخستین گام از سفر خود به کشورهای اروپای شرقی، از استونی دیدار کرد. او در ادامه از گرجستان و مونته نگرو هم دیدار خواهد کرد تا حمایت خود را از آنها در برابر روسیه و حضور ناتو در شرق اروپا اعلام کند.


روز نیروی دریایی روسیه از سال 1939 تا سال 1980 در تاریخ 24 جولای برگزار می‌شد اما از آن پس تاکنون، در آخرین یک شنبه ماه جولای برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته