دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1396 - 15:04
سخنگوی وزارت بهداشت:

مصرف داروی مسکن در ایران پایین‌تر از استاندارد جهانی است/ علت بروز مشکل در سامانه انتخابات نظام پزشکی

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد شیوع تب کریمه کنگو، مشکلات انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی، چاقی و اضافه وزن ایرانیان و مصرف داروهای مسکن در ایران توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 199428

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به موضوع چاقی، اضافه ‌وزن و کم تحرکی در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون یک چهارم زنان ایرانی (24 درصد) چاق و یک سوم سایر زنان دچار اضافه وزن هستند بر همین اساس 60 درصد زنان ایرانی به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند.


وی اضافه کرد: در گروه مردان نیز یک هفتم مردان معادل 13 درصد چاق و 35 درصد آنان نیز دارای اضافه‌ وزن هستند. بر اساس این آمار در 35 سال گذشته میزان چاقی بیش از 5 برابر در کشور افزایش یافته است.


حریرچی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته هم اکنون 11 میلیون هموطن چاق در کشور داریم و میزان اضافه وزن نیز بیش از 3/5 برابر شده است به طوری که 18 میلیون ایرانی مبتلا به اضافه وزن هستند.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: از جمعیت 80 میلیونی ایران حدود 25 میلیون نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند و حدود 90 تا 95 درصد زنان و مردان بالغ در کشور دچار کم تحرکی هستند. البته 30 درصد از غذای مورد استفاده مردم کشور ما اضافه است و اکثر مشکلات و بیماری‌های ناشی از چاقی و اضافه وزن از این موضوع نشأت می‌گیرد.


حریرچی به مشکلات ناشی از چاقی و اضافه وزن اشاره کرد و گفت:‌ چاقی علاوه‌بر ایجاد بیماری حرکت و فعالیت افراد را نیز محدود می‌کند به طوری که یک فرد روزانه معادل 20 کیلو وزن را با خود جابجا می‌کند. همچنین چاقی موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی مغزی و دیابت می‌شود در حالی که افرادی که دارای وزن ایده‌آل هستند کمتر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند همچنین افراد چاق و کم تحرک دچار مرگ‌های زودرس می‌شوند.


تب کریمه کنگو تحت کنترل است


سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو در کشور اظهار کرد: میزان شیوع این بیماری در کشور بالا نیست و موارد چندانی هم نداشتیم. در نتیجه این بیماری با توجه به تغییر فصل کاملا کنترل شده است.


وی درباره حادثه برخورد یکی از کادرهای بیمارستانی در تبریز با یک بیماری که حالت عادی نداشت، افزود: ما در سیستم بیمارستانی برای کنترل بیماران اینچنینی روش‌های علمی داریم، ولی با این وجود با فرد خاطی در این حادثه برخورد شده است و تصمیم گیری انتظامی نیز صورت می‌پذیرد.


قائم مقام وزیر بهداشت درباره خبر آخرین وضعیت دختربچه‌ای 5 ساله که در ساوه مورد کودک آزاری قرار گرفته بود، اظهار کرد: مرجع قانونی اعلام این موضوعات وزارت بهداشت نیست اما اقدامات درمانی لازم برای او انجام شده است، البته در موارد اخیری که در این باره به وجود آمد در بسیاری از آنها سیستم بهداشتی و درمانی توانست کودک آزاری را شناسایی و این موضوع را به مراجع قانونی اطلاع دهد.


مصرف داروی مسکن در ایران پایین‌تر از استاندارد جهانی


وی درباره مصرف داروهای ضد درد مسکن گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت میزان مصرف داروهای مسکن ضد درد قانونی در کشور ما نسبت به میزان سرطان موجود در کشور و بیماری‌های مزمن موجود کمتر از استانداردهای موجود است و این موضوع باعث می‌شود که یا بیماران درد را تحمل کنند و یا مسکن را از بازار غیر قانونی شبه مخدر به دست آورند.


وی ادامه داد: بر این اساس اقدام وزارت بهداشت این است که مسکن‌های قانونی را در داروخانه‌های بیمارستانی و داروخانه‌های منتخب که تحت کنترل کامل قرار دارند، با تجویز پزشکان و به صورت کنترل شده به دست مردم برسانند. البته نباید این موضوع را با موضوعاتی مانند توزیع مواد مخدر که البته برای کاهش آسیب است، اشتباه بگیریم.


علت بروز مشکل در سامانه انتخابات نظام پزشکی


حریرچی همچنین درباره مشکلات انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی یادآور شد: وزارت بهداشت برای اینکه میزان مشارکت را در این انتخابات بالا برد دست به کار شجاعانه و پر ریسکی زد، اما باید پرسید که اگر وزارت بهداشت به سمت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نمی‌رفت چه اتفاقی می‌افتاد؟ بنابراین وزارت بهداشت دست به این اقدام پر ریسک زد تا انتخابات را به صورت الکترونیک هم برگزار کند. در این راستا تست‌های متعددی هم از سوی نهادهای مختلف بر سامانه صورت گرفته و همه آنها مورد تایید قرار گرفتند، اما بامداد روز انتخابات مشکلاتی در سامانه ایجاد شد و علی‌ رغم تلاش‌های بسیار رفع نشد.


وی با بیان اینکه کار سامانه الکترونیک تا عصر روز قبل از انتخابات به خوبی پیش رفته بود، افزود: اما اشکالی که بعد از آن ایجاد شد احتمال عدم رمزگشایی آراء را ایجاد کرد و ما برای صیانت از آراء تصمیم به لغو انتخابات الکترونیک گرفتیم.


حریرچی ادامه داد: در پاسخ به کسانی که می‌گویند وزارت بهداشت می‌خواست مشارکت در این انتخابات کم باشد، باید بگویم که اگر وزارت بهداشت چنین چیزی را می‌خواست این همه برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک تلاش نمی‌کرد. البته سامانه در همان روز دچار مشکل شد که پس از آن تیمی در وزارت بهداشت در حال آسیب‌شناسی کار است. در عین حال باید توجه کرد که به طور کلی ۶۶ هزار نفر در سامانه الکترونیک اعلام آمادگی کرده بودند و در انتخابات نیز ۵۳ هزار نفر شرکت کردند، اما متاسفانه گاهی طوری عنوان می‌شود که انگار تمام ۲۵۰ هزار نفر تصمیم گرفته بودند که به صورت الکترونیک در انتخابات شرکت کنند. البته حتی اگر یک نفر به خاطر این موضوع نتوانسته در انتخابات مشارکت کند ما عذرخواهی می‌کنیم.


توسعه نظام ارجاع الکترونیک بیماران در کشور


سخنگوی وزارت بهداشت در مورد نظام ارجاع الکترونیک بیماران اظهار کرد: نظام ارجاع الکترونیک از روز گذشته در استان گلستان برقرار شده است و به زودی فاز اول آن در 10 استان دیگر نیز اجرایی می‌شود، همچنین فاز اول نظام ارجاع الکترونیک به مناطق زیر ۲۰ هزار نفر، فاز دوم آن به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و فاز سوم آن مربوط به کلانشهرها و شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر اختصاص دارد و این نظام به تدریج در کشور گسترده می‌شود.


وی افزود: متاسفانه ما ایرانیان عادت کرده‌ایم که در مرحله اول بیماری به پزشک متخصص و فوق تخصص در بیمارستان مراجعه کنیم در حالی که در هیچ کجای دنیا و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند استرالیا، ژاپن و کشورهای اروپایی بیماران نمی‌توانند در مرحله اول به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه کنند بلکه باید ابتدا پزشک خانواده آنان را معاینه و برای درمان بیشتر آن را به پزشک متخصص ارجاع داده شود.


حریرچی از مردم، پزشکان و رسانه‌ها خواست در معرفی و اجرای نظام ارجاع الکترونیک در کشور همکاری کنند.


وی با تاکید براینکه در نظر داریم خدمات بیشتری را از طریق پزشک خانواده متخصص و فوق تخصص ارائه دهیم، گفت: در این راستا سامانه‌های متعددی در وزارت بهداشت و در سازمان بیمه سلامت تشکیل شده که برای ارائه خدمات سطح یک سامانه سیاب (سند تبادل الکترونیک نظام ارجاع در سطح یک مراکز بهداشتی درمانی)، سامانه سنا برای ارائه خدمات سطح دو (سند تبادل الکترونیک نظام ارجاع در سطح دو مراکز بهداشتی درمانی) ایجاد شده و سامانه سما برای مدیریت ارجاع درمان سازمان بیمه سلامت است. بر این اساس ما در گام‌های بعدی نسخه الکترونیک را هم به این مجموعه اضافه کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که تمام مراجعات‌مان از طریق نظام ارجاع الکترونیک باشد.


حریرچی ادامه داد: باید بدانیم که دفترچه بیمه نباید مانند یک چک سفید امضاء باشد و فرد برای یک بیماری ساده به بیمارستان مراجعه کرده و از چند جا دارو تهیه کند و حتی برخی از داروها را استفاده هم نکند زیرا این موضوع مغایر با نظام ارجاع الکترونیک بیماران است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته