دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1396 - 09:54
درگفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

انتخاب سلیقه‌ای ابراهیمی و حسینی/ ملاک انتخاب برترین ها چیست؟

کارشناس فوتبال ایران معتقد است چون در ایران جدول ارزیابی بازیکنان وجود ندارد برترین‌ بازیکنان هر فصل بر اساس علاقه‌شخصی افراد انتخاب و معرفی می‌شوند.
کد خبر : 199304

جلال چراغپور درباره مراسم برترین‌های شانزدهمین دوره لیگ برتر به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «برای انتخاب برترین‌ها در کشورهای پیشرفته جدولی وجود دارد که بر مبنای آن جدول،بازیکنان برتر انتخاب می‌شوند.این جدول که جدول ارزیابی نام دارد برای انتخاب دروازه‌بان،مدافع، هافبک و مهاجم برتر فاکتورهایی دارد که براساس آن برترین‌های هر پست را انتخاب می‌‌کنند.»


وی ادامه داد: «براساس همین جدول ارزیابی برترین بازیکن لیگ هم انتخاب می‌شود. در چنین جدولی مثلا برای انتخاب مدافع برتر آیتم‌های مختلفی وجوددارد که بازیکنان براساس آن نمره می‌گیرند. آیتم‌هایی نظیر تکل زدن، دریبل نخوردن، سرزدن، پاس صحیح، قطع کردن توپ حریف، دور نخوردن، خطا نکردن و ..... شامل مواردی است که برای انتخاب مدافع برتر لحاظ می‌شود. در این حالت نگاه به تیم قهرمان و اینکه پرسپولیس کمترین گل خورده را در لیگ داشته نمی‌شود بلکه امتیازی که بازیکنان در جدول گرفته‌اند جمع زده می‌شود که هر مدافعی که بیشترین امتیاز را داشته باشد به عنوان بهترین مدافع فصل انتخاب و معرفی می‌شود.به عنوان مثال سید جلال حسینی که عنوان بهترین مدافع را از آن خود کرد به راحتی دور می‌خورد و با خطاهای بی مورد که برخی را هم داوران تشخیص نمی‌دهند این ضعف بزرگ خود را پوشش می‌دهد حال چطور سید جلال حسینی که من منکر توانایی‌هاش نمی‌شوم عنوان بهترین مدافع را کسب کرد کمی جای سوال دارد. »


کارشناس فوتبال ایران تاکید کرد:«جدول ارزیابی در مورد انتخاب هافبک برتر هم موارد زیادی را شامل می‌شود. بازی‌سازی، مشارکت در کارهای دفاعی، قطع به موقع توپ برای جلوگیری از حمله تیم مقابل، موقعیت سازی برای مهاجمان و .... در میان آیتم‌هایی است که براساس آن برترین هافبک مشخص می‌شود.ما این جدول را می‌توانیم برای همه پست‌ها داشته باشیم و بر مبنای آن برترین بازیکنان را مشخص کنیم.»


او افزود:«امید ابراهیمی که هافبک برتر می‌شود چه شاخصه‌هایی داشته است؟ آیا کلیه هافبک‌های لیگ برتر در این جدول مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند؟ ابراهیمی در درگیری‌های بدنی، قطع کردن توپ حریفان و برداشتن فشار مضاعف حریف از روی دوش خط دفاعی چه موفقیت‌هایی را در لیگ شانزدهم داشت؟ او اگر برترین است چه نکاتی را رعایت کرده که روزبه چشمی، کمال کامیابی‌نیا و یا دیگر هافبک‌ها آن را به درستی اجرا نکرده‌اند. اگر جدول ارزیابی داشته باشیم به‌طور حتم خیلی‌ها بی‌دلیل برترین نمی‌شوند.»


چراغپور با اشاره به این نکته که در مراسم انتخاب برترین‌ها ملاک‌ها رتبه تیم‌‌ها در جدول رده‌بندی است، بیان داشت: «رسانه‌‌ها می‌توانند از سازمان لیگ که برترین‌ها را انتخاب می‌کند، سوال کنند که ملاک برای انتخاب بازیکنان برتر چیست؟ نباید رتبه تیم‌ها ملاک انتخاب باشد، یا آنکه تعداد گل‌های زده یا خورده را عامل انتخاب برترین بازیکن همان تیم قرار دهیم. وقتی جدول ارزیابی وجود خارجی نداشته باشد از عده‌ای نظرخواهی می‌شود و نظرات هم بر مبنای علاقه افراد جمع می‌شود. رسانه‌ها حق دارند جدول این انتخاب را از سازمان لیگ بگیرند. حق دارند بدانند چرا نورافکن پدیده لیگ می‌شود یا اینکه ملاک انتخاب مهدی طارمی به عنوان برترین بازیکن لیگ چیست؟ وقتی دلایل خواسته شود آن وقت در سازمان لیگ افراد به تکاپو می‌افتند که در فصل جدید جدولی را تعریف کنند و آیتم‌های مشخص جهانی در آن گنجانده شود تا در پایان لیگ برمبنای آن برترین بازیکنان مشخص شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته