دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

نگاه سینمای دینی باید بلندمدت و همراه با امید به آینده باشد

محمود صلاحی رئیس هیئت مدیره و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر طی پیامی تاکید کرد: «پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، با نگاه به آموزه‌های دینی و انقلابی و با توجه به مطالبات رهبر فرزانه انقلاب، آیینه دار تبلیغ و ترویج هنرمندانه آرمان‌هایی است که برسازنده زیست اخلاقی و هویتمدار شهروندان است.»
کد خبر : 19930

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، صلاحی با بیان این مطلب افزود: «پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، فرصت ارجمندی بود تا، از رهگذر همدلی و همزبانی مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با فیلمسازان باانگیزه و توانای ایرانی و خارجی، هم بخش جذابی از بضاعت فکری سینمای ایران در پرداختن به زندگی، شهر و اخلاق همزیستی آشکار شود و هم، در سایه رقابت هنری با فیلمسازان سایر کشور‌ها، به غنای این میراث بومی افزوده شود.»


متن کامل پیام محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به این شرح است:


«بسمه تعالی


سینما محصول وضع مدرن است و هم از این رو عرصه دشوار درآمیختن «صنعت» با «معنا» ست. اگر چه در وضع کنونی، هویت شاخص سینمای ایران، بویژه پس از انقلاب اسلامی که آن را روی پا نگه داشته، همانا امکانات فکری و وجوه اندیشگی آن است و نه بحث تکنیکی‌اش، اما توجه مسئولانه و متعهدانه به مضمون از یک سو و ممارست و سیر وسلوک آگاهانه در جوانب فرمی و مادی هنر هفتم از سوی دیگر، رسالت بایسته سینماگرانی است که دینمداری و هویت ایرانی را در سینما بازمی جویند. آنچه شهروندان تهرانی از سینما می‌خواهند نیز نسبتی آشکار با تلفیق بومی و هنرمندانه شاخصه‌های معنایی و عناصر جذابیت بخش در هنر ـ صنعت سینما دارد. فیلمساز ایرانی، که به هویت برخاسته از فرهنگ دیرسال خود می‌اندیشد، به راستی موظف است که، از راه بازتولید تاریخ و سنت خود، حدنصاب‌های زیبایی را در ذهن و زبان مردمش بیافریند و آن‌ها را پروش دهد. این نصاب‌ها اگرچه در قاموس و بینش هر انسان کم و بیش یکسان است، اما تحت تأثیر فرهنگ، اقلیم و مذهب کمال می‌یابد و به تعالی می‌رسد و چنین است که می‌توانیم از «سینمای ایرانی و ملی» سخن بگوییم؛ سینمایی که عمیقاً و در ذات خود فرهنگی است.


روایت سینمای ایران، مبتنی بر اندیشه‌ها و برداشت‌هایی از تاریخ و هویت هنر هفتم در این مرز و بوم است که مجموعه آن‌ها معنا و مفهوم سینمای ایرانی را در ذهن رنگارنگ راویانش شکل می‌دهد. تحقق سینمای ایرانی، که بیانگر رابطه‌‌ای معنادار و مطلوب بین سینما و فرهنگ خودی است، پیش از هر چیز، مشروط‌ به تأمل نظری در باب سینمای ملی است. در واقع، پرسش این است که چه اصول و مضامینی باید در فیلم حاضر باشد تا بتوانیم از سینما یا فیلم ملی سخن بگوییم؟ به نظر می‌رسد فیلم ملی، نسبتی صریح و انکارناشدنی با «زندگی» و «مردم» دارد؛ زندگی یی که در سپهر شهر و در درون مرزهای فرهنگی، روانی و انسانی آن به بار می‌نشیند و در جلوه خیابان رخ می‌کند. فیلمساز شهری، با آنکه تخیل می‌کند (و البته تخیل، عنصر شریف و یکتای هنر و هنرمندی است)، اما در دامنه‌ امکانات و واقعیت‌های عیان همین اجتماع حاضر، مکاشفه هنری خود را آغاز می‌کند و به فرجام می‌رساند.


پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، فرصت ارجمندی بود تا، از رهگذر همدلی و همزبانی مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با فیلمسازان باانگیزه و توانای ایرانی و خارجی، هم بخش جذابی از بضاعت فکری سینمای ایران در پرداختن به زندگی، شهر و اخلاق همزیستی آشکار شود و هم، در سایه رقابت هنری با فیلمسازان سایر کشور‌ها، به غنای این میراث بومی افزوده شود.


ناگفته پیداست که نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید بلندمدت، برخوردار از برنامه ریزی دقیق و همراه با امید به آینده باشد. بی‌تردید، حرکت انقلاب اسلامی زمینه ساز تحقق آن آرمان معنوی در هنر انقلاب است که نشانه‌های درخشانش را ایران و جهان در سی و شش سال گذشته دیده است. این امید و حرکت، بیش از همه، در سخنان و راهبری‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، که ریشه در شناخت استوار ایشان از بنیادهای فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد، هویداست. پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، با نگاه به آموزه‌های دینی و انقلابی و با توجه به مطالبات رهبر فرزانه انقلاب، آیینه دار تبلیغ و ترویج هنرمندانه آرمان‌هایی است که برسازنده زیست اخلاقی و هویتمدار شهروندان است. این جشنواره در این مسیر، بر اشاعه فرهنگ مهربانی، تقویت روحیه­ صبر، گسترش نشانه­‌ها و نمادهای فرهنگ اسلامی - ایرانی در شهر، اشاعه و ارتقای فرهنگ نظم و قانون­گرایی، توجه شهروندان به ارزش­‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آشنایی شهروندان با تغییرات فرهنگی نامطلوب و آسیب‌های آن و تحکیم بنیان خانواده و بیان جنبه­های مثبت افزایش جمعیت تأکید داشته است. اینجانب تلاش همکارانم در جشواره پنجم را ارج می‌نهم و از صمیم قلب، همراهی هنرمندان عزیز ایرانی و خارجی را سپاس می‌گویم. به امید توفیقات الهی.»


پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۳ تا ۱۲ خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: محمود صلاحی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته