دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1394 - 15:10

وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل: کشورهای عربی و اسرائیل علیه ایران متحد شوند!

وزیر امور خارجه سابق اسرائیل در سخنانی مدعی شد: «ما می‌توانیم با همکاری عربستان، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس دنیا را تغییر دهیم!
کد خبر : 19915

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا آویگدور لیبرمن در گفت‌وگویی با روزنامه یدیعوت آحارانوت در این‌باره می‌گوید: ما زمانی کنترل تمام خاورمیانه را در اختیار داشتیم، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که گویی حتی ما وجود هم نداریم.


وی در ادامه این مصاحبه مدعی می‌شود: من تلاش کردم به وزرای امور خارجه کشورهای مختلف دنیا تاکید کنم که بهترین چیزی که آنان باید برای برقراری صلح در خاورمیانه انجام دهند، این است که اسرائیل را فراموش کنند. در واقع تمامی پیشنهادات و ایده‌های کشورهای دیگر هیچ چیزی جز تخریب به همراه نداشته است. بهتر است که آنان دخالت نکنند. ما می‌توانیم با همکاری عربستان، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس علیه ایران همکاری کنیم. ما می‌توانیم با همکاری با یکدیگر در جهت توسعه منطقه گام برداریم. ما با هم می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم.


لیبرمن در پاسخ به سوالی درباره نگرش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به این مواضع خود تصریح می‌کند: آنان در جلسه‌های محرمانه پشت درهای بسته دقیقا مانند ما صحبت می‌کنند. حتی آنان در نشست اخیر با اوباما در آمریکا از همان اصطلاحاتی که ما درباره ایران استفاده می‌کنیم، با عباراتی سخت‌تر استفاده کردند. در حال حاضر در این زمینه بین ما و اعراب هیچ اختلافی وجود ندارد.


او در ادامه در این زمینه که کشورهای عربی در محافل عمومی نظری مخالف با این نظریه دارند، می‌افزاید: دلیل این امر این است که آنان هنوز تصمیم به پا گذاشتن در راهی که بازگشتی در آن نیست، نگرفته‌‌اند. این تنها دلیلی است که آنان اقدام نمی‌کنند و از گفتن سخنان در محافل محرمانه به سخن گفتن در معرض دید عموم مبادرت نمی‌کنند. آنان اقدام در این زمینه را به عنوان آخرین راه در نظر گرفته‌اند و دلیل آن نیز منافع آنان است. آنان حوادثی را که در سوریه، لیبی و یمن رخ داده است، پیگیری می‌کنند و اکنون یک چاقو روی گلوی آنان قرار گرفته است. اعراب همچنین شاهد رفتار آمریکا با خود هستند، آمریکا به متحدان خود خیانت می‌کند و ما نیز همین کار را در قبال این کشور انجام می‌دهیم.


لیبرمن ادامه می‌دهد: اگر کشورهای میانه‌رو در جهان عرب خواهان ادامه حیات خود هستند، باید مبارزه کنند. حملات هوایی کافی نیست، آنان باید بر روی زمین نیز مبارزه کنند.


وزیر امور خارجه سابق اسرائیل به مسئله صلح خاورمیانه اشاره و تاکید می‌کند: آمریکا عجله‌ای برای از سرگیری این مذاکرات ندارد. حتی جان کری که اوائل وزارت خود بسیار به اسرائیل سفر می‌کرد، اکنون نسبت به این مسئله سرد شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته