دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1396 - 15:28
در آستانه میلاد ثامن‌الائمه(ع)

کتاب‌شناسی انتشارات سوره مهر با موضوع امام رضا(ع)

انتشارات سوره مهر در حوزه فعالیت‌های خود آثاری چاپ و منتشر کرده است که موضوع آن مربوط به ائمه اطهار(ع) است. در میان آن‌ها بسیاری از آثار با موضوع امام رضا(ع) نگاشته شده و یا بخشی از آن‌ها به آن حضرت پرداخته است.
کد خبر : 199112

به گزارش گروه فرهنگی آنا از پایگاه خبری حوزه هنری، انتشارات سوره مهر در حوزه فعالیت‌های خود آثار چاپ و منتشر کرده است که موضوع آن مربوط به ائمه اطهار(ع) است. در میان آن ها بسیاری از آثار با موضوع امام رضا(ع) نگاشته شده و یا بخشی از آن ها به آن حضرت پرداخته است. با توجه به وجود حرم رضوی در خاک کشور عزیزمان ایران و نزدیک شدن به سالروز تولد امام رضا(ع) به معرفی تعدادی از کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات سوره مهر در این زمینه پرداخته‌ایم. در ادامه با این آثار آشنا می‌شویم.


*کتاب «گاهنامه شعر دفتر5 » که به ‏کوشش گروه شعر حوزه هنرى مشهد چاپ و منتشر شده است. این کتاب در 79 صفحه و با قطع رقعی سال 1369 در دو نوبت به چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:
کتاب حاضر، شامل 61 قطعه شعر از شاعران زن و مرد استان خراسان و جمعى از شاعران مهاجر افغانى مقیم این استان ‏است که در قالب غزل، مثنوى، دوبیتى، چهارپاره و آزاد و سپید با مضامین اجتماعى، مذهبى و عرفانى سروده شده است.
گفت‌وگو با امام رضا (ع)، دلتنگى شاعران مهاجر افغانى براى کشور خود، خدمت اعراب به خاطر خونسردى و بىی‌تفاوتى در مقابل‏ ستم‏‌هاى اسرائیلیان بر مردم فلسطین، دعوت به وحدت بین شیعه وسنى، دلتنگى براى پدر و زادگاه، وصف زائران امام رضا (ع) و... ازجمله مواردى است که محتواى اشعار را دربرمی‌گیرد. همچنین ‏قطعاتى از اشعار براى نوباوگان نابینا و مهاجران مسلمان افغانستان ‏سروده شده است.
این کتاب توسط مرکز آفرینش‏‌هاى ادبى تدوین و با جلد شمیز منتشر شده است.


*کتاب « میهمان آسمانی» که به ‏نویسندگی علی محمد بشارتی در 329 صفحه و با قطع وزیری سال 1381 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:


یکى از فرازهاى شور انگیز و شگفت‏‌آور تاریخ، سفر تاریخى واثرگذار امام رضا (ع) به ایران در آغاز قرن سوم هجرى است. این‏ سفر تاریخى، بخش اعظم زندگى سیاسى ایشان را دربرمی‌گیرد. گرچه حضور سیاسى حضرت رضا(ع) در خراسان بیش از 3 سال‏ طول نکشید لیکن آثار آن در تاریخ اسلام و شیعه ماندگار است.
کتاب حاضر به بررسى و تجزیه و تحلیل زندگى سیاسى امام هشتم‏ شیعیان پرداخته است. نویسنده کوشیده با نگاهى دقیق، شرایط سیاسى و حساس عصر مأمون و انگیزه اصلى وى در تغریض‏ ولایتعهدى به امام رضا (ع) را بررسى کند.
کتاب در 8 فصل با عناوین: «روزگار شورانگیز زندگى در مدینه»، «دنیاى پرآشوب اسلام»، «ایران پایگاه اسلام و تشیع»، «ولایت‏ عشق»، «توطئه ولایتعهدى»، «شهادت»، «رهنمودها» و «اشعار ومناجات» تدوین شده است.
موقعیت امام رضا (ع) در مدینه و فعالیت‌‏هاى ایشان در جهت ‏شناساندن فقه شیعه، معرفى و تبیین ولایت و رسیدگى به وضع‏ محرومان و نیازمندان/ بررسى شخصیت مأمون/ احضار امام به مرو/بررسى وضعیت اسلام و مسلمانان از دوران امام على (ع) تا زمان‏خلافت مأمون/ چگونگى گسترش اسلام در ایران/ عوامل همکاری ایرانیان با سپاه اسلام/ بررسى معناى ولایت/ تفاوت دوران امام ‏رضا (ع) با زمان امام صادق (ع)/ مناظرات حضرت رضا (ع)/ اهداف‏ مأمون از تحمیل ولایتعهدى به امام/ شهادت حضرت رضا (ع)/احادیثى از امام رضا (ع)/ قصیده‌ه‏اى در وصف ایشان/ از جمله‏ مواردى است که محتواى کتاب را دربرمی‌گیرد.
این کتاب توسط سوره مهر تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.



*کتاب « حماسه یاسین» که به ‏نویسندگی سیدمحمد انجوی‌نژاد در 96 صفحه و با قطع رقعی و در سال 1385 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:
کتاب حاضر، خاطرات خود نوشته‌ سید محمد انجوی‌نژاد از رزمندگان گردان یاسین و گروهان قهار است که وظیفه غواصی را در ایام جنگ ایران و عراق داشتند. انجوی‌نژاد آن را به صورت خاطرات داستانی روایی در 99 صفحه نوشته است. این کتاب خاطرات است: رازها، شب زنده‌داری‌ها، عملیات کربلای 4، همرزمان گردان نوح، گروهان ستار، اسماعیل قاآنی، فرماندهان لشکر 21 امام رضا (ع)، مخلصین جبهه‌های جنگ گردان یاسین، شهید امیر نظری، معاون گردان یاسین و معاون تخریب لشکر 21 امام رضا (ع)، شهید خلیل محدثی فرمانده گردان یاسین که بیشتر خاطرات بر اساس این بزرگان و حوادث گردان ها و شهادت شهیدان گردان‌ها، می‌چرخد. حرکت از مشهد مقدس، حرکت به سمت اهواز، پیوستن به لشکر تخریب 21 امام رضا، آشنایی با گردان‌های نظیر نوح، ستار، یاسین، شرکت در عملیات کربلای 4، شهادت هم‌رزمان و عزیزان که از دوران دبستان با هم بوده‌اند، مانند شهید شیبانی، نحوة شهادت، شوخی‌های شهادت‌گونه شهیدان در هنگام آماده شدن برای رحل سفر، رو به رو شدن با نیروهای عراقی، پیروزی پس از جنگ، تمرین غواصی، جنگ های دریایی غواصی از اهم مطالب کتاب حاضر است. کتاب تقدیم شده است به همة شهدای غواص و خانواده‌های شهدای گردان یاسین. در کتاب همواره از دو شهید علی شیبانی و سید هادی مشتاقیان یاد می‌شود که بیشتر حوادث کتاب دور و بر او و دوستانش می‌گردد. کتاب حائز رتبه اول کتاب دفاع مقدس، ادبیات دفاع مقدس و جشنوارة ایثار، ادب و پایداری 1379 شده است.



*کتاب « آبی ترین تماشا» که به ‏نویسندگی شهرام مقدسی در 71 صفحه و با قطع رقعی و در سال 1381 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:


کتاب حاضر، دربردارنده 40 قطعه شعر سپید با مضامین ‏اجتماعى و مذهبى است. مضمون بیشتر اشعار در ارتباط با شهداست. یاد و تجلیل از شهدا/ مفاهیمى چون ایثار، خاطر، غم و مرگ/منقبت و ستایش ائمه و بزرگانى چون حضرت فاطمه (س)، امام‏ على(ع)، امام حسین(ع)، امام رضا(ع)، صاحب الزمان (عج) و امام‏خمینى (ره) محتواى اشعار را در برمی‌گیرد. همچنین شاعر قطعاتى‏ از اشعار خود را براى «سلمان هراتى»، مادر و فرزندان خود و به ‏یادشهدایى چون «محمدعلى رجایى»، «مرتضى آوینى»، «احمدزارعى» و «حسین عزتى» سروده است.
این کتاب توسط مرکز آفرینش‏‌هاى ادبى تدوین و با جلد شمیز منتشر شده است.



*کتاب مجموعه نمایشنامه بچه‌‏هاى مسجد دفتر6 با عنوان «وقت کوچ ‏است» که به ‏نویسندگی سعید تشکری در 133 صفحه و با قطع رقعی و در سال 1377 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:
کتاب حاضر، شامل 3 نمایشنامه با عناوین زیر است:
«وقت کوچ است»/ داستان آن درباره دعبل بن على خزاعى، شاعرمعروف عرب است، که براى زیارت امام رضا(ع) به شهر طوس‏ می‌‏رود و در حضور ایشان شعرى را در عزاى امام حسین (ع)مىی‌خواند. امام رضا (ع) عباى خود را به‏ عنوان هدیه به دعبل‏ مىی‌دهد و از او می‌خواهد که به شهر قم برود. در بین راه، راهزنان به‏ قافله‏‌اى که دعبل در آن بود حمله مى‌‏کنند و...
«اینک هاویه»/ قصه این نمایشنامه برگرفته از آیه «فامه هاویه:پس مأوایش هاویه است»، گفتگ ویى برگرفته است از عشق و عرفان‏است بین «خداوندگار» و «هامان» و کنایه از موسى و نیل و قوم ‏بنى‏‌اسرائیل است.
«قاف»/ ماجراى عده‌‏اى است که براى رسیدن به نوک قله، سعى‏ مىی‌کنند افراد دیگر را جا بگذارند، اما یکى از آن‏ ها، براى کمک به‏ یک زخمى از گروه جا مى‏ ماند و به قله نمى‏ رسد، ولى در حقیقت تنها او به هدف اصلى نائل مى ‏شود.
این کتاب توسط مرکز هنرهاى نمایشى تدوین و با جلد شمیز منتشر شده است.


*کتاب مجموعه شعر « شهر من، عشق» که سروده سید محمد عباسیه کهن در 64 صفحه و با قطع رقعی و در سال 1376 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:
مجموعه 53 قطعه شعر در قالب غزل، مثنوى، رباعى، دوبیتى و شعر سپید با مضامین اجتماعى، مذهبى و عارفانه است که در فاصله سال هاى 1365 تا 1373 سروده شده است.
عشق، اندوه، ستم، نماز و نیایش، غم دلتنگى، شهید و شهادت،جنگ، منقبت و ستایش معصومین و بزرگانى چون حضرت فاطمه (س)، امام رضا (ع)، امام حسین (ع) و مضامینى از این دست‏محتواى اشعار را دربرمى‏گیرد.
همچنین شاعر قطعاتى از اشعار خود را براى «آوارگان مسلمان‏بوسنى»، «زنان بوسنى و هرزگوین که در جنگ همسران‌شان را ازدست دادند»، «میرزا کوچک‌‏خان جنگلى» سروده و به دوستان‏ شاعرش «بهمن صالحى»، «سلمان هراتى»، «عبدالرضا رضایى‏نیا»و... تقدیم کرده است.
این کتاب توسط مرکز آفرینش‏‌هاى ادبى تدوین وبا جلد شمیز منتشر شده است.



*کتاب مجموعه داستان « باران که مى‏‌بارید» که به نویسندگی حسن احمدی در 135 صفحه و با قطع رقعی و در سال 1376 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:
مجموعه 7 داستان کوتاه، درباره مسائل اجتماعى و سیاسى‏ دوران قبل از انقلاب و دوران جنگ است.
قصه سربازى که در زمان انقلاب، على رغم میل خود و تحت فشار فرماندهان مجبور به تیزاندازى است، اما با حمایت مردم به جمع‏ آن‏ ها مى‏پ یوندد/ داستان فردى که غذاهاى اضافى پادگان را بین‏ مردم کم بضاعت تقسیم مى‏ کرد و سرانجام به شهادت رسید/اتفاقاتى که براى عده ‏اى از رزمندگان زائر امام رضا (ع) در راه رخ ‏داده بود/ و... از مواردى است که محتوى این داستان ها را دربرمى‏‌گیرد.
عناوین داستان ها عبارت اند از: مرا مى ‏کشند، باران که مى‏‌بارید، زنگاربردن، بازگشت دوباره، آن چشم‏ ها، خانه در غم، کلبه طبیب.
این کتاب توسط انتشارات برگ تدوین و با جلد شمیز منتشر شده است.



*کتاب مجموعه شعر «از حنجره‏‌هاى شرقى» که سروده علیرضا رضایی نیا در 191 صفحه و با قطع رقعی و در سال 1374 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:
مجموعه 128 قطعه شعر با مضامین اجتماعى، عرفانى و مذهبى در قالب غزل، رباعى، دوبیتى و آزاد از شاعران حوزه ‏هاى‏ علمیه است، که به مناسبت چهارمین کنگره شعر طلاب منتشر شده ‏است. پس از مقدمه‌‏اى که در آن غزلى به عنوان تبرک و تیمن از امام خمینى (ره) آمده، کتاب از 2 فصل تشکیل شده ‏است که در آن اشعارى از شاعران مهاجر افغانى نیز دیده مى‏ شود.
فتح خرمشهر، عشق، انتظار، غربت، غم و منقبت ائمه معصومین و بزرگان همچون: امام زمان (عج)، امام رضا (ع)، حضرت فاطمه(س)، امام خمینى (ره)، علامه طباطبایى، به یاد مظلومان و شهیدان‏ بوسنى، آوارگان فلسطینى، بسیجیان و شهید محمدرضا گودرزى، شهید محمدرضا موسوى و... از جمله موارد مطرح شده در این اشعار است. در پایان کتاب فهرست اشخاص ارائه شده است.
این کتاب توسط مرکز آفرینش‏‌هاى ادبى تدوین و با جلد شمیز منتشر شده است.



*کتاب مجموعه شعر «بین خودمان باشد» که سروده سید محمد عباسیه کهن در 66 صفحه و با قطع رقعی و در سال 1383 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:
کتاب حاضر شامل 44 قطعه شعر سراینده در قالب غزل است که در مضامین و مفاهیم متعددی سروده شده است؛ از جمله: «بهار تماشایی»، «ابر»، «خدا می‌داند»، «سهم من»، «تاک» در مضمون عشق و عاشقی به معبود، «اعتراض» دربارة میرزا کوچک خان جنگلی، «به امید ذوالفقار» در مدح و ثنای حضرت علی(ع) و «عصارة عصر» برای امام سجاد(ع)، «سفینه نجات» در مضمون واقعه کربلا و حضرت امام حسین(ع)، «ضامن آهو» برای امام رضا(ع)، «اما آه...»، «شب آخر»، «روح نوبهار»، «جنگ یعنی جنگ»، «باغ آوینی» دربارة جنگ تحمیلی ایران و عراق و شهیدان و رزمندگان دفاع مقدس. اشعاری نیز در مفهوم اجتماعی و مسائل و مشکلات گریبانگیر عصر حاضر سروده شده است مانند «دلتنگی»، «حریر عشق»، «بفهمی، نفهمی»، شعری نیز دربارة رحلت امام خمینی(ره) و قطعه شعری دربارة غیبت امام زمان(عج) و انتظار ظهور فرجش سروده شده است.



*کتاب مجموعه نمایشنامه بچه‏‌هاى مسجد دفتر7 با عنوان «آبى‏‌هاى‏‌زمین» که به ‏نویسندگی سعید تشکری در 78 صفحه و با قطع رقعی و در سال 1379 چاپ و منتشر شده است.


معرفی کتاب:
این کتاب مشتمل بر 2 نمایشنامه با عناوین «آینه چشمان» و «آبى‏‌هاى زمین» است. نمایشنامه اول با 13 شخصیت و درجاهاى مختلفى چون کومه‌‏اى در عمان، مسجدى در بصره، خانه ‏اى‏ در مدینه و بیابان مى‏‌گذرد. ماجراى آن مربوط به اعتراض یک پسر مسلمان (اسماعیل حمیرى) در برابر پدر و مادر خود است که در نهروان از خوارج بودند. پسر با جدایى از خانواده با توجه به ارادتى که ‏نسبت به ائمه اطهار دارد، شاعر اهل بیت مى‏‌شود و در مدح امام‏ جعفر صادق (ع) شعرهایى مى‏‌سراید. نمایشنامه دوم با 3 شخصیت‏ و مکان گورستانى در کنار مرقد امام هشتم (ع) مى‏‌گذرد. داستان آن‏ درباره زنى است که کودکش را در کنار قبر شوهر جوانش رها مى‏‌کند. همسر یک جانباز که صاحب فرزند نمى‏‌شوند، تصمیم مى‏‌گیرد فرزند این زن را بزرگ کند، اما با مخالفت همسرش که چهل هفته‏‌است در کنار حرم امام رضا (ع) اعتکاف کرده، روبه‏‌رو مى‏‌شود و...
این کتاب توسط مرکز هنرهاى نمایشى تدوین و با جلد شمیز منتشر شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته